Iranian Agriculture News Agency

سومین جشنواره طبخ آبزیان در ارومیه برگزار شد

با هدف ترویج و بالا بردن سرانه مصرف ماهی در استان آذربایجان غربی، سومین جشنواره طبخ آبزیان با حضور معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران، رییس سازمان جهاد کشاورزی و مدیر شیلات آبزیان آذربایجان غربی و جمعی از مسئولان استانی در ارومیه برگزار شد.

سومین جشنواره طبخ آبزیان در ارومیه برگزار شد

با هدف ترویج و بالا بردن سرانه مصرف ماهی در استان آذربایجان غربی، سومین جشنواره طبخ آبزیان با حضور معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران، رییس سازمان جهاد کشاورزی و مدیر شیلات آبزیان آذربایجان غربی و جمعی از مسئولان استانی در ارومیه برگزار شد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، اسمعیل کریم زاده، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در آیین افتتاح سومین جشنواره طبخ آبزیان با اشاره به اینکه سرانه مصرف آبزیان در استان درحدود 6 کیلوگرم است، اظهارکرد: آذربایجان غربی با تولید ۱۷هزار تن انواع آبزیان در بین استان های غیر ساحلی رتبه اول را در زمینه تولید ماهی در منابع آبهای داخلی به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: متاسفانه میزان مصرف ماهی دراستان در مقایسه با سرانه کشوری در حد پایینی است که باید این میزان افزایش یابد چرا که تولید آبزیان در استان بیش از نیاز و مصرف سرانه استان است که باید از طریق افزایش آگاهی مردم از مزایای مصرف این غذای سلامتی توسط رسانه ها و برنامه های آموزشی و ترویجی فرهنگ مصرف آبزیان را در بین مردم استان ارتقا دهیم.

کریم زاده افزود: توسعه مزارع پرورشی آبزیان و پرورش ماهی در قفس جزو سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است که در استان نیز این امر با جدیت دنبال می شود.

وی با اشاره به فواید مصرف آبزیان و با بیان اینکه ماهی و انواع آبزیان یکی از مواد غذایی سالم است که باید میزان مصرف آن در بین خانواده های ایرانی افزایش یابد، گفت: پیشگیری از فشارخون، کاهش بیماریهای قلبی و عروقی، رشد مغز و سلامت سیستم عصبی جنین و پیشگیری از بیماری های التهابی مفصلی بخشی از مزاید مصرف آبزیان در تامین سلامت انسان است.

کریم زاده با بیان اینکه برای رشد و توسعه تولیدات ماهی در مزارع پرورشی مصنوعی و پرورشگاه های طبیعی برنامه های متنوعی از سوی جهاد کشاورزی استان در نظر گرفته شده است، افزود: توسعه آبزی پروری و تقویت واحدهای موجود، توسعه بازار ها و مراکز عرضه و توسعه مزارع پرورش ماهی در قفس در آذربایجان غربی ازاهم فعالیت های در دست اجرای مدیریت شیلات استان است.

مدیر شیلات آبزیان آذربایجان غربی نیز در این مراسم با بیان اینکه سرانه مصرف آبزیان در استان در حدود ۶ کیلوگرم است که در مقایسه با مصرف سرانه کشور که ۱۰ کیلو گرم است خیلی پایین است، گفت: امیدواریم برگزاری چنین جشنواره هایی در بالابردن و ترویج فرهنگ مصرف ماهی در بین مردم استان تاثیر گذار و موثر باشد.

معصوم فصیح، افزود: 2 هزار و 300 نفر در 408 مرکز و مزرعه تکثیر و پرورش آبزیان استان اشتغال دارند.

وی تاکید کرد: آذربایجان غربی دارای آبزیان ارزشمندی چون آرتمیای دریاچه ارومیه و شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس است که تنها از منابع آبی این استان صید و به کشورهای خارجی به ویژه کشورهای اروپایی صادر می‌شود و این استان به لحاظ دارا بودن شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی و ظرفیت های آبی، مستعد آبزی ‌پروری به عنوان یک قطب مهم شیلاتی به ویژه در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی در سطح کشور است.

لازم به ذکر است که در این جشنواره بیش از 100 نفر از بانوان خوش ذوق استان با سرو انواع غذاهای دریایی شرکت کرده بودند که در پایان از نفرات برتر با اهدای جوایز و لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید