Iranian Agriculture News Agency

تولیدکننده تجهیزات مرغداری در گفت‌وگو با ایانا:

استاندارد مکانیزاسیون در صنعت مرغداری تعریف شده نیست/ لزوم اجباری شدن مکانیزاسیون

هرچه سطح مکانیزاسیون در یک سالن پرورش طیور افزایش یابد، به همان نسبت نیز بهره‌وری ارتقا یافته و راندمان بالا خواهد رفت.

استاندارد مکانیزاسیون در صنعت مرغداری تعریف شده نیست/ لزوم اجباری شدن مکانیزاسیون

هرچه سطح مکانیزاسیون در یک سالن پرورش طیور افزایش یابد، به همان نسبت نیز بهره‌وری ارتقا یافته و راندمان بالا خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار ایانا، یک‌شنبه همین هفته بود که معاون وزیر جهاد کشاورزی در سمینار " مدیریت جوجه‌کشی؛ راه‌حل‌های جامع " گفت: "زمانی امکان صادرات برای تجار کشور وجود دارد که زیرساخت‌ها و شرایط مورد نیاز جهت حصول این فرایند فراهم باشد. یکی از موارد مورد نیاز، تجهیز واحدها به مدرن‌ترین دستگاه‌ها و استفاده از علم و دانش روز جهان است."

حسن رکنی تأکید کرد که باید انقلابی فکری برای استفاده از به‌روزترین تکنولوژی‌ها در ما ایجاد شود.

در همین راستا، مدیرعامل شرکت والا صنعت توسعه ( V.S.T ) که برگزارکننده سمینار "مدیریت جوجه‌کشی؛ راه‌حل‌های جامع" بود، امروز در گفت‌وگو با ایانا مشکلات موجود بر سر راه مکانیزاسیون، به‌ویژه در صنعت مرغداری را تشریح کرد.

یکی از مسائلی که این تولیدکننده آن را جزو اولویت‌های مهم در کاهش توسعه مکانیزاسیون در صنعت مرغداری می‌داند، نبود استاندارد صحیح و مدون برای این منظور در کشور است.

احمدرضا رزازی، با اشاره به اینکه بهره‌وری و راندمان برای تولیدکنندگان این صنعت، در آخرین اولویت قرار دارد، گفت: وقتی صاحبان کسب‌وکار، دغدغه هر چیزی به غیر از بهره‌وری را دارند، پس چگونه می‌توان به توسعه این امر در واحدها دل بست؟

رزازی افزود: البته در این میان، نمی‌توان تمام تقصیرها را به گردن تولیدکننده انداخت؛ بلکه او نیز حساب سود و زیان خود را دارد و وقتی قیمت‌های موجود در بازار برای محصول نهایی یعنی مرغ، اجازه جبران هزینه‌کرد در خرید دستگاه‌های مدرن را نمی‌دهد، پس طبیعی است که مرغدار هم در حال حاضر با همان دستگاه‌های چند دهه پیش روزگار خود را می‌گذراند.

به گفته وی، قوانین قیمت‌گذاری کشوری، اجازه استفاده از دستگاه‌های مدرن را به تولیدکننده نمی‌دهد و این به مرور زمان باعث افت کیفی کالا، روند منفی تولید و عقب‌گرد در کارها می‌شود. به عنوان نمونه، وقتی شرکت‌های خودروسازی داخلی تنها به فکر تولید خودروی ارزان‌قیمت هستند، مجبورند از مواد اولیه ارزان‌تر استفاده کرده و بسیاری از امکانات خودرو را حذف کنند تا تولید به صرف باشد. در نتیجه خودرویی تولید خواهد شد که استانداردهای لازم را نداشته و ممکن است خسارت‌های جبران‌ناپذیری به جامعه وارد کند. درست همین موضوع در ارتباط با تولید مرغ و تمام صنایع دیگر نیز مشاهده می‌شود.

رزازی توضیح داد: در چنین فضایی امکان رقابت سالم از بین رفته و عرصه تولید، محل جولان کسانی می‌شود که رقابت‌ها را تا سطح ناسالم و منفی آن، تنزل داده‌اند. در صنعت مرغ نیز وقتی هر کسی به دلیل نداشتن استاندارد اجباری، وارد صنعت شده و با کمترین سرمایه‌گذاری محصول خود را به بازار عرضه می‌کند، چنین رقابت‌هایی وجود دارد. به عبارتی این فرد، مرغ خود را با همان قیمتی می‌فروشد که سرمایه‌گذاران میلیاردی.

مدیر عامل شرکت والا صنعت توسعه، اظهار کرد: در کشور کانادا استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای برای ورود به عرصه تولید وجود دارد. ضمن اینکه آن سرمایه‌گذار برای ایجاد توازن در بازار، حق جوجه‌ریزی در 12 ماه سال را نداشته و انجمن‌ها و اتحادیه‌های تخصصی برای او سهمیه‌بندی می‌کنند. این در حالی است که در کشور ما چنین اصولی رعایت نشده و هیچ استاندارد مدونی نه برای مکانیزاسیون و نه برای تولید وجود ندارد.

رزازی ادامه داد: در اروپا حتی استانداردهای لازم برای نگهداری و حمل و نقل جوجه نیز رعایت می‌شود. به عنوان مثال، اگر قرار است جوجه، به مکانی با فاصله بیش از 200 کیلومتر منتقل شود، باید از ماشین‌های مخصوص استفاده کرد؛ وگرنه اجازه تردد به آن نمی‌دهند.

به گفته وی، البته هم‌اکنون توافقات اولیه برای تولید کامیون استاندارد حمل جوجه با ایران دیزل خودرو انجام گرفته و قرار است کابین مخصوص آن نیز از خارج از کشور وارد شود. این موضوع نه تنها سطح استاندارد حمل و نقل چه برای مناطق داخلی و چه برای خارج از مرزها را ارتقا می‌دهد، بلکه به صورت اتوماتیک، دمای محیط کنترل شده و ثابت خواهد ماند. ضمن اینکه دیگر خبری از انتقال آلودگی از بیرون به داخل کابین نخواهد بود.

رزازی در پایان تاکید کرد: برای تهیه چنین کامیونی در حال حاضر، مرغدار باید بین 300 تا 400 میلیون تومان هزینه کند. بنابراین وقتی استانداردها اجباری نباشد، این تولیدکننده به کامیونی 100 میلیون تومانی قناعت کرده و کارآیی و بهره‌وری در مجموع کار، برایش مهم نیست./

V-960213-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید