Iranian Agriculture News Agency

توافق سبز اتحادیه اروپا با ایران


شهروند| تمامی اعضای اتحادیه اروپا برای امضای تفاهمنامه همکاری محیط‌زیستی با ایران توافق کردند. این موضوع دیروز در اجلاس هم‌اندیشی ایران و اروپا با موضوع تغییرات آب و هوایی عنوان شد. براساس همین توافق ایران فعالیت‌های سازگار با محیط‌زیست را به کار گرفته و تا آن‌جا پیش رفته که به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه در برنامه ششم توسعه محیط‌زیست محور اصلی است. این اتفاق خلاف روند قبلی برنامه‌های توسعه است که اغلب با محوریت صنعت و پیشرفت زیرساخت‌ها طی می‌شد و نتیجه آن تخریب محیط‌زیست بود. اکنون اینطور که او در این نشست عنوان کرد، برنامه ششم فرصت ِجبران تخریب‌های محیط‌زیستی است. در اجلاس صبح دیروز که در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد، رئیس این سازمان نیز حضور داشت و خبر تازه‌ای داد. او گفت: «دولت به ‌زودی برنامه اشتغال سبز را ارایه می‌کند.» برنامه‌ای که به گفته ابتکار فرابخشی است، این امید می‌رود که فراهم‌شدن اشتغال درحوزه‌های مرتبط با محیط‌زیست را به دنبال داشته باشد. دراین گردهمایی همچنین کمیسیونر انرژی و تغییر اقلیم اتحادیه اروپا درکنار جمعی از مسئولان بلندپایه دستگاه‌های اجرایی نیز حضور داشت و دراین مورد صحبت کرد که اتحادیه اروپا به برجام متعهد است و تلاش می‌کند تا تمامی تحریم‌ها برداشته شود.

بدون مشارکت بین‌المللی در زمینه مالی قابل تحقق نیست
«محیط‌زیست مهمترین اولویت برنامه ششم توسعه است». محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور این مسأله را درکنفرانس بلندپایه تغییرات اقلیمی ایران و اتحادیه اروپا مطرح کرد. او درگفته‌های خود به عملکرد دولت یازدهم درحوزه محیط‌زیست هم اشاره کرد و وضع دریاچه ارومیه را یکی ازشاخص‌های عملکرد دولت دانست: «نباید فراموش کنیم اگر این دولت نبود، چیزی به‌عنوان دریاچه ارومیه وجود نداشت. دولت با وجود تنگناهای مالی، با مدیریت و تزریق منابع مالی این دریاچه را احیا کرد.» معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به این موضوع اهداف و راهبردهای پیش‌بینی‌شده دراین برنامه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای چنین توضیحاتی درباره برنامه‌های توسعه در ایران داد؛ برنامه‌ای که از سال١٩٥٠ و بعد ازجنگ جهانی دوم همزمان با آغاز اجرای برنامه‌های توسعه درسایر کشورها در ایران نیز آغاز شد. نوبخت با اشاره به این‌که تا امروز ١٠ برنامه میان‌مدت هفت‌ساله و پنج‌ساله در ایران اجرا شده است، گفت: «پنج برنامه توسعه کشور پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اجرا شد و پنج برنامه توسعه پس از پیروزی انقلاب اجرایی شد و اکنون امروز ٤٠روز از آغاز برنامه یازدهم توسعه ایران یا همان برنامه ششم گذشته است.» معاون رئیس‌جمهوری با بیان این توضیحات تفاوت اساسی بین برنامه یازدهم با ١٠ برنامه سابق را دراین دانست که در ١٠ برنامه گذشته محور و موضوع و اولویت عمدتا صنعت، توسعه زیرساخت‌ها برای پیشرفت و توسعه کشور بود اما دربرنامه یازدهم ضمن این‌که رشد هشت‌درصدی را دراقتصاد کشور دنبال می‌کنیم، محوریت این برنامه محیط‌زیست است: «در ١٠ برنامه سابق که به دنبال توسعه کشور و گسترش زیرساخت‌ها بود، توسعه درکنار تخریب محیط‌زیست قرار داشت، ولی بعد از ١٠ برنامه به این‌جا رسیده‌ایم که دربرنامه یازدهم تلاش می‌کنیم تخریب‌های سابق درحوزه محیط‌زیست جبران شود.» براساس توضیح رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به این‌که دربرنامه ششم توسعه چهارهدف مهم برای حفاظت از محیط‌زیست طراحی شده است: «کاهش آلاینده‌ها، جلوگیری از تخریب منابع و احیای آنها، حفاظت و احیای تنوع زیستی و حکمرانی خوب محیط‌زیست.» همچنین برای کاهش انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی چهار راهبرد دیده شده است: «توسعه اقتصاد کم کربن، توسعه فناوری‌های سبز، بهبود کیفیت آب و هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای.»
به دنبال ارتقای استانداردهای محیط‌زیست
دراین گردهمایی معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم سخنانی درباره برنامه ششم توسعه، رویکرد محیط‌زیستی ایران و البته همکاری سبز با اتحادیه اروپا گفت. او با تأکید بر اهمیت توسعه پایدار و مبارزه با آثار تغییر اقلیم، خبر داد که به‌ زودی برنامه اشتغال سبز ازسوی دولت ارایه خواهد شد.
ایران شریک مهم و اساسی معاهده پاریس
موضوع معاهده پاریس و برجام از اصلی‌ترین مسائلی بود که دراین اجلاس ازسوی میگوئل کانتیه، کمیسیونر تغییرات اقلیم و انرژی اتحادیه اروپا بررسی شد. او درگفته‌های خود ازتوافق ٢٨ عضو اتحادیه اروپا برای امضای تفاهمنامه گسترش همکاری‌های محیط‌زیستی میان اتحادیه اروپا و ایران و برخورداری ایران از حمایت اعتباری و فنی اروپا دراین زمینه خبر داد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید