Iranian Agriculture News Agency

با حضور زنبورداران استان کردستان؛

آموزش شیوه‌های نوین تولید عسل توسط متخصصان اسپانیایی

دوره آموزشی یک روزه به منظور آشنایی با آخرین تکنیک‌‌های تغذیه زنبور عسل یا تغذیه تحریکی که محصول آن آپی پاستا است توسط اتحادیه زنبورداران استان کردستان و دعوت از شرکت زوکان اسپانیا برگزار شد.

آموزش شیوه‌های نوین تولید عسل توسط متخصصان اسپانیایی

دوره آموزشی یک روزه به منظور آشنایی با آخرین تکنیک‌‌های تغذیه زنبور عسل یا تغذیه تحریکی که محصول آن آپی پاستا است توسط اتحادیه زنبورداران استان کردستان و دعوت از شرکت زوکان اسپانیا برگزار شد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، مهران محمدی خواه، مدیر عامل اتحادیه زنبورداران استان کردستان در حاشیه برگزاری این دوره آموزشی اظهار کرد: دو مدرس از اسپانیا تدریس این دوره را انجام می‌دهند و باید توجه کرد که این محصول به عنوان یک ماده غذایی مکمل به طور ویژه برای احتیاجات زنبوران عسل در هر فصل از سال و برای تامین هدف زنبوردار- نگهداری یا تحریک کلنی- مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: در فصول مختلف به نسبت فصل و شرایط دمایی و منطقه آب و هوایی از این محصول استفاده می شود.

محمدی‌خواه اظهار داشت: هدف از این دوره، آشنایی زنبورداران استان با تکنیک‌های مدرن تغذیه در دنیا بوده و در این راستا نیز از 200 نفر از زنبورداران پیشرو و حرفه‌ای استان دعوت شده است و با همکاری جهاد کشاورزی و از طریق مرکز آموزش جهاد کشاورزی در پایان دوره برای شرکت کنندگان گواهی حضور در دوره صادر می‌شود.

وی افزود: این محصول در دو سال اخیر وارد ایران شده است و در کلیه اتحادیه‌های استانی توزیع شده و در استان کردستان نیز دو دوره استفاده شده است و در دوره اول توسط زنبورداران تست ودر دوره‌های بعد متقاضیان آن بیشتر شده است.

محمدی‌خواه تصریح کرد: این محصول می تواند یکی از جانشین های تغذیه‌ای شود چون قیمت نهایی آن به صرفه‌تر بوده و دارای بسته‌بندی بهداشتی است و فسادپذیری کمتری دارد و زنبور به خوبی از آن تغذیه می‌کند.

وی اعلام کرد: یکی از وضایف اتحادیه به عنوان صنف تخصصی، کار خدماتی، آموزشی و اطلاع رسانی است و در این راستا نیز در هفته گذشته به کمک جهاد کشاورزی و در راستای طرح تکاپو زنبورداری، دوره کلاس تولید ژله رویال که از محصولات زنبورعسل است و نیازمند تکنیک خاصی است برگزار شد و بیش از 72 نفر در دوره مذکور شرکت کردند.

محمدی خواه اظهار کرد: یکی از دلایل برگزاری آن دوره نیز خارج شدن از حالت تک محصولی، صرفه اقتصادی، اهمیت تغذیه‌ای و خاصیت درمانی بالای ژله رویال است که در سراسر دنیا از اهمیت خاصی برخوردار است.

مدیر عامل اتحادیه زنبورداران استان کردستان از ثبت سامانه جامع آمارگیری زنبورداران در سطح استان به عنوان یکی از موفقیت‌های بزرگ این اتحادیه نام برد که موجب شده است زنبورداران از طریق خود اظهاری الکتریکی در سایت اتحادیه به آدرس www.kurdhbu.ir وارد شده و اطلاعات تخصصی خود را برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های آتی وارد کنند.

وی همچنین از در دست احادث‌بودن سامانه‌های صدور مجوز، اعطای تسهیلات و کلاس آموزشی توسط این اتحادیه نام برد که در سطح کشور هیچ استانی دارای چنین سامانه هایی نیست و استان کردستان از استان‌های پیشتاز است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید