Iranian Agriculture News Agency

اجرای سیاست‌ها باید با در نظر گرفتن تمام جوانب باشد

آب مجازی باید در سطح ملی عملیاتی شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه اجرای سیاست‌های آب مجازی باید با در نظر گرفتن تمام جوانب باشد، بر اجرای برنامه‌های مرتبط با این مفهوم در سطح ملی تاکید کرد.

آب مجازی باید در سطح ملی عملیاتی شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه اجرای سیاست‌های آب مجازی باید با در نظر گرفتن تمام جوانب باشد، بر اجرای برنامه‌های مرتبط با این مفهوم در سطح ملی تاکید کرد.

عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: برای ورود به موضوع آب مجازی ابتدا باید برنامه‌های خود را در سطح ملی عملیاتی کنیم.

آب مجازی مقدار آب مورد نیاز برای تولید هر کالاست که بر مبنای این مفهوم، برخی کشورها سیاست‌های واردات و صادرات خود را تنظیم می‌کنند. معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره برنامه‌های ایران برای استفاده از این مفهوم بیان کرد: اول باید نقشه راه تهیه کنیم. مزایا و همچنین نقاط ضعف و قوت نظریه را بسنجیم سپس وضعیت مناطق تولید خود را ارزیابی کنیم. کمیت و کیفیت انواع آب شامل آب باران، آب آبی و آب خاکستری را بررسی کنیم و بعد درباره چگونگی ورود به این نظریه، بر مبنای حداکثر بهره‌وری آب تصمیم‌گیری کنیم. ما قصد داریم از ظرفیت‌ها در یک چرخه پایدار استفاده کنیم.

برای استفاده از مفهوم آب مجازی باید آمارها استانداردسازی شود و اطلاعات کافی در اختیار داشته باشیم. کشاورز در رابطه با وضعیت اطلاعات موجود در ایران گفت: ما نیاز آبی گیاهان را در سال 75 با تصویب هیات وزیران اندازه‌گیری کرده‌ایم. بنابراین در حد تصمیم‌گیری اطلاعات کافی در اختیار داریم. البته از نظر آمار، کمبودهایی هم داریم. خطای ما در بررسی‌های خود به قدری زیاد بوده که دقت ما کمکی به حل مسائل نمی‌کند. بنابراین در رابطه با آمار و اطلاعات، نگرانی نداریم.

وی درباره اثر خاک در کاهش مصرف آب و تاثیر آن به روی مصرف آب مجازی بیان کرد: یک انسان در شمال، اهواز، تبریز و سایر نقاط کشور نیازهای آبی متفاوتی دارد. درباره گیاهان نیز وضعیت به همین گونه است. خاک به روی نیاز آبی گیاهان تاثیر ندارد، شرایط خود گیاه و اقلیم شامل تغییر درجه حرارت، رطوبت و تابش خورشید، بر تبخیر و تعرق موثر بوده و نیاز آبی گیاه را تنظیم می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: خاک محیط را برای ما تنظیم می‌کند که آب به گیاه برسد. اگر خاکی سبک است و ظرفیت نگهداری آن کم است، باید زود به زود به آن آب بدهیم، اگر خاک سنگین و دارای هوموس است، ماندگاری آب در آن تغییر می‌کند. خاک در تبخیر و تعرق گیاهان نقشی ندارد. خاک محیطی است که بشر می‌تواند با رفتارهایی خود بر آن تاثیر بگذارد. اگر مالچ یا کلش روی خاک بریزیم، اثر تابش خورشید را 30 درصد کاهش می‌دهیم و مصرف آب کم می‌شود. این مسئله به خاک باز نمی‌گردد بلکه این اثر مالچ است که مانع از دست رفتن آب شده است.

وی ادامه داد: اگر ظرفیت رطوبت خاک را بالا ببریم، این رطوبت برای مدت بیشتری در خاک باقی می‌ماند و آب از دسترس گیاه خارج نمی‌شود. به این ترتیب تلفات کاهش می‌یابد.

کشاورز پیشنهاد داد: به منظور اجرای سیاست‌های آب مجازی یک کمیته ملی در کشور تشکیل شود. وی مفهوم آب مجازی را یک مفهوم جدید معرفی کرد که در جهان نیز فقط 30 سال قدمت دارد. بنابراین در اجرای سیاست‌های این مفهوم، نباید عجله کرد و در تصمیم‌سازی‌ها باید به تمام زوایای مسئله، یعنی ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مرتبط با آب توجه کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد: تا پایان برنامه ششم، می‌توان بخش اعظم سیاست‌های آب مجازی را در کشور اجرایی کرد./

L-960211-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید