Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

دلایل نوسانات قیمتی گوشت در بازار

در حالی که راه برای واردات گوشت گرم از کشورهای همسایه باز است، اما هنوز نوسان قیمتی در بازار داخلی این محصول از بین نرفته است.

دلایل نوسانات قیمتی گوشت در بازار

در حالی که راه برای واردات گوشت گرم از کشورهای همسایه باز است، اما هنوز نوسان قیمتی در بازار داخلی این محصول از بین نرفته است.

به گزارش خبرنگار ایانا، بازار گوشت از سال گذشته افت و خیزهای فراوانی را تجربه کرده است. این نوسانات، اخلاف نظرهایی را در میان دست‌اندرکاران تولید و توزیع دام و گوشت باعث شد که بر اساس آن، گروهی معتقد به صدور مجوز برای واردات گوشت گرم بودند و گروه دیگر، تولید داخلی را مکفی دانسته و نمی‌خواستند جایی برای گوشت‌های خارجی در ایران باز کنند. با این حال، مجوز واردات صادر شد تا بلکه آتش شتاب قیمت گوشت، کمی فروکش کند.

با وجود اینکه بیش از یک ماه از آغاز سال جدید می‌گذرد، اما هنوز منحنی قیمت گوشت در بازار داخلی میل به افزایش دارد .رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، امروز در همین ارتباط به ایانا گفت: برخلاف پیش‌بینی‌ها قیمت گوشت در هفته اخیر افزایش یافت و بین یک‌هزار تا یک‌هزار و 500 تومان در هر کیلوگرم بالا رفت. به گونه‌ای که اکنون شقه بدون دنبه، حداقل 39 هزار تومان به فروش می‌رسد.

علی‌اصغر ملکی، با اشاره به اینکه سال‌های گذشته در این مقطع زمانی، معمولا قیمت گوشت کاهش می‌یافت، عنوان کرد: دلیل این افزایش قیمت را باید در سیل منطقه آذربایجان و بارش‌های مطلوب منطقه غرب کشور جست‌وجو کرد. به عبارتی سیل، موجب مختل شدن زندگی دامداران منطقه آذربایجان شد و از این رو تعداد دام، رو به افول گذاشت. از طرفی نیز، با برخورداری از علوفه مرغوب و رایگان در مناطقی مانند ایلام، کرمانشاه و سرپل ذهاب، دامداران رغبتی برای فروش ندارند و ترجیح می‌دهند دام خود را بیشتر تعلیف کنند تا وزن بگیرد.

ملکی با بیان اینکه موضوع انباشتگی ممکن است در بسیاری از دامداری‌ها واقعیت نداشته باشد، مدعی شد: "معمولاً آماری که از طرف کشتارگاه‌ها منتشر می‌شود، اشتباه بوده و کمتر از مقداری است که کشتار می‌شود. این انحراف، که یکی از مهم‌ترین دلایل آن فرار از قوانین مالیاتی است، به دست مسئولان متولی رسیده و آنها نیز بر اساس اطلاعات موجود روی کاغذ، سیاست‌گذاری می‌کنند."

وی با ذکر یک مثال، در توضیح این مطلب، ادامه داد: فرض می‌شود در یک دوره زمانی معین، 10 هزار رأس دام سبک در تهران وجود دارد. اگر هشت‌هزار رأس از این مقدار ذبح شود و مجموع آماری که روی کاغذ از کشتارگاه‌ها به دست مسئولان دامپزشکی می‌رسد، چهارهزار رأس را تأیید کرده باشد، در نتیجه نیمی از کشتارها پنهان خواهد ماند. بنابراین در چنین شرایطی تصور می‌شود که دام دچار انباشتگی شده و باید راه صادرات را برای آن گشود.

ملکی اظهار کرد: البته دامدارانی که از انباشتگی گلایه دارند، به این دلیل است که دوست دارند محصول خود را گله‌ای بفروشند. در حالی که خرید دام در تهران به صورت تفکیکی انجام می‌پذیرد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در بخش دیگری از سخنانش، با انتقاد شدید از کشتار بره شیری ، گفت: متاسفانه این موضوع صدمات سنگینی به دامپروری زده و موجب می‌شود که نیمه دوم هر سال کشور با کمبود مواجه شود. زیرا این ها باید به وزن ایده‌آل رسیده و حداقل یک بره از خود به جا بگذارند، سپس کشتار شوند.

به گفته ملکی، در محدوده استان تهران، حداکثر 11 کشتارگاه وجود دارد. بنابراین کنترل آن ها کار چندان مشکلی نیست و دامپزشکی می‌تواند با گماردن مامور در این واحدها از کشتار بی‌رویه بره شیری جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه ذبح بره‌های ماده تا قبل از بره‌زایی از چهار سال گذشته رونق گرفته، گفت: سه دلیل را می‌توان برای این موضوع مطرح کرد؛ بره ماده نسبت به بره نر، به اندازه یک‌هزار تا یک‌هزار و 500 تومان در هر کیلوگرم ارزان‌تر است، ماده‌ها به خاطر فیزیولوژی بدنی 300 گرم سبک‌تر هستند و جنس نر حدود سه کیلوگرم دنبه دارد، در حالی که ماده‌ها یک کیلو و 200 گرم دنبه دارند. بنابراین عوامل فوق دست به دست هم داده تا قیمت بره‌های ماده را پایین‌تر بیاورد. این در حالی است که گوشت آن ها هم‌قیمت با گوشت بره‌های نر به دست مشتری می‌رسد.

ملکی در پایان افزود: روزانه دست‌کم سه تا چهارهزار رأس از بره‌های شیری در کشتارگاه‌ها کشتار می‌شود که حدود 90 درصد آن در شرکت‌های بسته‌بندی به مصرف می‌رسد./

V-960206-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید