Iranian Agriculture News Agency

تحول نظام تولید کشاورزی اردبیل در گرو اجرای سیاست اصلاح الگوی کشت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، گفت: تحول نظام تولید کشاورزی استان در گرو اجرای سیاست اصلاح الگوی کشت است.

تحول نظام تولید کشاورزی اردبیل در گرو اجرای سیاست اصلاح الگوی کشت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، گفت: تحول نظام تولید کشاورزی استان در گرو اجرای سیاست اصلاح الگوی کشت است.

به گزارش خبرنگار ایانا از اردبیل؛ عدیل سروی افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در خصوص اصلاح و تغییر الگوی کشت در راستای استفاده بهینه از منابع آبی و کاهش اثرات تغییراقلیم برعملکرد محصولات کشاورزی فعالیت های شاخص و مهمی در دست اجرا دارد که می توان به توزیع تعداد 100 دستگاه ادوات کشاورزی حفاظتی با تخصیص 656 میلیون تومان از محل اعتبارات بلاعوض جهت مقابله با خشکسالی و کاهش هزینه تولید اشاره کرد.

وی عنوان کرد: به منظور مقابله با بحران خشکسالی در سال زراعی جاری عملیات کم خاکورزی و بی خاکورزی در زراعت گندم به 15 هزار و 500 هکتار و گندم دیم به 69 هزار هکتار انجام شد .

این مقام مسئول درادامه سخنان خود افزود: تعداد 11 سایت تحقیقی ترویجی در منطقه تحت عنوان کشت انتظاری سیب زمینی در دشت اردبیل به اجرا در آمد که هدف از اجرای این طرح ها استفاده حداکثری از بارش های زمستانی و حداقل استفاده از سفره آب های زیرزمینی برای تولید این محصول است . علاوه بر این استفاده از سیستم آبیاری موسوم به تیب در خصوص این زراعت با جدید دنبال می شود . این شیوه آبیاری در این زراعت بازده بیش از 75 درصد را به دنبال دارد به عبارت دیگر با استفاده اصولی از منابع آبی می توان به حداکثر تولید در واحد سطح دست یافت .

این مقام مسئول در خصوص اقدامات انجام گرفته توسط سازمان جهاد کشاورزی در خصوص دیمزارهای استان نیز افزود: در سالجاری 110 تن بذر علوفه ازجمله ماشک، خلر، قره یونجه و یونجه همدانی در بین متقاضیان پخش شده اشت که قدم موثری در جهت مقابله با بحران کم آبی و افزایش تولید و بهبود وضعیت دامپروری در منطقه محسوب می شود .

این مقام مسئول توسعه کشت پائیزه انتظاری حبوبات به منظور استفاده بهینه از نزولات آسمانی و مقابله با خشکسالی در سطح 6 هزار هکتار را دیگر اقداما ت این سازمان در راستای سیاست تغییر الگوی کشت برشمرد و افزود: از شرکت های دانش بینا تحقیقاتی و اجرایی که در جهت تولید بذور مناسب برای شرایط کم آبی فعالیت نمایند پشتیبانی همه جانبه خواهیم داشت و امید واریم که با فعال شدن بخش خصوصی در این ارتباط بتوانیم شاهد تحقق اهداف سیاست تغییر الگوی کشت با محوریت استفاده بهینه از منابع آبی در استان باشیم./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید