Iranian Agriculture News Agency

بهره‌برداری از 170 هکتار پروژه آبیاری تحت فشار در نمین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین گفت: مهم‌ترین چالش در بخش کشاورزی محدودیت منابع آب ناشی از کاهش نزولات جوی و استفاده بی‌رویه از این منابع در سنوات گذشته بوده است. به لحاظ ماهیت بخش کشاورزی، بیشترین آب در این بخش مصرف می‌شود.

بهره‌برداری از 170 هکتار پروژه آبیاری تحت فشار در نمین
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین گفت: مهمترین چالش در بخش کشاورزی محدودیت منابع آب ناشی از کاهش نزولات جوی و استفاده بی رویه از این منابع در سنوات گذشته بوده است. به لحاظ ماهیت بخش کشاورزی، بیشترین آب در این بخش مصرف می شود.

به گزارش خبرنگار ایانا از اردبیل، محمد حسنی ادامه داد: معمولا توزیع زمانی و مکانی بارندگی منطبق با نیازهای این بخش نبوده و در جبران نیازآبی بخش خیلی کارساز نیست. با این وضعیت، افزایش راندمان آبیاری جز الزامات بوده و هرگونه تعلل و کم توجهی قابل توجیه نیست.

وی عنوان کرد: در این راستا، این مدیریت در سال های اخیر نسبت به توسعه پروژه های آبیاری تحت فشار در کنار سایر مسائل به زراعی و به نژادی، گام های موثری برداشته است. اجرای آبیاری تحت فشار به روش های تیپ و بارانی، توسعه کشت ارقام زراعی با نیاز آبی کمتر (غلات، کلزا، زعفران)، کشت مستقیم غلات و سیب زمینی که در مجموع بیش از 7 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.

حسنی افزود: جهت ترغیب و ترویج کشاورزان برای استفاده از سیستم های نوین آبیاری اقداماتی از جمله؛ برگزاری کلاس و کارگاه های آموزشی در روستاهای تابعه، تهیه برنامه های رادیویی و تلویزیونی، برگزاری کلاس بازآموزی برای کارشناسان ذیربط و علاوه بر آنها تشکیل اکیپ برای آسیب شناسی عوامل بازدارنده توسعه روش های نوین آبیاری، شناسایی مناطق مستعد توسعه آبیاری تحت فشار و متعاقبا تشکیل جلسات کارشناسی جهت ارائه راهکارهای ممکن انجام گرفته است.

وی گفت: با توجه به تمهیدات دولت و تخصیص تسهیلات مناسب بلاعوض و اقدامات موثر انجام گرفته انتظار بر این است، زارعین از این فرصت نهایت بهره برداری را به عمل آورده و اراضی خود را به سیستم های نوین آبیاری مجهز کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید