Iranian Agriculture News Agency

بحران آلودگی هوای چین پس از توفان شن

توفانی از گرد و غبار متعفن، که دیروز (پنجشنبه) پایتخت چین را درنوردید، توده عظیمی از ذرات معلق را وارد هوای خفه این شهر دودگرفته کرد.

بحران آلودگی هوای چین پس از توفان شن

توفانی از گرد و غبار متعفن، که دیروز (پنجشنبه) پایتخت چین را درنوردید، توده عظیمی از ذرات معلق را وارد هوای خفه این شهر دودگرفته کرد.

به گزارش ایانا از گاردین ، ده‌ها پرواز در فرودگاه پکن، دومین فرودگاه شلوغ جهان لغو شد و پس از اینکه سطح PM 10 یکی از ریز گردهایی که عامل بسیاری از بیماری‌های ریوی است به بالای 2000 میکروگرم در متر مربع رسید، مقامات از شهروندان پکن درخواست کردند در خانه بمانند.

لی شو یکی از فعالان کمپین صلح سبز پکن، پس از اینکه توفان گرد و غبار شمال چین را درنوردید چنین توییت کرد:"این حادثه دیوانه کننده است. توفان شن + آلودگی صنعتی= هجوم ریزگردها در وسط فصل بهار".

شینهوا خبرگزاری رسمی چین اعلام کرد حداقل نه منطقه در چین از شین جیانگ گرفته تا گانسو در غرب تا هبای و هایلونگ جیانگ در شرق کشور طی روزهای پنج شنبه و جمعه تحت تاثیر این آلاینده‌ها قرار خواهند داشت. در پکن میدان دید به حدود یک کیلومتر کاهش یافته و پیش بینی می‌شود از این میزان هم کمتر شود.

عکسی که این خبرگزاری دولتی از قبل و بعد از این توفان از پکن منتشر کرده، شدت بحران آلودگی را نشان می‌دهد. مقامات، عمدتا ذرات گرد و خاک که از خاک مغولستان و استان مغولستان چین به هوا متصاعد می‌شود را عامل این آلودگی معرفی کرده‌اند.

مجله چینی کایگزین به خوانندگان خود هشدار داد که غلظت شدید ذراتی مثل 10PM و PM 12 ، می‌تواند موجب ابتلا به سرطان و پوکی استخوان شود.

آقای لی، فعال صلح سبز می‌گوید که توفان شن یادآور توفان‌های دو دهه قبل یعنی پیش از اینکه نهضت درختکاری در شمال چین به کاهش وقوع توفان‌هایی از این دست در پکن کمک کند، بوده است.

او می گوید:" ما اخیرا چند سال خوب داشتیم. توفان‌های شن در این فصل یعنی در ماه‌های آوریل و می، به‌طور سنتی یکی از مشکلات پکن و شمال چین بوده است. اما در چند سال اخیر در زمینه مبارزه با این توفان‌ها پیشرفت‌هایی داشته‌ایم. نقطه اوج این آلودگی، در اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000 بود. سپس در فصل بهار نه تنها یک بلکه چندین مورد از این توفان‌ها و حتی بسیار بدتر از توفان امروز را شاهد بودیم".

وی ادامه می‌دهد که این آخرین مورد از هجوم ریزگردها به پکن، کار چین را برای رسیدن به اهداف کیفیت هوا دشوارتر می‌کند و باید هشداری باشد مبنی بر اینکه روند پیشرفت مبارزه علیه آلودگی هوا دچار سستی شده است.

لی ادعا می‌کند: "پس از یک دوره پیشرفت، در ماه های اخیر، به دنبال افزایش فعالیت صنایع اطراف پکن، روند بهبود کیفیت هوا شاهد یک افت محسوس بوده است".

دسامبر گذشته ده‌ها هزار تن از مردم، پس از اینکه موج عظیمی از آلودگی، شمال و مرکز چین را درنوردید، مجبور شدند از مناطق آلوده شمال چین مهاجرت کنند.

لی می‌گوید که امیدوار است این آخرین بحران زیست محیطی به مردم یادآوری کند که دود ناشی از آلودگی صنعتی، همچنان یک موضوع خطرناک است اما علاوه بر این، بیابان‌زایی که هنوز عده‌ای آن را یکی از چالش‌های بزرگ محیط زیست چین می‌دانند، در کنار نابودی جنگل‌ها، شهرنشینی و رشد صنعتی همچنان از معضلات اساسی این کشور به شمار می‌رود./


ترجمه: محسن حدادی

L-960215-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید