Iranian Agriculture News Agency

اجرای آیین‌‌نامه کشت ارگانیک از اولویت‌های جهاد کشاورزی اصفهان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه فرسایش بادی و خاکی دو چالش عمده منابع طبیعی استان اصفهان محسوب می‌شوند، اظهار کرد: میزان فرسایش بادی در کشور سالانه در حدود 41 تن در هکتار است و این عدد برای دشت سجزی اصفهان تا 60 تن در هکتار نیز می‌رسد.

اجرای آیین‌‌نامه کشت ارگانیک از اولویت‌های جهاد کشاورزی اصفهان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه فرسایش بادی و خاکی دو چالش عمده منابع طبیعی استان اصفهان محسوب می‌شوند، اظهار کرد: میزان فرسایش بادی در کشور سالانه در حدود 41 تن در هکتار است و این عدد برای دشت سجزی اصفهان تا 60 تن در هکتار نیز می‌رسد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، شاملی، با بیان اینکه 32 میلیون هکتار از سطح کشور را بیابان‌ها تشکیل می‌دهند، اضافه کرد: 30 درصد از مساحت استان اصفهان عرصه‌های بیابانی است و رتبه پنجم کشور در این بخش را دارد.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اصفهان میزان خسارات ناشی از فعالیت کانون‌های بحرانی بیابانی در سطح استان را سالیانه در حدود 39 میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: بعد از دو چالش تغییر اقلیم و کمبود آب، موضوع بیابان‌زایی در مقام بعدی قرار دارد.

وی در تشریح عوامل بیابان‌زا به دو مقوله عوامل محیطی و انسانی اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط امروز استان، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق برای جلوگیری از بیابان‌زایی به خوبی احساس می‌شود.

شاملی میزان دام سبک موجود در استان را بسیار بیشتر از ظرفیت مراتع اعلام کرد و ادامه داد: بوته کنی، بهره‌برداری بیش از حد از منابع زیرزمینی، شیوه‌های نامناسب آبیاری، برداشت‌های غیر اصولی از معادن و مواردی از این قبیل مشکلاتی برای زمین ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: بر اساس پیش‌بینی تا سال 2030 میلادی نیاز به افزایش 50 درصدی اراضی کشاورزی است و این در حالی است که اراضی کشاورزی در سراسر دنیا در معرض تخریب قرار دارند.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اصفهان تاکید کرد: برای حفظ خاک‌های حاصل خیز و جلوگیری از نابودی منابع پایه می‌توان با انجام اقداماتی همچون حفظ پوشش گیاهی و توسعه آن جلوی ایجاد معضلات بیشتر را گرفت، درحال حاضر 300 هزار هکتار جنگل دردست کاشت استان وجود دارد که متاسفانه برخی سودجویان در صدد تعرض به آنها هستند.

وی گفت: امیدواریم توجه بیشتری به مقوله منابع طبیعی شود، این بخش موضوعی تجملاتی نبوده و از اهمیت بسیار زیادی برخورد است.

در ادامه نورایرتومانیان از اساتید دانشگاه با اشاره به عوامل تهدید کننده زمین اظهار کرد: مدیریت بلایای طبیعی شامل پیشگیری، آمادگی، واکنش، بازسازی و بازتوانی است و باید به تمامی آنها توجه داشت.

وی گفت: در بحث آمادگی، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق، تدوین شیوه نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، فرهنگ‌سازی، جمع آوری اطلاعات و ایجاد بانک اطلاعاتی است تا بتوان به خوبی در این مسیر پیش رفت.

وی سطح مطالعات انجام شده در ارتباط با خاک را ناکافی دانست و تاکید کرد: باید توجه داشت که منابع طبیعی ثروت ملی است و در همین راستا نیز نیاز است مدیریت منابع در اولویت نخست کشور باشد، وجود قوانین غیر قابل عدول، دستورالعمل‌های منسجم و سیستم‌های اجرایی قوی در این بخش بسیار مفید است.

رحمانی، مدیر دفتر محیط زیست و سلامت و غذای سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز اظهارکرد: باید توجه داشت که آلودگی خاک معضلی است که می‌تواند سلامت زمین را به مخاطره بیندازد.

وی ادامه داد: مکان‌یابی دقیق دفن زباله‌ها، کنترل مواد شیمیایی، به حداقل رساندن مصرف کود و سم، استفاده از تجهیزات جهت جلوگیری از فرسایش، کاشت درختان، صرفه جویی در منابع، کاهش مصرف کاغذ و مواردی از این قبیل می‌توانند کمک زیادی به بهبود اوضاع داشته باشند.

مدیر دفتر محیط زیست و سلامت و غذای سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: این دفتر از سال 87 در سازمان جهاد کشاورزی فعال بوده و افتخار دارد که می‌تواند مسائل کشاورزی و زیست محیطی را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: این دفتر با پایش وضعیت پساب در شهرستان‌هایی همچون بویین میاندشت و داران در حال بررسی و کنترل دقیق شرایط است و خوشبختانه همکاری خوبی با محیط زیست داریم.

رحمانی به دیگر فعالیت‌های این دفتر نیز اشاره کرد و گفت: اجرای آیین نامه کشت ارگانیک و و دستورالعمل GAP محصولات کشاورزی از اولویت‌های این دفتر در سال 96 هستند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید