Iranian Agriculture News Agency

9000 هکتار از اراضی شالیزاری نکا زیر کشت برنج می‌رود

مدیر جهاد کشاورزی نکا با اشاره به آغاز نشاء برنج در این شهرستان گفت: امسال 9 هزار هکتار از اراضی شالیزاری نکا زیر کشت برنج می‌رود.

9000 هکتار از اراضی شالیزاری نکا زیر کشت برنج می‌رود


مدیر جهاد کشاورزی نکا با اشاره به آغاز نشاء برنج در این شهرستان گفت: امسال 9 هزار هکتار از اراضی شالیزاری نکا زیر کشت برنج می‌رود.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، علی طاهری‌امیری اظهار کرد: از این مقدار برنج 50 درصد محلی و 50 درصد پرمحصول است که اولین نشاء برنج در روستای بهزادکلا نکا انجام شد.

وی برنج را از جمله محصولات استراتژیک مازندران عنوان کرد و افزود: بذرهای اصلاح شده در اختیار کشاورزان قرار گرفته است و نخستین نشاء محصول برنج از نوع طارم محلی در سطح یک هکتار از شالیزارهای روستای بهزادکلا از بخش مرکزی شهرستان نکا عملیاتی شد.

مدیر جهاد کشاورزی نکا با بیان اینکه 70 تن بذر اصلاح شده در اختیار کشاورزان قرار گرفته است، یادآور شد: این محصول در شهرستان نکا از جمله محصولات مهم قابل کشت است که منبع درآمدی مناسبی برای کشاورزان بوده و شهرستان نکا از لحاظ سطح زیرکشت و تولید برنج دارای جایگاه مناسبی در مازندران است.

این مسئول گفت: ارتقاء سطح آگاهی، دانش و مهارت فنی تولیدکنندگان بخش کشاورزی به منظور افزایش امنیت و سلامت غذایی از مسائل مهم و قابل پیگیری است که جهاد کشاورزی نکا برای این منظور، گام‌های اساسی برداشته است و باید با قوت بیشتری استمرار یابد.

طاهری از رویکرد جدید نظام نوین ترویج کشاورزی در مرکز دهستان‌ها خبر داد و افزود: با شروع سال جدید جلسه هم‌اندیشی با کارشناسان مسئول پهنه روستایی با حضور معاون فنی، مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه، مسؤول حراست و رئیس اداره ترویج، در مراکز جهاد کشاورزی برگزار و برنامه‌ریزی‌های سالانه اعلام شد.

وی با اشاره به ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی در راستای برنامه ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی و مشخص کردن پهنه و عرصه کاری کارشناسان در نظام نوین ترویج کشاورزی گفت: سازماندهی و اثربخشی نیروها، تجهیز و نوسازی مراکز از برنامه‌های مهمی است که دنبال می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی نکا ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی و مدیریت دانش به منظور ایجاد کشاورزی دانش‌بنیان و ایجاد انگیزه برای کارشناسان، از دیگر برنامه‌های مهم و اولویت‌دار ما در سال‌جاری در نظام نوین ترویج کشاورزی است.

این مسؤول اضافه کرد: از مهم‌ترین وظایف کارشناسان پهنه، نظارت بر تولید در پهنه‌های زیرپوشش، به روزرسانی اطلاعات پهنه، پاسخگویی به مسائل و مشکلات بهره‌برداری و تهیه و ارسال اطلاعات تولید به مراکز جهاد کشاورزی به منظور افزایش بهره‌وری عوامل تولید و همچنین افزایش ضریب پوشش بهره‌برداران از کشاورزی دانش‌بنیان است.

طاهری افزود: هم اکنون در شهرستان نکا، ۲۴ کارشناس در چهار مرکز دهستان، ۱۲۵ پهنه روستایی را تحت پوشش دارند.

وی با اشاره به توانمندی کشاورزان نکا در بخش‌های مختلف کشاورزی اظهار کرد: شهرستان نکا در تولید هلو و شلیل رتبه اول کشور را دارد که 75 درصد شلیل و 45 درصد هلوی مازندران متعلق به شهرستان نکا است که ظرفیت بسیار خوبی است.

مدیر جهاد کشاورزی نکا با بیان اینکه این شهرستان در تولید گل گاوزبان هم خوش درخشیده است، گفت: امسال این گیاه در سطح 350 هکتار از اراضی کشاورزی کوهستانی نکا کشت شد که از خردادماه به مدت چهار ماه برداشت این گیاه ادامه دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید