Iranian Agriculture News Agency

دلایل تعدیل پیش‌بینی سود کوکاکولا و تحلیل عملکرد مالی کوکاکولا در فصل نخست 2017

شرکت‌های بزرگ آمریکایی در شرایطی در حال انتشار عملکرد مالی سه ماهه نخست 2017 هستند که طی روزهای اخیر، شرکت کوکاکولا با انتشار گزارش سه ماهه، پیش‌بینی سود هر سهم (EPS) این شرکت در فصل نخست 2017 را به‌صورت تعدیل‌شده 0.43 دلار ذکر کرد. این در حالی است که برآورد تحلیلگران وال استریت، 0.44 دلار بود.

دلایل تعدیل پیش‌بینی سود کوکاکولا و تحلیل عملکرد مالی کوکاکولا در فصل نخست 2017

شرکت های بزرگ آمریکایی در شرایطی در حال انتشار عملکرد مالی سه ماهه نخست 2017 هستند که طی روزهای اخیر، شرکت کوکاکولا با انتشار گزارش 3 ماهه، پیش بینی سود هر سهم ( EPS ) این شرکت در فصل نخست 2017 را به صورت تعدیل شده 0.43 دلار ذکر کرد. این در حالی است که برآورد تحلیلگران وال استریت، 0.44 دلار بود.

به گزارش ایانا از مارکت رئالیست، «پپسی» رقیب دیرینه این شرکت با اعلام درآمد 0.94 دلار به ازای هر سهم در فصل نخست امسال از برآورد تحلیلگران سبقت گرفت و بر خلاف کوکاکولا شاهد رشد 5.6 درصدی درآمد هر سهم خود بود.

نمودار 1- درآمد خالص فصلی کوکاکولا (رنگ آبی) و پیش بینی تحلیلگران

همان طور که در نمودار یک مشاهده می کنید، طی دو سال اخیر فقط در فصل نخست امسال، درآمد ناخالص هر سهم این شرکت، پایین تر از پیش بینی ها بوده است.

یکی از دلایل مهمی که سسب کاهش EPS شرکت شد، هزینه های مربوط به واگذاری مجدد امتیاز به شرکت های دیگر بود. این شرکت هم اکنون در حال واگذاری امتیاز فعالیت های مربوط به پرکردن بطری نوشابه ( bottling ) برای مقابله با حاشیه پایین سود این بخش و تمرکز بیشتر بر تجارت کنسانتره است.

وضعیت فروش

از طرفی عایدی ناشی از فروش شرکت کوکاکولا بالاتر از پیش بینی تحلیلگران وال استریت بود. این شرکت در فصل نخست امسال 9.1 میلیارد دلار عواید حاصل از فروش کسب کرد که از پیش بینی 8.9 میلیارد دلاری تحلیلگران پیشی گرفت. با این وجود، رقم یادشده در مقایسه با فصل نخست پارسال، 11.3 درصد کاهش یافته است.

هرچند کسب و کار کوکاکولا در آمریکای شمالی، ژاپن، مکزیک و اروپا مناسب بود، اما شرایط اقتصاد کلان در آمریکای لاتین و تغییر تعطیلات عید پاک به فصل دوم روی حجم فروش شرکت در فصل نخست تاثیر گذاشت. برزیل و ونزوئلا بر رشد حجم فروش شرکت تاثیر گذاشتند.

نمودار 2- فروش فصلی کوکا کولا (رنگ آبی) و پیش بینی تحلیلگران

در بخش نوشابه های گازدار، این شرکت افت یک درصدی حجم فروش را در فصل نخست امسال تجربه کرد، در حالی که بخش نوشابه های انرژی و آب بطری 3 درصد و قهوه و چای 2 درصد رشد داشت و آبمیوه و لبنی تغییر خاصی اتفاق نیفتاد.

«جیمز کوئینسی»، مدیر ارشد عملیاتی کوکاکولا اعلام کرده که با عرضه محصول «زیرو شوگر» در 11 بازار عمده طی فصل نخست 2017، رشد فروش قابل توجهی در این بازارها ایجاد کرده است. این شرکت چندین طرح ابتکاری شامل کاهش اندازه قوطی و تولید ترکیبات جدید در بخش نوشابه را به کار گرفته است. در ژاپن عرضه محصول «زیرو شوگر» غنی از فیبر آغاز شده و در کانادا روی توسعه نوشیدنی های سالم تمرکز بیشتری پیدا کرده است.

سود ناخالص و سود عملیاتی

سود ناخالص (ناویژه) این شرکت در فصل نخست 2017 به 61.5 درصد افزایش یافت. سود ناخالص این شرکت در فصل نخست 2017 متاثر از افزایش هزینه کالا و نوسان های ارزی بود. سود عملیاتی شرکت نیز در فصل نخست امسال به 21.7 درصد افزایش یافت. در عین حال ترکیب قیمتی مناسب، واگذاری امتیاز پرکردن قوطی، ابتکار تولید و تاثیر ساختاری واگذاری امتیاز بر رشد هر دو مورد تاثیر گذاشته است.

نمودار 3- حاشیه سود ناخالص و عملیاتی کوکاکولا




ترجمه: پرویز امانیان
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید