Iranian Agriculture News Agency

یک مقام مسئول سازمان شیلات به ایانا اعلام کرد:

صادرات 110 هزار تن محصولات شیلاتی در سال گذشته/ هدف‌گذاری افزایش ارزآوری آبزیان به 500 میلیون دلار تا پایان امسال

در حالی صادرات محصولات شیلاتی در سال گذشته به بیش از 110 هزار تن رسید که هدف‌گذاری‌ها عددی کمتر از این مقدار را پیش‌بینی کرده بود.

صادرات 110 هزار تن محصولات شیلاتی در سال گذشته/ هدف‌گذاری افزایش ارزآوری آبزیان به 500 میلیون دلار تا پایان امسال

در حالی صادرات محصولات شیلاتی در سال گذشته به بیش از 110 هزار تن رسید که هدف‌گذاری‌ها عددی کمتر از این مقدار را پیش‌بینی کرده بود.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فراوری و توسعه آبزیان سازمان شیلات کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: سال 95 برای نخستین‌بار در تاریخ ایران، حجم صادرات محصولات آبزی از مرز 100 هزار تن گذشت و به 110 هزار تن رسید.

عیسی گلشاهی با اشاره به اینکه بازارهای متقاضی محصولات مختلف شیلاتی رو به افزایش است، افزود: طبق برآوردهای مقدماتی صورت گرفته، درآمد ارزی حاصل از صادرات در سال 95 به 412 میلیون دلار رسید که به احتمال قوی، این مقدار با بررسی‌های دقیق‌تر، افزایش خواهد یافت. این در حالی است که پیش‌بینی‌ها صادرات 100 هزار تن محصول و درآمد 380 میلیون دلار را در نظر گرفته بود.

به گفته وی، سال 95 را می‌توان به‌عنوان نقطه عطفی در صنعت شیلات محسوب کرد؛ زیرا قبل از آن صادرات از ایران تنها به ماهی‌های گرمابی و غیرماکول، معطوف می‌شد که اولی به عراق و دومی به آسیای جنوب شرقی و چین می‌رفت، اما در سال گذشته علاوه بر قزل‌آلا برخی گونه‌های ارزان‌قیمت جنوب که از نظر اقتصادی، ماهی درجه سه تلقی می‌شوند، به جمع سبد صادرات آبزیان پیوست. همچنین جرقه صادرات ماهیان ریز که بیشتر از خانواده "ساردین" و "موتو" هستند، نیز در سال 95 زده شد و پیش‌بینی می‌شود که حجم آن در سال‌های آینده به‌شدت افزایش یابد.

گلشاهی عنوان کرد: در صادرات به حوزه اوراسیا که با هدف دستیابی به بازار روسیه شکل گرفت به ترتیب، قزل‌آلا، ماهیان خاویاری و زینتی هم در کنار میگو قرار گرفتند تا پکیج صادرات را پررونق‌تر از گذشته کنند. البته روسیه به غیر از گونه‌های نامبرده، تقاضای خرید کنسرو و سایر محصولات فراوری شده میگو را نیز دارد که از تیر امسال، صادرات آن آغاز می‌شود.

اضافه شدن دو گروه از ماهیان در قفس، مانند سیبس و شانک در کنار قزل‌آلا از دیگر ماهیانی بود که طبق گفته وی به گروه محصولات صادراتی در سال 95 اضافه شد.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فراوری و توسعه آبزیان سازمان شیلات کشور، تأکید کرد: تا قبل از تحریم‌ها مراوده تجاری با اتحادیه اروپا به‌خوبی پیش می‌رفت، اما پس از آن به‌دلیل مشکلاتی که در نقل و انتقال پول به وجود آمد، این مراوده به سردی گرایید. البته اکنون کم‌کم دوباره تجار دو منطقه در حال رایزنی هستند تا صادرات به اروپا را مانند گذشته از سر بگیرند. ضمن اینکه اکنون شاه‌میگوی ارس و میگوی پرورشی به این منطقه صادر می‌شود.

گلشاهی ادامه داد: هدف‌گذاری برای سال جدید، رسیدن به حجم صادراتی 130 هزار تن به ارزش 450 تا 500 میلیون دلار است که با توجه به امکانات فراهم آمده، دستیابی به آن دور از انتظار نخواهد بود.

وی مهم‌ترین اهداف صادراتی را ایجاد تنوع در بازارها و تثبیت بازارهای موجود دانست و بیان کرد: برای افزایش تعداد مشتری‌ها لازم است که تنوع کالایی را بیشتر کنیم تا طیف وسیع‌تری از مشتریان برای خرید محصولات شیلاتی ایران جذب شوند.

گلشاهی در پایان یادآور شد: بیش از 95 درصد محصولات آبزی که در داخل کشور مصرف می‌شود، از استانداردهای بین‌المللی برخوردار بوده و بنابراین ماهی‌هایی که به مصرف داخلی می‌رسند از نظر کیفیت، هیچ تفاوتی با محموله‌های صادراتی ندارند./

V-960213-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید