Iranian Agriculture News Agency

تلقیح مصنوعی 33 هزار دام سنگین در اردبیل

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تلقیح مصنوعی به عنوان رکن اصلی اصلاح نژاد دامهای سنگین روستایی یکی از مهمترین و کاربردی ترین روش های بهبود عملکرد دام های بومی و افزایش تولید و درآمد دامداران محسوب می شود.

تلقیح مصنوعی 33 هزار دام سنگین در اردبیل

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: تلقیح مصنوعی به عنوان رکن اصلی اصلاح نژاد دامهای سنگین روستایی یکی از مهمترین و کاربردی ترین روش های بهبود عملکرد دامهای بومی و افزایش تولید و درآمد دامداران محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ایانا در اردبیل، بهلول تکلوی افزود: از مهمترین مزایای تلقیح مصنوعی می توان به مواردی از قبیل، افزایش تولیدات دامی، کاهش هزینه های تولید، افزایش ارزش ژنتیکی دامها، حذف هزینه نگهداری گاو نر، پیشگیری از بیماریهای تولید مثلی، امکان انتخاب اسپرم بهترین گاوها و ... می توان اشاره کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه سخنان خود افزود: پروژه تلقیح مصنوعی دام سنگین در حال حاضر جزو اولویت های اصلی معاونت بهبود تولیدات دامی استان و کشور قرار گرفته و به طور جدی پیگیری می شود.

وی افزود: در سال 95 با تلاش و پیگیری های معاونت بهبود تولیدات دامی استان و شهرستان ها و با بکارگیری مأموران تلقیح بخش خصوصی و دولتی تعداد 33 هزار و 711 مورد تلقیح دام سنگین ثبت شد که 21 هزار و 374 مورد آن مربوط به گاوهای اصیل و 12 هزار و 337 مورد مربوط به دام های سنگین دورگ و بومی روستایی بوده است که در مقایسه با سال 94 حدود 8.2 درصد افزایش نشان می دهد.

وی عنوان کرد: از این تعداد 5هزار و27 مورد تلقیح با اسپرم گاو دومنظوره شیری -گوشتی (عمدتاً سیمنتال) بوده که در مقایسه با آمار سال 94 (تعداد541 مورد) حدوداً 10 برابر شده و همچنین با خرید و توزیع اسپرم گاومیش ایتالیایی تعداد 472 مورد گاومیش تلقیح شد که نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد دام های بومی و افزایش تولید و درآمد دامداران روستایی و اقتصادی کردن این حرفه می تواند ایفا کند.

این گزارش می افزاید: افزایش روزافزون جمعیت و نیاز فزاینده به فرآورده های دامی برای تامین سلامت و امنیت غذایی کشور از یک طرف و محدودیت منابع موجود به ویژه وضعیت پوشش گیاهی مراتع و چراگاه ها و پایین بودن بازده اقتصادی دام های بومی در سامانه پرورش روستایی از طرف دیگر باعث شده تا بکارگیری اصول علمی و یافته های نوین مدیریتی در پرورش دام امری ضروری و اجتناب ناپذیر باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید