Iranian Agriculture News Agency

در گزارش پارلمان اروپا تأکید شده است

تأثیر مثبت مواد غذایی و کشاورزی ارگانیک روی سلامت/ آفت‌کش‌ها به مغز کودکان آسیب می‌رسانند/ زنان باردار باید از محصولات ارگانیک استفاده کنند

در گزارشی که توسط پارلمان اروپا تهیه شده است، نویسنده همکار و استاد بهداشت محیط از دانشکده سلامت عمومی هاروارد، Philippe Grandjean، به تشریح مزایای خوردن مواد غذایی ارگانیک و کشاورزی ارگانیک پرداخته و توضیحات خود را در پاسخ به سه پرسش کلیدی مطرح کرده است.

تأثیر مثبت مواد غذایی و کشاورزی ارگانیک روی سلامت/ آفت‌کش‌ها به مغز کودکان آسیب می‌رسانند/ زنان باردار باید از محصولات ارگانیک استفاده کنند

در گزارشی که توسط پارلمان اروپا تهیه شده است ، نویسنده همکار و استاد بهداشت محیط از دانشکده سلامت عمومی هاروارد ، Philippe Grandjean ، به تشریح مزایای خوردن مواد غذایی ارگانیک و کشاورزی ارگانیک پرداخته و توضیحات خود را در پاسخ به سه پرسش کلیدی مطرح کرده است.

به گزارش ایانا از وب سایت Harvard T.H. Chan School of Public Health ، این سوال ها به شرح زیر هستند:


چرا کمیسیون پارلمان اروپا این گزارش را تهیه کرده و اهمیت آن چیست ؟

پارلمان اروپا در مورد ایمنی مواد غذایی و سلامت انسان نگران است. آن ها از کارشناسان برخی کشور ها خواسته اند تا به بررسی مزایای بهداشتی مواد غذایی آلی و کشاورزی ارگانیک بپردازند. بررسی گزارش ما شامل شواهد علمی در مورد تاثیر مواد غذایی ارگانیک بر سلامت انسان است که شامل مطالعات در شرایط آزمایشگاهی و حیوانی ، مطالعات اپیدمیولوژیک، و تجزیه و تحلیل محصول کشاورزی و غذایی است.

همچنین در این گزارش اطلاعات مهمی در مورد آفت کش های مواد غذایی آورده شده است. به طوری که در مواد غذایی متعارف، باقیمانده آفت کش در مواد غذایی حتی پس از آن که شسته می شوند، باقی می ماند. در حالی که غذاهای ارگانیک ، تقریبا بدون آفت کش ها تولید می شوند.

مقامات اتحادیه اروپا و ایالات متحده اصرار دارند که محدودیت ها در مقدار آفت کش ها در محصولات باید به گونه ای باشد که اطمینان حاصل شود ، کاملا بی خطر هستند. اما این محدودیت ها براساس مطالعات حیوانی (ازمایش ) و مشخص کردن تاثیر یک آفت کش در یک زمان، انجام می شود. مغز انسان بسیار پیچیده تر از مغز موش است و مغز ما بسیار آسیب پذیر است.

سه مطالعه درباره ارتباط بیماری ها در زمان تولد و آفت کش ها در ایالات متحده نشان می دهد که آفت کش ها به مغز کودکان آسیب می رساند. در این مطالعات، محققان دریافتند ، زنانی که در دوران بارداری در معرض آفت کش ها قرار داشتند، از طریق اندازه گیری نمونه ادرار ، مشخص شد که تاثیر منفی روی IQ و توسعه عصبی رفتاری فرزندان شان دارد، که می توان به بیماری ADHD ] نوعی اختلال بیش فعالی] اشاره کرد. همچنین، یکی از مطالعات روی رشد ساختاری مغز با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی انجام شد و نشان داد که ماده خاکستری در کودکانی که مادران شان در معرض ارگانوفسفات ها قرار داشتند، کمتر بود؛ ارگانوفسفات ها موادی هستند که به طور گسترده در آفت کش ها استفاده می شود و این مساله ای بسیار نگران کننده است.

اگر چه شواهد علمی در مورد تاثیر آفت کش ها بر روی رشد مغز ناقص است، اما زنان باردار و شیرده، زنانی که قصد باردار شدن دارند، به عنوان یک اقدام احتیاطی به دلیل پیامدهای قابل توجه و احتمالا غیر قابل برگشت برای سلامت کودکان ، بهتر است از غذاهای ارگانیک استفاده کنند. چنانچه مواد غذایی ارگانیک در دسترس نبود، پوست مواد غذایی باید کنده شود و از استفاده سبزیجات برگ دار خودداری کنند.

همچنین ، یک منبع خوب برای یادگیری در مورد محتوای آفت کش های مواد غذایی مختلف ، Environmental Working Group (1) است که لیستی از بالاترین و پایین ترین سطوح آفت کش ها را در بردارد. همچنین U.S. Environmental Protection Agency website (2) که لیستی از روش هایی برای کاهش آسیب های ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر و آفت کش ها را ارایه می دهد.

پیام های کلیدی این گزارش چه مواردی هستند؟

ما می دانیم که استفاده بیش از حد آنتی بیوتیک ها در حیوانات مزرعه یک عامل موثر در گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی در برابر باکتری ها است که یک تهدید بزرگ در زمینه بهداشت عمومی به شمار می رود؛ چرا که این نوع مقاومت می تواند از حیوانات به انسان منتقل شود. این در حالی است که در مزارع ارگانیک، استفاده از آنتی بیوتیک به عنوان عامل پیشگیری بیماری ها به صورت محدود استفاده می شود و به حیوانات امکان بیشتری برای پرسه زدن در شرایط طبیعی داده می شود که این می تواند ، خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد. این تکنیک ها برای بهبود سلامت حیوانات، پیشگیری از بیماری و به حداقل رساندن مقاومت به آنتی بیوتیک به کار می رود.

همچنین از دیگر پیام ها، هر چند جزئی، مزایای استفاده از مواد غذایی آلی، از جمله مواد مغذی بیشتر و کادمیوم کمتر است.

چگونه پارلمان اروپا از غذاهای ارگانیک و کشاورزی ارگانیک حمایت بیشتری می کند؟ اگر چنین باشد، ممکن است که تغییرات مشابه در ایالات متحده روی دهد؟

چند گزینه سیاست پارلمان اروپا برای حمایت بیشتر و گسترش تولید مواد غذایی ارگانیک در گزارش به آن اشاره شده است، به عنوان مثال، سیاستمداران می توانند از مالیات مواد غذایی آلی بکاهند و یا چشم پوشی کنند. همچنین آن ها می توانند مالیات کشاورزان ارگانیک را کاهش دهند و از تحقیقات در زمینه مزایای مواد غذایی ارگانیک حمایت کنند.

اگر پارلمان در این زمینه اقدام کند، من امیدوارم که ایالات متحده را نیز تحت تاثیر قرار می دهد چراکه بسیاری از تبادل مواد غذایی بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده انجام می شود و روشن است که اگر اتحادیه اروپا به سمت محصولات ارگانیک پیش برود، باعث شده تا تولید کنندگان آمریکایی هم غذاهای ارگانیک بیشتری تولید کنند. و بالعکس: اگر محصولات ارگانیک بیشتری از کشاورزان اتحادیه اروپا در دسترس است، می تواند برای مصرف کنندگان ایالات متحده جذاب باشد و شاید این اثر مشترک به کشاورزی ارگانیک و اقتصاد پایدار تر و سازگاری بیشتر با محیط زیست در هر دو منطقه اروپا و ایالات متحده کمک کند.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- سازمان غیر انتفاعی است و ماموریت این گروه در زمینه توانمند سازی مردم برای زندگی سالم در یک محیط سالم از طریق آموزش و تحقیقات است .

2- در زمینه دسترسی به اطلاعات تمامی بخش های جامعه در مدیریت سلامت انسان و خطرات زیست محیطی فعالیت دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید