Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب عنوان کرد:

شناسایی و رد اصالت 1324 برند - فرمول تقلبی کود توسط مؤسسه تحقیقات خاک و آب/ اثربخشی اجرای آیین‌نامه ثبت و کنترل کیفی مواد کودی طی دو سال گذشته

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب گفت: به اذعان کشاورزان و فعالان بازار کود اجرای آئین نامه ثبت و کنترل کیفی مواد کودی طی دو سال گذشته، اثربخشی چشمگیری بر ارتقای کیفیت کودهای تولیدی و جلوگیری از توزیع کودهای تقلبی داشته است.

شناسایی و رد اصالت 1324 برند - فرمول تقلبی کود توسط مؤسسه تحقیقات خاک و آب/ اثربخشی اجرای آیین‌نامه ثبت و کنترل کیفی مواد کودی طی دو سال گذشته

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب از شناسایی و رد اصالت بیش از یک هزار و 324 برند- فرمول تقلبی کود توسط این مؤسسه خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر کامبیز بازرگان رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور با تشریح چگونگی تدوین آئین نامه ثبت مواد کودی، از اجرای موفق آن در نهادینه سازی ثبت و کنترل کیفی کود خبر داد و ابراز امیدواری کرد با پایش مداوم بازار توزیع کود و برخورد قانونی با متخلفان این صنعت، تجارت کود در ایران رونق بیش تری پیدا می کند .

وی با اشاره به چگونگی شکل گیری آئین نامه ثبت مواد کودی بیان داشت: بررسی گزارش های رسیده به وزارت جهاد کشاورزی در زمینه کیفیت کودهای مصرفی بیانگر آن بود که عمده این مشکلات مربوط به عواملی مانند مشخص نبودن هویت تولید کنندگان و وارد کنندگان کود، درج جملات اغوا کننده و دستورالعمل های غلط در اطلاعات برچسب کودها است.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب گفت: این نقیصه در کنار افزایش تقاضا از سوی مصرف کنندگان مبنی بر ساماندهی کیفیت کودهای تولیدی و توزیعی، محققان مؤسسه خاک و آب را بر آن داشت تا با اجرای مطالعات گسترده بر روی قانون ثبت مواد کودی در سایر کشورهای پیشرو، اقدام به تدوین آئین نامه ثبت مواد کودی در ایران کنند.

دکتر بازرگان افزود: با تصویب این آئین نامه در شورای راهبردی کود و ابلاغ آن از سوی وزیر جهاد کشاورزی، مسئولیت ثبت و کنترل کیفی مواد کودی در کشور به مؤسسه تحقیقات خاک و آب واگذار شد .

وی با اشاره به اهداف تدوین و اجرای برنامه ثبت مواد کودی در کشور یاد آور شد: از دو سال پیش برنامه کنترل کیفی کود و شناسنامه دار کردن آن با هدف تولید محصول سالم به طور جدی آغاز شده است؛ با اجرای برنامه ثبت مواد کودی در کشور، ضمن استقبال بی نظیر بهره برداران، اعتماد کشاورزان به اثربخشی کودهای مصرفی بیش تر شده، گام مهمی در راستای بهبود کیفیت و کاهش مصرف سرانه کود برداشته می شود.

دکتر بازرگان با بیان اینکه تدوین آئین نامه ثبت مواد کودی اقدام بی نظیری در نظام مند کردن بازار کودهای مصرفی است، خاطرنشان ساخت: پیش از این به دلیل نبود قانون و ساز و کار مناسب در جلوگیری از توزیع کودهای بی کیفیت، تولید کننده و مصرف کننده هر دو دچار ضرر و زیان اقتصادی می شدند.
وی گفت: پس از ابلاغ آئین نامه گواهی ثبت کود، با درج فراخوان در روزنامه های کثیرالانتشار از کلیه تولید کنندگان و وارد کنندگان کود دعوت شد برای دریافت کد ثبتی محصول خود به سامانه پایگاه جامع مواد کودی کشور به آدرس www.kswri.ir مراجعه کنند؛ خوشبختانه با حذف بوروکراسی اداری در فرآیند ثبت و انجام کلیه مراحل تشکیل پرونده از طریق مراجعه به این سامانه، اجرای این آئین نامه با استقبال بی نظیر انجمن های صنفی همراه شده است .
رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب در زمینه روند و مراحل ثبت کود تأکید کرد: متقاضی ثبت هر نوع ماده کودی شامل زیستی، آلی یا شیمیایی باید برای دریافت کد ثبتی مؤسسه تحقیقات خاک و آب سه مرحله را سپری کند؛ نخستین و مهم ترین اقدام در فرآیند ثبت، مشخص شدن هویت فرد یا شرکت تولید کننده آن ماده کودی است،
وی افزود: سپس ماهیت ماده ای که تحت عنوان کود به دست مصرف کننده می رسد، با ارسال به آزمایشگاه مشخص می شود. در مرحله بعدی، تطابق اظهارات درج شده روی برچسب با نتایج آزمایش های کودی سنجیده می شود و پس از طرح در کارگروه فنی دفتر ثبت مواد کودی و کنترل کیفی مؤسسه تحقیقات خاک و آب و داوری آن، اصالت اثر تائید یا رد می شود .

دکتر بازرگان کنترل کیفی کودهای مصرفی در بازار توزیع را از دیگر اقدامات این مؤسسه در راستای حفظ حقوق مصرف کنندگان برشمرد و افزود: با همکاری معاونت زراعت وزرات جهاد کشاورزی برنامه کنترل بازار از حیث کیفیت کودهای توزیعی نخست از سوی ارگان های توزیع کود متعلق به وزراتخانه اجرا شد و کیفیت کودهای توزیعی کلیه دستگاه های مرتبط اعم از شرکت های خدماتی و تعاونی روستایی مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی در همین زمینه یادآور شد: همزمان با آن کارگروهی در وزارت جهاد کشاورزی با عضویت نمایندگانی از ارگان های ذی صلاح همچون سازمان تعزیرات حکومتی شکل گرفت تا در برخورد قانونی با کودهای بی کیفیت بتوان از ظرفیت های قانون مربوط به کم فروشی و قاچاق اقدام شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب با بیان اینکه نمایندگان مؤسسه به طور مرتب بازار توزیع کود را پایش کرده و نمونه برداری می کنند، بیان داشت: نمونه های ارسالی در دفتر ثبت مواد کودی و کنترل کیفیت مؤسسه تحقیقات خاک و آب ارزیابی می شود و چنانچه ادعای کذب برچسب کود ثابت شود، طبق قانون کم فروشی صاحبان آن تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.

دکتر بازرگان افزود: وجود آلودگی های میکروبی و عناصر سنگین از دیگر آزمایش هایی است که این دفتر بر روی نمونه های ارسالی انجام می دهد و در صورت اثبات وجود این آلودگی ها، برابر قانون با فرد واردکننده و یا کارخانه تولیدی متخلف از طریق اعمال مجازات جزایی و کیفری مانند جریمه نقدی، حبس و پلمپ کارخانه برخورد می شود .

وی با اشاره به گستردگی اراضی زراعی که پخش کود در آن صورت می گیرد، گفت: با توجه به گستردگی عرصه پخش کود در سطح تمامی اراضی زراعی کشور برای حصول موفقیت صد در صدی کنترل و ساماندهی بازار به زمان بیشتری نیازاست.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: هم اکنون هفت هزار و 92 برند - فرمول توسط مؤسسه تحقیقات خاک و آب مورد ارزیابی قرار گرفته است که از این بین، پنج هزار و 83 برند- فرمول گواهی ثبت دریافت کرده و یک هزار و 324 مورد رد اصالت شده اند؛ به عبارت دیگر حدود یک هفتم از کودهایی که تاکنون در دست مصرف کنندگان بوده است، استانداردهای لازم را نداشته و بی کیفیت بوده است .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید