Iranian Agriculture News Agency

تحول در بازار کشاورزی هند:

انحصار بازار کشاورزی دولتی هند پایان می‌یابد/ دولت بازار رقابت محصولات کشاورزی را گسترش می‌دهد/ بازیکنان خصوصی به جای واسطه‌ها می‌آیند

دولت در نظر دارد تا با تهیه پیشنویس قانونی به انحصار سنتی APMC پایان دهد و امکان حضور شرکت‌های خصوصی را در بازارهای عمده‌فروشی فراهم کند.

انحصار بازار کشاورزی دولتی هند پایان می‌یابد/ دولت بازار رقابت محصولات کشاورزی را گسترش می‌دهد/ بازیکنان خصوصی به جای واسطه‌ها می‌آیند

دولت در نظر دارد تا با تهیه پیشنویس قانونی به انحصار سنتی APMC (1) پایان دهد و امکان حضور شرکت ها ی خصوصی را در بازارهای عمده فروشی فراهم کند.

به گزارش ایانا از وب سایت Business Standard ،این مدل جدید می تواند یک حرکت بزرگ برای آزاد سازی بازار کشاورزی هند به شمار آید و چنانچه حداقل 15 قانون ایالت BJP (2) ( BJP-ruled states ) این مدل جدید را بپذیرند ،این امر می تواند به اصلاحات عمده کشاورزی بینجامد. با اتخاذ مدل بازار تولیدات کشاورزی ودامی (ارتقاء و تسهیل) قانون APLM) )، 2017(3)- می توان گزینه های گسترده تری برای کشاورزان در زمینه فروش تولیدات شان و قیمت های بهتر فراهم کرد .


در حال حاضر کشاورزان تنها می توانند محصولات شان را با مقررات
APMC (کمیته بازاریابی محصولات کشاورزی) به فروش برسانند. این در حالی است که 6 هزار و 746 مورد از چنین بازارهایی ( mandis :بازار روستایی) وجود دارد و هر یک به فاصله 462 کیلومتر از هم واقع شده، که در هرکدام از انها قیمت ها مختلف است.

در نشستی با حضور مقامات ارشد ، وزیر کشاورزی هند، رادا موهان سینگ ،گفت:"اکثر ایالات برای پیاده سازی مدل جدید توافق کرده اند و اجرای آن به دو برابر شدن درآمد کشاورزان تا سال 2022 ،کمک خواهد کرد."

در این نشست 18 وزیر کشاورزی ایالت و مقامات ارشد دولت حضور داشتند. سال گذشته، اتحادیه وزارت کشاورزی، پانلی به منظور تهیه پیش نویس مدل بازاریابی کشاورزی به صورت کلی تر و در یک قالب حقوقی برای ارایه به ایالت ها فراهم کرد و از آن جا که کشاورزی یک موضوع ایالتی است، تنها ایالت ها می توانند قوانین مربوط به بخش کشاورزی را اجرا کنند.

پس از این دیدار، وزیر بازاریابی کشاورزی اوتار پرادش، سواتی سینگ در پاسخ به این پرسش که آیا اوتار پرادش قوانین مدل جدید را می پذیرد؟ گفت: "ما از قانون جدید استقبال می کنیم و در حال حاضر برخی از آن موارد را اجرا کرده ایم. "

وزیر کشاورزی راجستان، پرابو لعل ساینی، گفت: "ما به طور قطع قانون را اجرا خواهیم کرد چراکه به افزایش درآمد کشاورزان فکر می کنیم. این در حالی است که حوزه دام جز کار ) mandis بازار روستایی) نیست. البته ما در فکر وارد کردن این بخش هستیم."

وزیر کشاورزی هاریانا، ام پراکاش دانکار گفت: "ما از ورود بازیکنان خصوصی استقبال می کنیم. برخی کاستی هایی وجود دارد، اما بهترین قالب را با توجه به نیازهای مان اتخاذ می کنیم."

عضو Niti Aayog (4) ،رامش چاند گفت: "ایالات در پذیرش کلیات و یا بخشی از آن با توجه به نیاز خود آزاد هستند و چنانچه هر کدام پیشنهادی برای بهبود این قانون دارند، ما می پذیریم. "

دبیر دوم وزارت کشاورزی ،آشوک دالوای، گفت: "اگر قانون جدید توسط ایالات به تصویب برسد، بازار کشاورزی آزاد می شود. هدف ، ایجاد یک بازار کشاورزی واحدی است که در آن افراد می توانند در زمینه تجارت کشاورزی و دام فعالیت کنند."

هدف دولت راه اندازی بازار عمده فروشی هر 80 کیلومتر است. وی افزود: " این قانون جدید به انحصار APMC پایان و اجازه می دهد بازیکنان بیشتری به راه اندازی بازار و ایجاد رقابت بپردازند، به طوری که کشاورزان می توانند قیمت ها را به طور شفاف بیابند و محصولات شان را بفروشند. این قانون به ترویج کانال های بازار متعدد مانند بازار خصوصی، بازاریابی مستقیم و حتی اطلاع انبارها و سیلوها از وضعیت بازار کمک می کند."

این قانون به دنبال ایجاد مجموعه ای مقررات جداگانه برای تنظیم کلیه بازارهای کشاورزی از جمله APMC و فراهم کردن مجوز های تجارت است.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- ( APMC( A gricultural Produce Market Committees : کشاورزان محصولات خود را تنها به این واسطه تایید شده از سوی دولت می فروشند.

2- Bharatiya Janata Party : یکی از دو حزب سیاسی عمده در هند و بزرگترین حزب سیاسی این کشور است.

3- Agricultural Produce and Livestock Marketing (Promotion and Facilitating) Act (APLM), 2017

4- در زمینه تبادلات هند و یک اتاق فکر سیاست است که توسط دولت نارندرا مودی (نخست وزیر هند)به جای کمیسیون برنامه ریزی ایجاد شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید