Iranian Agriculture News Agency

با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی:

خوراک دام، طیور و آبزیان، شناسنامه‌دار می‌شود + فایل ابلاغیه

موضوع کیفیت خوراک دام، طیور و آبزیان یکی از مواردی است که با مراجعه به قانون می‌توان بندهای قابل استنادی را برای آن پیدا کرد.

خوراک دام، طیور و آبزیان، شناسنامه‌دار می‌شود + فایل ابلاغیه

موضوع کیفیت خوراک دام، طیور و آبزیان یکی از مواردی است که با مراجعه به قانون می‌توان بندهای قابل استنادی را برای آن پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، طبق ماده 30 قانون افزایش بهره‌وری، کنترل بهداشت، تغذیه و کیفیت خوراک دام، طیور و آبزیان از اهمیت بالایی برخوردار است. به موازات آن، ماده 21 قانون نظام جامع دامپروری، همه محصولات نهایی خوراکی در این صنف، مشمول مقررات استاندارد اجباری بوده و آزمایشگاه‌های مجاز هم موظفند همکاری لازم را با سازمان‌های تحقیقات و استاندارد داشته باشند.

از سال 88 که قانون جامع نظام دامپروری ابلاغ شد و پس از آن قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی به تصویب رسید، تاکنون بحث کنترل کیفی خوراک دام، طیور و آبزیان به نتیجه نهایی نرسیده بود. با این حال، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی، دفتر نوسازی و تحول اداری وزارت جهاد کشاورزی با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی، پیش‌نویسی را برای ساماندهی این موضوع تهیه کردند و در نهایت مقرر شد که فرایند صدور گواهی کنترل کیفیت واحدهای تولید خوراک با محوریت مسئولان فنی دارای رتبه از نظام مهندسی کشاورزی آغاز شود.

کارشناس مسئول صدور مجوزهای دامپروری و آبزی‌پروری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، در این ارتباط به ایانا گفت: دستور وزیر جهاد کشاورزی در تاریخ 20 بهمن سال گذشته ابلاغ شد و فرایند اجرایی آن چند روز پیش به دست مسئولان سازمان رسید.

رسول کریمی، با اشاره به مهم‌ترین بخش این ابلاغیه افزود: بحث به کارگیری مسئولان فنی در این بخش به سازمان نظام مهندسی کشاورزی مربوط می‌شود که خوراک را از مبادی ورودی یعنی گمرکات تا زمان مصرف آن در واحدهای دامپروری پیگیری کرده و گزارشی بر این اساس به سازمان جهاد کشاورزی ارائه می‌دهند. آن سازمان نیز بعد از بررسی موارد، گواهی کنترل کیفیت برای خوراک مربوطه را صادر می‌کند.

به گفته وی، مسئولان فنی، از طرف سازمان نظام مهندسی کشاورزی معرفی می‌شوند و افرادی هستند که صلاحیت آنها تایید شده و از سازمان نظام مهندسی کشاورزی رتبه دارند. البته بحث تعیین صلاحیت‌ و سطح مسئولان فنی از شهریور سال گذشته با ابلاغ دستورالعمل ساماندهی مسئولان فنی توسط رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور، وضعیت بهتری پیدا کرده و بر اساس آن افراد توانمند در حوزه تخصصی شناسایی می‌شوند.

کریمی، هدف اصلی این ابلاغیه را ارتقای سطح کیفی خوراک از طریق اعمال نظارت فنی در حلقه‌های زنجیره خوراک دانست و گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی، با کمک گرفتن از مسئولان فنی، تنها تاییدکننده کیفیت خوراک دام خواهد بود و صدور گواهی از طرف سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها صورت می‌گیرد.

برای مشاهده متن کامل ابلاغیه و دستورالعمل اجرایی اینجا کلیک کنید.

V-960204-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید