Iranian Agriculture News Agency

با تولید اپلیکیشن جدید در مرحله پایلوت، رخ داد:

پایان کابوس کنه واروا برای زنبورستان‌ها

هجوم کنه واروا برای زنبورستان‌ها مانند کابوسی است که تا نابودی کل کلونی‌ها پیش می‌رود؛ بنابراین دستیابی به راه‌هایی که بتواند از آسیب این کنه به زنبورها بکاهد، بسیار مفید خواهد بود.

پایان کابوس کنه واروا برای زنبورستان‌ها

هجوم کنه واروا برای زنبورستان‌ها مانند کابوسی است که تا نابودی کل کلونی‌ها پیش می‌رود؛ بنابراین دستیابی به راه‌هایی که بتواند از آسیب این کنه به زنبورها بکاهد، بسیار مفید خواهد بود.

به گزارش ایانا به نقل از سایت techcrunch.com همه کسانی که دست به اختراع می‌زنند و موجبات پیشرفت و ارتقای تکنولوژی را فراهم می‌کنند، برای حل یک یا چند مشکل در عرصه تولید، خود را به زحمت می‌اندازند. در همین راستا یکی از زنبورداران سوئدی به همراه تیم تحقیقاتی در حال ساخت اپلیکیشنی به نام BeeScsn است که می‌تواند برای زنبورداران جهت کنترل کنه واروا بسیار مفید باشد. این اپلیکیشن، قابلیت نصب به گوشی‌های هوشمند یا سیستم کامپیوتر را داشته و با ارسال عکس از کلونی‌ها و ارزیابی آنها در هوشیاری زنبورداران برای اقدام به موقع، موثر است.

کنه‌های واروا برای زنبورها و نیز زنبورداران مانند یک کابوس است. آنها با حمله به زنبورها می‌توانند موجب مرگ زنبورها شوند. این کنه در صورت کنترل نشدن، قادر است تمام کلونی‌ها را نابود کند. بنابراین لازم است که زنبورداران بر کلونی‌ها نظارت داشته باشند. این در حالی است که شناسایی و و ردیابی کنه‌ها بسیار وقت‌گیر است. اگرچه واروا توان تکثیر بالایی دارد، اما اگر به موقع جلوی آنها گرفته شود، این فرایند متوقف خواهد شد.

در همین زمینه گروهی از محققان و مهندسان مکانیزاسیون، در صدد یافتن راهی جدید و البته آسان‌تر برای ارزیابی کنه واروا هستند. از آنجا که واروا به شدت دنبال زنبور است تا به نفع خود به این حشره آسیب بزند، دسته‌ای از تصاویر گرفته شده از کلونی‌ها می‌تواند به سرعت در ارزیابی این کنه به زنبوردار کمک کند.

این گروه تحقیقاتی طی مراحل پژوهشی خود با جمع‌آوری 40 هزار تصویر از 10 هزار کلونی در سراسر دنیا و تطبیق آن با اطلاعات موجود، متوجه شدند که می‌توان با بهره‌گیری از ابزارهای تکنیکی و ساخت اپلیکیشنی جدید، با ارزیابی و شمارش دستی و سنتی کنه‌ها خداحافظی کرد؛ فرایندی که علاوه بر وقت‌گیر بودن، آلودگی زیادی داشته و نیازمند مصرف مواد الکلی برای جداسازی کنه از زنبورهاست.

BeeScan قادر است مسیر ردیابی و شمارش کنه‌ها را کوتاه‌تر کرده و به زنبوردار در این جهت کمک کند، اما وجود این دستگاه نیازمند مطالعات بیشتر و انجام تحقیقات کامل توسط محققان است. رئیس این گروه تحقیقاتی، معتقد است که در حال حاضر درمان‌‌های شیمیایی بر ضد کنه واروا برای زنبورها در دراز مدت مضر بوده و پایدار نیست. در حالی که اپلیکیشن جدید به صورت تخصصی می‌تواند به جلوگیری از تکثیر این کنه یاری رساند.

اکنون عملکرد BeeScan به صورت پایلوت تنها در یک منطقه آمریکا ارزیابی می‌شود. پیش‌بینی‌ها از عرضه این اپلیکیشن به بازار تا دسامبر سال جاری خبر می‌دهند./

V-960213-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید