Iranian Agriculture News Agency

رئیس جامعه دامپزشکان ایران در آستانه انتخابات شوراهای شهر و روستا هشدار داد:

سرازیری شیرهای برگشتی کارخانه‌ها به سمت لبنیات‌فروشی‌های سنتی/ رشد 20 درصدی تب مالت در جامعه شهری/ کلاغ‌ها هم ترجیح می‌دهند در هوای تهران زندگی نکنند/ نمی‌توان کسی را از نگهداری حیوان خانگی منع کرد

رئیس جامعه دامپزشکان ایران در روز جهانی دامپزشکی و همچنین در آستانه برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا، از عملکرد شهرداری‌ها و همچنین رشد مصرف لبنیات سنتی به شدت انتقاد کرد.

سرازیری شیرهای برگشتی کارخانه‌ها به سمت لبنیات‌فروشی‌های سنتی/ رشد 20 درصدی تب مالت در جامعه شهری/ کلاغ‌ها هم ترجیح می‌دهند در هوای تهران زندگی نکنند/ نمی‌توان کسی را از نگهداری حیوان خانگی منع کرد

رئیس جامعه دامپزشکان ایران در روز جهانی دامپزشکی و همچنین در آستانه برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا، از عملکرد شهرداری‌ها و همچنین رشد مصرف لبنیات سنتی به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس جامعه دامپزشکان ایران امروز شنبه در نشستی خبری به مناسبت روز جهانی دامپزشکی با اشاره به اینکه دامپزشکی نقش اساسی در پیشگیری از انتقال بیماری از دام به انسان دارد، گفت: یکی از مواردی که شهرداری‌ها آن را نادیده می‌گیرند، بحث دامپزشکی و حضور دامپزشکان در شهرها است.

پیام محبی افزود: حتی شهرداری‌ها برای ذبح دام در شهرها قربانگاه دائمی در نظر نگرفته اند، در حالی که باید برای تمام محله‌ها قربانگاهی وجود داشته باشد تا ذبح دام در مراسم مختلف با نظارت‌های بهداشتی صورت گیرد.

به گفته وی، بیماری مانند تب کریمه کنگو که می‌تواند از دام به انسان منتقل شود، یکی از بیماری‌هایی است که با ذبح دام آلوده قادر است چندین انسان را مبتلا کند؛ کمااینکه در چند سال گذشته این اتفاق افتاده و چندین انسان جان خود را از دست داده‌اند یا کیست هیداتیک جگر دام را مبتلا به کیست می‌کند که خوردن آن توسط انسان مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما به‌دلیل ظاهر نازیبایی که دارد، معمولاً آن را به خورد سگ‌سانان می‌دهند که این امر باعث می‌شود انگل در روده سگ رشد کرده و تولید تخم کند. این تخم‌ها بعد از دفع از روده سگ و انتقال آن به انسان ایجاد بیماری می‌کند.

محبی عنوان کرد: کنترل تمام قصابی‌ها، مرغ‌فروشی‌ها و عرضه مواد پروتئینی با اداره دامپزشکی هر استان است، اما در حال حاضر این سازمان نیروی کافی برای نظارت بر تمام مراکزی را که تعداد آن ها به بیش از پنج‌هزار واحد می‌رسد، ندارد؛ بنابراین لازم است که شهرداری با ایجاد امکانات لازم و زیرساخت‌های ضروری برآیند کنترل و نظارت بر بهداشت دام را قبل و بعد از کشتار برای دامپزشکان تدبیر کند.

وی ادامه داد: داشتن حیوان خانگی جزو نیاز بشر بوده و نمی‌توان کسی را از نگهداری آن منع کرد، این در حالی است که حتی یک پارک مخصوص حیوانات ساخته نشده است؛ در حالی که تقریباً ورود حیوانات به تمام پارک‌ها ممنوع است.

رئیس جامعه دامپزشکان ایران با بیان اینکه سه نوع اکوسیستم در زیر زمین، سطح شهر و آسمان وجود دارد، اظهار کرد: این‌ها همه به هم متصل هستند و باید در یک اولویت باشند، اما متأسفانه شهرداری‌ها در مرحله ساخت و ساز گیر کرده‌اند و چندان به زیرساخت‌ها اهمیت نمی‌دهند؛ به همین دلیل است که اکنون حتی کلاغ‌ها هم ترجیح می‌دهند در هوای تهران زندگی نکنند. همین موضوع تعداد پرندگان موجود در شهر را به‌شدت کاهش داده است.

محبی با تأکید بر اینکه شیر بهترین غذای موجود در جهان است، یادآور شد: متأسفانه نوعی شیرگریزی در میان افراد جامعه ما وجود دارد که خبرهای دروغین نیز از گوشه و کنار به این موضوع دامن می‌زند، این در حالی است که می‌توان به جرأت گفت هیچ پالم یا وایتکسی در شیر وجود ندارد و اگر این افکار منفی از ذهن مردم پاک شده و مصرف سرانه بالا رود، زندگی در روستاها اقتصادی‌تر خواهد شد و شهرها خلوت می‌شوند. این چرخه میزان آلودگی در کلان‌شهرها را کاهش خواهد داد.

وی تأکید کرد: متأسفانه در چند سال اخیر با رشد 20 درصدی بیماری تب مالت در جامعه شهری روبه‌رو بوده‌ایم که این موضوع به‌دلیل انتشار خبرهای دروغ درباره لبنیات صنعتی و هجوم مردم برای مصرف لبنیات سنتی است، در حالی که لبنیات سنتی هیچ شناسنامه‌ای ندارد، زیرا ممکن است در آن آنتی‌بیوتیک، ویروس تب مالت، باقیمانده فلزات سنگین و میکروب‌های فراوان یافت شود؛ چراکه بیش تر شیرهای برگشتی از کارخانه‌ها به این فروشگاه‌ها سرازیر می‌شود.

محبی در پایان با اشاره به اینکه ایرانی‌ها نخستین قومی بودند که بهداشت و سلامت دام را جشن می‌گرفتند، بیان کرد: شعار روز جهانی دامپزشکی امسال "مقاومت ضدمیکروبی، از اقدام تا عمل" است. این شعار به‌ویژه برای جامعه ما که مصرف آنتی‌بیوتیک در آن بسیار بالا است و می‌تواند آینده خطرناکی برای ما ترسیم کند، حائز اهمیت است، زیرا هرچه مصرف آنتی‌بیوتیک بیشتر باشد، میزان مقاومت میکروب‌ها نیز نسبت به آن افزایش خواهد یافت./

V-960209-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید