Iranian Agriculture News Agency

محققان دانشگاه ایلینویز:

مطالعات جدید نشان می‌دهد که لبنیات "بهترین" منبع تأمین پروتئین برای کودکان است/ بودجه این پژوهش توسط نهاد غیردولتی شورای ملی لبنیات تأمین شد

محققان در دانشگاه ایلینویز با انجام آزمایشاتی بر روی برخی حیوانات در صدد برآمدند تا بهترین منبع پروتئین از نظر کیفی را در غذاهایی که کودکان مصرف می‌کنند کشف کنند. این روشی است که توسط فائو در سال ۲۰۱۱ پیشنهاد شده بود.

مطالعات جدید نشان می‌دهد که لبنیات "بهترین" منبع تأمین پروتئین برای کودکان است/ بودجه این پژوهش توسط نهاد غیردولتی شورای ملی لبنیات تأمین شد

محققان در دانشگاه ایلینویز با انجام آزمایشاتی بر روی برخی حیوانات در صدد برآمدند تا بهترین منبع پروتئین از نظر کیفی را در غذاهایی که کودکان مصرف می کنند کشف کنند. این روشی است که توسط فائو در سال ۲۰۱۱ پیشنهاد شده بود.

به گزارش ایانا از ساینس دیلی، دکتر هانس استاین، استاد علوم دامی در دانشگاه ایلینویز و محقق اصلی این تحقیق بیان می کند که " پروتئین موجود در گیاهان در بیشتر مناطق دنیا از منابع اصلی تامین آمینواسیدها به شمار می آید، با این حال ترکیب و قابلیت هضم این نوع از پروتئین ها با یکدیگر تفاوت دارد."

محققان در آزمایشگاه دکتر استاین آزمایشی را انجام دادند تا بتوانند درصد پروتئین موجود درهشت منبع حاوی پروتئین که هم از گیاهان مشتق می شوند و هم از حیوانات را اندازه گیری کنند.

برای اندازه گیری این درصد، میزان قابل هضم بودن آمینو اسیدها در یک غذا با "پروتئین مرجع"، (مفهومی نظری به معنای پروتئین های حاوی آمینواسیدهای کاملا قابل هضم، در نسبت مورد نیاز برای تغذیه یک انسان است) مقایسه می شود.

استاین و تیمش قابلیت هضم استاندارد پروتئین خام و آمینو اسیدها در روده را در مورد هشت منبع پروتئینی گیاهی و حیوانی اندازه گیری کرده اند: پروتئین آب پنیر ایزوله شده ، کنسانتره پروتئین آب پنیر، کنسانتره پروتئین شیر، پودر شیر فاقد چربی، کنسانتره پودر نخود فرنگی، پروتئین سویای ایزوله شده، آرد سویا، و همه دانه های سبز. این محققان درصد قابلیت هضم آمینو اسیدهای ضروری را از طریق قابلیت هضم مواد در روده به دست آوردند.

تمام پروتئین های موجود در انواع لبنیات در آزمایشی با در نظر گرفتن استانداردهای فائو با عنوان "بهترین" منابع تامین پروتئین برای کودکان شش ماهه و بیشتر، با پیش فرض درصد قابلیت هضم صد در صدی، مورد اندازه گیری قرار گرفت. پروتئین سویای ایزوله شده و آرد سویا با نمره ای در حدود ۷۵ تا 100 عنوان "خوب" را کسب کردند. کنسانتره پروتئین نخودفرنگی و گندم با نمره ای زیر ۷۵ ، شایستگی لازم را در این زمینه کسب نکردند.

استاین به محدودیت های خاص در این پژوهش اذعان کرد. "منابع پروتئینی مورد استفاده در این تحقیق خام و پردازش نشده بودند، و پختن و پردازش غذاها برای مصرف روزمره انسان ممکن است ارزش های پروتئینی متفاوتی را ایجاد کند." او در ادامه می گوید: "با این حال این آزمایش یک قدم رو به جلو در اندازه گیری کیفیت پروتئین است."

تامین بودجه این پژوهش توسط شورای ملی لبنیات، سازمانی غیر دولتی که توسط انجمن دامداران امریکا بنیانگذاری شده است انجام شد. این سازمان هیچ دخالتی در طراحی آزمون یا تجزیه و تحلیل آن نداشته است.

نتیجه این آزمایش حاکی از این است که پروتئین موجود در لبنیات، در مقایسه با منابع پروتئین گیاهی، نسبت به چیزی که در گذشته تصور می شد، منبع کیفی بهتری است. با این که استفاده از این روش (میزان قابلیت هضم آمینواسیدها در روده) مفهومی جدید است که به مطالعات و آزمایشات بیشتری نیازمند است، اما در مورد یک مساله اطمینان وجود دارد؛ پروتئین موجود در شیر کیفیت بالایی دارد و شیر به عنوان یک نوشیدنی به علاوه پروتئین حاوی مواد ضروری دیگری نیز هست که به ویژه برای کودکان بسیار مهم است، به دلیل این که آن ها نیاز به مواد مغذی با کیفیت برای رشد خود دارند.

ترجمه: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید