Iranian Agriculture News Agency

تحقیقات جدید نشان می دهد:

قابلیت جنگل‌ها در کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی

دانشمندان برای نخستین بار نقشه‌ای جهانی را طراحی کرده‌اند که تاثیرات خنک کننده جنگل‌ها با تنظیم چرخه آب و انرژی بین سطح زمین و اتمسفر را اندازه‌گیری می‌کند.

قابلیت جنگل‌ها در کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی

دانشمندان برای نخستین بار نقشه‌ای جهانی را طراحی کرده‌اند که تاثیرات خنک کننده جنگل‌ها با تنظیم چرخه آب و انرژی بین سطح زمین و اتمسفر را اندازه‌گیری می‌کند .

به گزارش ایانا به نقل از ساینس دیلی ، بر اساس تحقیقات توماس هالوران پژوهشگر دانشگاه کلمسون، مطالعات جدید درباره اثرات جنگل‌ها بر روی دمای سطحی، سیستم ارزشمندی را در جهت کاهش تغییرات آب و هوایی پدید خواهد آورد .

برای نخستین بار دانشمندان یک نقشه جهانی را طراحی کرده‌اند که تاثیرات خنک‌کننده جنگل‌ها از طریق تنظیم تبادل آب و انرژی بین سطح زمین و اتمسفر را اندازه‌گیری می‌کند .

در بسیاری مناطق، این تاثیر خنک کننده با جذب دی اکسید کربن توسط جنگل همراه است. اوهالوران و همکاران او در سراسر جهان، با ترکیب کردن اطلاعات ماهواره‌ها با اطلاعات محلی که از حسگرهای نصب شده بر روی برج‌ها و بالای درختان دریافت می‌شود، نگاه کامل‌تر و موشکافانه‌تری به نقش جنگل‌ها در تنظیم آب و هوا انداخته‌اند.

آنها به یافته‌های مهمی درباره اینکه چگونه و در کجا انواع مختلف پوشش خاک را می‌توان برای کاهش تغییرات آب و هوایی با برنامه‌های حفاظت از جنگل و سیاست‌های مبتنی بر اطلاعات قابل استفاده در عرصه زمین به‌کار برد، دست یافتند. نتایج مطالعه آنان اخیرا در مجله تغییرات آب و هوایی در طبیعت " Nature Climate Change " منتشر شده است .

اوهالوران، استاد جنگلداری و حفظ محیط زیست در انستیتوی کلمسون باروخ در جورج واشنگتن می‌گوید: "امیدواریم بتوان از چنین نقشه‌هایی در هنگام برنامه‌ریزی در پروژه‌های کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی بهره ببریم " .

پیش از این دانشمندان تاثیر سرسبزی بر روی درجه حرارت محلی را با کمک تصاویر ماهواره‌ای اندازه‌گیری کرده بودند که تنها محدود به روزهای صاف و چند بار سنجش در یک روز بوده است یا تنها از ایستگاه‌های محلی استفاده کرده‌اند که دسترسی به آنها محدودیت دارد. ترکیب اطلاعات گردآوری شده از فراز برج‌های با ارتفاع بیش از صد فوت، با اطلاعات به‌دست آمده از ماهواره‌ها امکان فراهم آوردن چشم‌اندازی دقیق‌تر از متغیرهای موثر بر دمای سطحی را فراهم می‌کند. این گروه تحقیقاتی دریافتند که تاثیر خنک‌کننده جنگل‌ها بیشتر از آنچه تصور می‌شد، بوده است و در عرض‌های متوسط و پایین، بیشتر محسوس است .

این الگوی جدید آماری از تحلیل تاثیر جنگل بر روی دمای محلی، به جوامع مختلف در اطراف جهان اجازه می‌دهد که مکان‌های مطلوب برای کاشت جنگل یا نقاط مناسب برای احیای جنگل‌ها را به دقت مشخص کنند .

اوهالوران می‌گوید:"ما می‌خواستیم همه کشورهای جهان برآوردی از اثرات خنک کننده جنگل‌ها و مناطق سرسبز داشته باشند". برجی شبیه به آنهایی که در این مطالعه از آنها استفاده شده است، با مشارکت دانشگاه کارولینای جنوبی در حال ساخت است تا به تحلیل دقیق‌تر آب و هوای محلی کمک کند .

اوهالوران ادامه می‌دهد:" این برج‌ها واقعا به شناخت ما از اینکه چگونه اکوسیستم‌ها به تغییرات پاسخ می‌دهند کمک کرده است. ما در دانشگاه کارولینای جنوبی، رخدادهای شدید آب و هوایی، خشکسالی، سیل و آتش فشان‌ها را شبیه‌سازی کرده‌ایم. این امر به ما کمک می‌کند، واکنش اکوسیستم‌های محلی را به این گونه حوادث بهتر درک کنیم " .

اوهالوران این مقاله را با کمک ریان برایت از موسسه نروژی تحقیقات اقتصاد زیستی در نروژ و چندین همکار دیگر از سرار اروپا و ایالات متحده نوشته است. برایت می‌گوید:" بر خلاف تغییرات جهانی آب و هوایی که در نتیجه تولید دی اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای ایجاد می‌شود، تغییرات محلی آب و هوا که به فعالیت‌های انسانی بر روی خاک مرتبط است، از این جهت که تنها متاثر از سیاست های محلی است، منحصر به فرد است ".

برایت می‌گوید:" نتایج تحقیقات ما اکنون سنجش و عملی ساختن سیاست‌های آب و هوایی را که در مقیاس محلی منجر به کاهش محسوس پیامدهای تغییرات آب و هوایی و استفاده از دستاوردها می‌شود را تسهیل می‌کند. این امر به‌ویژه در مسیر حرکت به سوی جهانی که با رقابت فزاینده بر سر منابع مواجه است بسیار ضروری است."/


ترجمه: محسن حدادی

L-960211-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید