Iranian Agriculture News Agency

معاون سازمان امور اراضی کشور دستاوردهای طرح نوروزی حفاظت اراضی را تشریح کرد:

اخطار به 4883 تغییر کاربری غیرمجاز در تعطیلات فروردین

سازمان امور اراضی کشور چند سالی است که با هدف جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در ایام نوروز و همچنین آگاه سازی مردم در خصوص قوانین و مقررات این حوزه و فرهنگ سازی برای ضرورت‌های صیانت از عرصه‌های زراعی و باغی، طرح حفاظت از اراضی کشاورزی در تعطیلات نوروزی را با ساماندهی تمامی اکیپ‌های گشت حفاظت اراضی و سامانه ارتباطات مردمی 131 در ایام پایانی اسفند ماه تا انتهای تعطیلات نوروز، اجرایی می‌کند.

اخطار به 4883 تغییر کاربری غیرمجاز در تعطیلات فروردین

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی امور اراضی، ماه فروردین و ایام تعطیلات نوروز یکی از مقاطعی است که معمولا ساخت و سازهای غیرمجاز در باغ‌ها و زمین‌های زراعی افزایش پیدا می‌کند. از جمله دلایل اصلی این پدیده نیز فراغت بیشتر افراد در این ایام خاص و همچنین تعطیلی بخش‌های زیادی از ادارات و نهادها دولتی است که سودجودیان و دلالان معمولا سعی می‌کنند از این فرصت در راستای اهداف خود استفاده کنند. از این رو است که در مسافرت‌های نوروزی، در جمع‌های خانوادگی و در جریان دید و بازدیدها معمولا تصمیم‌گیری یا اقدام به خرید زمین کشاورزی با هدف ویلاسازی و دیگر ساخت و سازها افزایش پیدا می‌کند. سازمان امور اراضی کشور چند سالی است که با هدف جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در این ایام و همچنین آگاه سازی مردم در خصوص قوانین و مقررات این حوزه و فرهنگ سازی برای ضرورت‌های صیانت از عرصه‌های زراعی و باغی، طرح حفاظت از اراضی کشاورزی در تعطیلات نوروزی را با ساماندهی تمامی اکیپ‌های گشت حفاظت اراضی و سامانه ارتباطات مردمی 131 در ایام پایانی اسفند ماه تا انتهای تعطیلات نوروز، اجرایی می‌کند. فرید صیدی‌نژاد، معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان در این رابطه گفتگویی انجام داده است:

هدف از اجرای طرح حفاظت از اراضی در تعطیلات نوروزی چه بوده است؟

تجربه چند ساله ما در سازمان نشان داده است که معمولا در ایام تعطیلات نوروز اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز در باغ‌ها و زمین‌های زراعی افزایش پیدا می‌کند و برخی سودجویان این ایام را به فرصتی برای تطمیع شهروندان جهت خرد شدن اراضی کشاورزی، خرید و فروش قطعات و تغییرکاربری غیرقانونی تبدیل می‌کنند. بر این اساس هدف اصلی سازمان برای اجرای طرح حفاظت از اراضی کشاورزی در تعطیلات نوروزی که هر ساله انجام می‌شود، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، آگاه‌سازی مردم در خصوص قوانین و مقررات و فرهنگ سازی برای صیانت از زمین‌های زراعی و باغ‌های کشور است تا سودجویان نتوانند در زمان تعطیلات نوروز دست به اقدامات غیرمجاز خود بزنند. در اجرای این طرح چند سالی است که گشت‌های حفاظت اراضی بیشترین فعالیت را در ایام تعطیلات نوروزی دارند. یعنی زمانی که تقریبا نیمی از ارگان‌های دولتی در تعطیلات هستند، ماموران جهاد کشاورزی و مدیریت‌های امور اراضی سراسر کشور، اکیپ‌های گشت و کارکنان سامانه 131 در این زمان با حضور و فعالیت‌ مستمر خود مانع تخلفات تغییرکاربری می‌شوند و خوشبختانه این اقدامات موفقیت‌آمیز هم بوده است .

ارزیابی شما از عملکرد مدیریت‌های امور اراضی استان‌ها در اجرای برنامه نوروزی حفاظت اراضی کشاورزی چگونه است؟

عملکرد همکاران سازمان در سطح ستاد و مدیریت‌های استانی در مجموع مثبت بوده است و مدیریت‌های امور اراضی استان‌ها بیشترین همکاری را با ستاد سازمان امور اراضی کشور داشته‌اند. در این مدت هم سامانه 131 در همه استان‌ها فعال و پاسخگوی تماس‌های مردم بود و هم گشت‌های حفاظت اراضی از 28 اسفندماه 1395 تا 13 فروردین 1396 یعنی بیش از دو هفته در تمامی ایام حتی در روزهای تعطیل 30 اسفند و اول فروردین مشغول فعالیت شبانه روزی بودند. حتی برخی از استان‌ها از روز 25 اسفند اجرای طرح حفاظت نوروزی را آغاز کردند و 18 روز و ستادها نیز در سطح استان و مرکز فعال بودند .

چه تعداد اکیپ گشت و مامور حفاظت اراضی در طول دوره زمانی اجرای این طرح در سطح کشور فعال بوده‌اند؟

همان‌طور که رییس سازمان امور اراضی کشور در مصاحبه‌ای در ایام نوروز اعلام کردند در مجموع حدود 600 اکیپ گشت در این ایام مشغول فعالیت بودند که از این تعداد 453 اکیپ گشت ویژه شامل 787 نفر مامور به صورت فعال و روزانه از ابتدای طرح تا روز پایانی تعطیلات نوروزی عملیات حفاظتی داشتند. تمامی خودروهای گشت مجهز به سیستم GPS و سایر امکانات و تجهیزات لازم برای رصد اراضی بوده و چه در ایام طرح حفاظت نوروزی و چه در طول سال موقعیت گشت‌ها و اقدامات آنها مرتبا هم در مرکز استان و هم از سوی مرکز کنترل سامانه 131 در سازمان کنترل و رصد می‌شود. مجموع پیمایش خوروها در ایام اجرای طرح حفاظت نوروزی بالغ بر 584 هزار کیلومتر بوده که این رقم توسط سیستم gps خودروها ثبت شده است .

عملکرد اکیپ‌های گشت در این مدت چگونه بوده است؟

یکی از دستاوردهای اصلی فعالیت مستمر گشت‌ها در سطح عرصه‌های کشاورزی اثر بازدارندگی و آگاهی بخشی به مردم است به گونه‌ای که همین حضور مستمر همکاران ما در عرصه به خودی خود باعث کاهش تخلفات و کم شدن تغییرکاربری‌ها می‌شود. به بیان بهتر در واقع نیروهای ما با هدف پیشگیری وارد عرصه حفاظت از اراضی کشارزی و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی می‌شوند تا افراد ذی‌نفع را از خسارات احتمالی به اراضی کشاورزی آگاه سازند و اطلاع رسانی به موقع برای حفظ سرمایه ملی و سرمایه خود کشاورزان انجام شود.

در کنار این هدف پیشگیرانه و بازدارنده، شناسایی و برخورد با تخلفات، توقف ساخت و سازهای غیرمجاز و تشکیل پرونده برای متخلفان نیز انجام می‌شود . به گونه‌ای که در مجموع چهار هزار و 883 مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در سطح استان‌های کشور شناسایی و برای متخلفان اخطار صادر شده است که در دوهزار و 196 مورد از این تخلفات غیرمجاز، مستقیما اخطاریه تخلف از سوی کارشناسان و نیروهای گشت به متخلفان در حین انجام تغییرکاربری ابلاغ شده و حدود دو هزار و 687 مورد از شناسایی‌ها نیز متخلفان در محل حاضر نبوده‌اند و اخطاریه الصاقی صادر و یا به آدرس فرد ارسال شد .

در ایام تعطیلات نوروز 1396، بالغ بر یک هزار و 760 مورد توقف عملیات اجرای ساخت و ساز به کمک نیروهای تلاشگر جهاد کشاورزی و عوامل نیروی انتظامی داشته‌ایم. در اجرای این طرح همچنین 227 مورد ادوات جرم که شامل تجهیزات، بیل و غیره جمع‌آوری شده و برابر مقررات رفتار شده است .

خوب است مردم شریف کشورمان اطلاع داشته باشند که در اجرای تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی وباغ‌ها در مواردی که تخلف تغییرکاربری شناسایی می‌شود اگر اخطاری داده شده و توجه‌ای به آن اخطار نشود، سازمان امور اراضی و ماموران جهادکشاورزی می‌توانند با اخذ دستور قضایی به طور مستقیم وارد عمل شده و ساخت و ساز را متوقف و قلع و قمع کند. در این راستا در مدت زمان اجرای طرح نوروزی حفاظت اراضی کشاورزی 926 مورد ساخت و سازهای غیرقانونی در اراضی کشاورزی قلع و قمع شد که از این میزان 822 مورد در اجرای تبصره 2 ماده 10 با اخذ دستور قضایی و 114 مورد نیز در اجرای احکام قضایی صادره بود .

چه استان‌هایی بیشترین فعالیت را در اجرای طرح حفاظت نوروزی داشته‌اند؟

همه استان‌ها در ایام نوروز امسال فعال بوده‌اند. ولی با توجه به حجم فعالیت و سطح عرصه‌های کشاورزی بیشترین فعالیت را استان خراسان رضوی داشت. در استان خراسان رضوی و با همکاری گسترده تمامی نهادها و دستگاه‌های ذی نقش حفاظتی، نظارتی، انتظامی و قضایی در این مدت مجموعا دو هزار و 133 مورد شناسایی تغییر کاربری و صدور اخطاریه انجام شد. بعد از آن استان مازندران با 450 مورد شناسایی تغییر کاربری و صدور اخطاریه در رتبه دوم استانی بوده است و استان اصفهان نیز با 257 مورد شناسایی و اخطاریه و 173 مورد توقف عملیات اجرایی در رتبه سوم قرار داشت. همان‌طور که به خوبی مشخص است بیشترین حجم شناسایی تخلفات تغییرکاربری و تخریب باغ‌ها و مزارع کشاورزی در این ایام در استان‌های گردشگرپذیر مانند خراسان رضوی و مازندران بوده است و به عبارت بهتر این دو پدیده با هم رابطه مستقیم دارند .

نقش سامانه ارتباطات مردمی 131 و میزان مشارکت مردم در حفاظت اراضی در سال گذشته و ایام نوروز چگونه بوده است؟

هدف اصلی ایجاد سامانه تلفنی 131 افزایش مشارکت مردم در راستای حفاظت اراضی کشاورزی و شناسایی تخلفات و همچنین ارائه مشاوره و پاسخگویی به سوالات مردم در این حوزه و اخذ نظرات و پیشنهادات مردمی بوده است. در این بین این سامانه طی دو سال اخیر نقش پررنگی در سرعت بخشیدن به کار و مطلع شدن از تغییرات کاربری اراضی کشاورزی داشته است. در گذشته معمولا همکاران ما از اقدامات غیرمجاز دیرتر باخبر می‌شدند و بعضا تخلفات از دید کارکنان جهادکشاورزی استان خارج بود. اما امروز با مشارکت مردم و اطلاع رسانی دقیق از سوی آنها که به دلیل آشنایی‌شان با سامانه ارتباط مردمی 131 است توانسته‌ایم روند مثبت و خوبی برای جلوگیری از تغییرات غیرمجاز و تغییر کاربری‌های اراضی کشاورزی کشور داشته باشیم .

مجموع تماس‌هایی که در ایام نوروز 1396 در سامانه 131 ثبت شده و به اطلاع ما رسیده است، هشت هزار و 295 مورد بوده که از این رقم یک هزار و 385 مورد گزارش تغییر کاربری غیرمجاز بود. عوامل گشت خود را به موقع به محل رسانده و اقدامات لازم انجام شده است. از این میزان حدود یک هزار و 299 تماس نیز برای دریافت مشاوره بوده و تماس گیرندگان درباره قوانین و مقررات مربوط به کاربری اراضی، خرید و فروش زمین‌های کشاورزی، تداخلات اراضی، واگذاری زمین و غیره سوال داشتند که کارشناسان ما پاسخگو بوده‌اند، 592 مورد تقدیر و تشکر از عملکرد سامانه و اطلاع رسانی به ستاد و سازمان بوده و بخشی از تماس‌ها نیز مربوط با تخلفات در حوزه‌های دیگر مانند منابع طبیعی، محیط زیست، اراضی شهری و غیره بوده که همکاران توجیه شده‌اند که این‌گونه موارد را به مراجع ذی‌ربط گزارش دهند .

برنامه سازمان برای گسترش حفاظت از اراضی کشاورزی در سال جاری و سال‌های آینده چیست؟

حفاظت زمین و به خصوص زمین‌های کشاورزی یک امر مستمر است و تا زمین هست و امکان تغییر کاربری برای افراد سودآوری دارد، حفاظت زمین صورت می‌گیرد. به اعتقاد ما جرم تغییر کاربری و نابودی اراضی از جمله اراضی کشاورزی کمتر از جرایم مربوط به قاچاق کالا و حتی مواد مخدر نیست. بنابراین حفاظت از اراضی کشاورزی در کنار تلاش برای تسهیل شرایط برای حمایت از تولیدکنندگان واقعی بخش کشاورزی همچنان از اولویت‌های اساسی سازمان است و گسترش برنامه‌های حفاظتی سازمان نیز با دقت و حساسیت بیشتری دنبال می‌شود. ارتقای مجموعه حفاظتی در اختیار از طریق افزایش کمی، توسعه سخت افزاری و نرم‌افزاری سامانه، بهبود کیفی و تجهیز خودروها وتوانمندسازی و ارتقاء آموزش ماموران گشت از برنامه‌های سازمان در سال جدید است. در برخی شهرستان‌ها یک خودرو وجود دارد و کمبود نیرو داریم و در برخی شهرستان‌ها که وسعت بیشتری دارند، پوشش دادن گشت‌ها و نیروها به‌طور کامل صورت نگرفته است که طبیعتا پیگیر هستیم که این کمبودها رفع شود .

به لحاظ ساختاری در حال پیگیری هستیم که با اخذ موافقت‌های لازم، استفاده از تجارب سایر دستگاه‌ها، گشت‌های موجود را در قالب یگان رسمی، با کادر و لباس فرم و اعتبارات مشخص ساماندهی کرده و اثرگذاری خود را افزایش دهیم .

میزان اثرگذاری اقدامات ترویج و اطلاع رسانی در فرهنگ‌سازی حفظ اراضی و افزایش مشارکت مردم تا چه حد بوده است؟

طبیعتا در کنار مجموعه اقدامات حقوقی که اثرات بازدارنده و سلبی دارند، انجام اقدامات ترویجی، آموزشی و اطلاع‌رسانی برای افزایش آگاهی‌های اجتماعی در خصوص قوانین و مقررات و فرهنگ سازی در خصوص ضرورت های حفظ باغ‌ها و زمین‌های زراعی هم در کوتاه مدت و هم بلند مدت اثرگذار بوده و می‌تواند ضمن کاهش تخلفات در این حوزه، هزینه‌های مادی و معنوی و معارض اجتماعی ناشی از برخورد ناگزیر دولت با متخلفان را نیز کاهش دهد. بررسی‌های ما و گزارش‌های دستگاه‌های نظارتی در استان‌ها نشان می‌دهد که در یکی دو سال اخیر تاثیرگذاری برنامه جامع حفاظت اراضی قابل توجه بوده و مجموعه اقدامات سازمان باعث شده که در مناطقی که اراضی کشاورزی در معرض بیشترین تخریب بوده‌اند، طی این مدت تغییرکاربری‌ها به طور میانگین تا 80 کاهش یافته و در برخی مناطق حتی این معضل تا 100 درصد متوقف شده است. به این ترتیب اهداف سازمان برای حفاظت از اراضی و جلوگیری از تغییرات کاربری به خوبی محقق شده است .

حتی بخش زیادی از شناسایی‌هایی که در ماه‌ها وسال‌های اخیر صورت می‌گیرد، عمدتا شروع به تخلف مربوط به سنوات قبل بوده است و اکنون با هماهنگی گسترده همه دستگاه‌های ذی‌نقش، حمایت دولت و کمک قوه قضائیه و نیروی انتظامی و مضاعف شدن عزم عمومی، علیرغم پاره‌ای کمبودها حفاظت از این عرصه ها به خوبی در حال انجام است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید