Iranian Agriculture News Agency

گزارشی از کارنامه دولت یازدهم به روستاییان در حوزه آب و برق

برق‌رسانی به تمامی روستاهای بالای ۱۰ خانوار به پایان رسید

ضریب نفوذ آب و برق در روستاهای کشور اکنون به اندازه‌ای است که از این نظر نه تنها ایران در صدر کشورهای منطقه، بلکه در فهرست نخستین کشورهای جهان قرار گرفته است به طوری که دولت یازدهم در این 4 سال، کار باقی مانده از دولت‌های قبل را تکمیل کرد و امروز به تمام روستاهای بالای 10 خانوار کشور برق رسیده است

برق‌رسانی به تمامی روستاهای بالای ۱۰ خانوار به پایان رسید


ضریب نفوذ آب و برق در روستاهای کشور اکنون به اندازه‌ای است که از این نظر نه تنها ایران در صدر کشورهای منطقه، بلکه در فهرست نخستین کشورهای جهان قرار گرفته است به طوری که دولت یازدهم در این 4 سال، کار باقی مانده از دولت‌های قبل را تکمیل کرد و امروز به تمام روستاهای بالای 10 خانوار کشور برق رسیده است و غالب روستاها نیز به آب دسترسی دارند چراکه توزیع منصفانه عدالت اجتماعی یکی از مهم‌ترین اهداف این دولت بود.
البته ناگفته نماند که رساندن آب و برق به روستاها به دلیل شمار زیاد روستاها و پراکندگی جغرافیایی و استقرار اغلب روستاها در مناطق با محدودیت منابع آبی، با مشکلات فراوان و هزینه زیادی روبه رو است.
به گزارش ایانا از روزنامه ایران ، در این باره وزیر نیرو در همایش قدردانی از صادرکنندگان برتر تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق اظهار کرد: در سه سال و نیم فعالیت دولت تدبیر و امید پنج هزار و ٢٠٠ روستای کشور به جمع روستاهای دارای آب پیوستند.
حمید چیت چیان اظهار کرد: در 15 سال اخیر، یعنی سال‌های قبل از دولت یازدهم، سالانه یک هزار و 500 روستا به شبکه آبرسانی کشور وصل می‌شدند؛ این در حالی است که فقط در سال گذشته ٢ هزار و 985 روستا آبرسانی شد. این ارقام بخوبی گویای اهتمام دولت یازدهم برای ترویج عدالت اجتماعی است.
در همین رابطه مجری طرح برق‌رسانی روستایی توانیر نیز با تأکید بر اینکه برق‌رسانی به روستاهای بالای ۱۰ خانوار کشور در این دولت به پایان رسید، گفت: ایران جزو نخستین کشورهایی است که تمام روستاهای خود را به صورت رایگان برق‌رسانی کرده است.
ولی‌الدین مصلحتی شربیانی ادامه داد: در سال 95 برنامه برق‌رسانی به روستاهای بالای 10 خانوار سکنه دائم در دستور کار دفتر برق روستایی کشور قرار گرفت که در ابتدای همان سال تعداد 580 روستای فاقد برق بالای 10 خانوار شناسایی شد، البته دفتر برق روستایی کشور طی سال به طور مستمر نسبت به بازدید روستاهای سراسر کشور حتی در دورترین و صعب‌العبورترین نقاط اقدام کرد.
اما وزیر نیرو در این همایش موضوع دیگری را نیز مطرح کرد؛ بحثی که بی‌ارتباط با عنوان همایش و توسعه شبکه آب و برق کشور نبود.چیت چیان گفت: از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۵ شرکت‌های فعال در این صنعت توانسته‌اند بیش از ۹۴ طرح را در کشورهای مختلف با ارزشی بالغ بر ۴.۶ میلیارد دلار اجرا کنند و از این نظر جزو برترین شرکت‌های صنعتی کشور در صادرات خدمات فنی و مهندسی قرار گیرند. به اعتقاد وزیر نیرو اگر کشور به دنبال خلق ثروت، توسعه فرصت‌های شغلی و خروج از رکود است باید به توسعه صادرات در صنایع مختلف توجه ویژه‌ای داشته باشد و صنعت آب و برق در این زمینه پیشتاز بوده است.
او می‌گوید: به هرحال صادرات می‌تواند نقش سنگ محک را برای نشان دادن کیفیت محصولات صنعتی کشور در بازارهای مشابه ایفا کند. موفقیت در بازارهای صادراتی می‌تواند زمینه ساز افزایش اقتدار و توان ملی ما از منظر سیاسی و فرهنگی در جهان باشد.
در حال حاضر در بخش برق بیش از ۹۰ درصد و در بخش آب بیش از ۹۵ درصد از محصولات مورداستفاده، ساخت داخل هستند و ما به نوعی در این بخش به سمت خودکفایی حرکت کردیم. در 50 سال اخیر بخش خصوصی نشان داده‌اند که در صنعت آب و برق از توان بالایی برخوردار هستند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این همایش با تأکید بر نقش بخش خصوصی در توسعه تولید، اشتغال و صادرات غیرنفتی کشور اظهار کرد: توسعه صادرات می‌تواند رقابتی شدن و افزایش کیفیت محصولات را در کشور در پی داشته باشد، به همین دلیل این بخش از اقتصاد از جایگاه ویژه‌ای در توسعه کشور برخوردار
است. مجتبی خسروتاج ادامه داد: مؤلفه‌های متفاوتی از جمله ارائه بسته‌های حمایتی می‌تواند در راستای رشد توسعه صادرات در کشور بسیار راهگشا باشد اما متأسفانه در سال گذشته مبلغ تخصیص یافته به بسته‌های حمایتی حدود 50 میلیارد تومان بود که رقم بالایی نیست و باید این میزان را افزایش داد. به گفته خسروتاج از جمله مصوباتی که اخیراً برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی در نظر گرفته شده بحث صدور ضمانت‌نامه‌هاست و قرار است که بر اساس آن صادرکنندگان معتبری که در سال‌های گذشته بیش از 20 میلیون یورو صادرات داشته‌اند در اولویت صدور این ضمانت نامه‌ها قرار گیرند. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: سپرده‌گذاری‌هایی به میزان 150 میلیون یورو برای صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی جهت توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی انجام شده که امیدواریم بتوان از این طریق به شکوفایی بخش صادرات کمک کرد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید