Iranian Agriculture News Agency

در پاسخ به درخواست استخدام در سازمان جنگل‌ها مطرح شد:

امکان استخدام قرقبانان در مجموعه دولت وجود ندارد

قرقبانانی که تاکنون زیر نظر بخش خصوصی در قالب طرح‌های جنگلداری فعالیت می‌کردند، طی نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان جنگل‌ها، خواستار انتقال به بدنه دولت هستند. به اعتقاد این حافظان جنگل، قرقبانان نباید زیر نظر بخش خصوصی فعال باشند و باید این افراد در جریان اجرای طرح تنفس، به استخدام دولت در آیند. اما معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها در پاسخ به درخواست آن ها اعلام کرده است که از نظر قانونی، امکان انتقال نیروهای قرقبانان به سازمان جنگل‌ها و دریافت حقوق و مزایا از محل اعتبارات دولتی، در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.

امکان استخدام قرقبانان در مجموعه دولت وجود ندارد

قرقبانانی که تاکنون زیر نظر بخش خصوصی در قالب طرح‌های جنگلداری فعالیت می‌کردند، طی نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان جنگل‌ها، خواستار انتقال به بدنه دولت هستند. به اعتقاد این حافظان جنگل، قرقبانان نباید زیر نظر بخش خصوصی فعال باشند و باید این افراد در جریان اجرای طرح تنفس، به استخدام دولت در آیند. اما معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها در پاسخ به درخواست آنها اعلام کرده است که از نظر قانونی، امکان انتقال نیروهای قرقبانان به سازمان جنگل‌ها و دریافت حقوق و مزایا از محل اعتبارات دولتی، در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار ایانا، نیروهای حفاظتی جنگل که تا قبل از تصویب قانون توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال موسوم به طرح تنفس به عنوان نیروهای بخش خصوصی در جنگل فعالیت می‌کردند، در حال حاضر به دنبال تصمیم دولت برای تغییر رویکرد در این اکوسیستم‌های طبیعی، درخواست‌‎های 10 گانه خود را در قالب نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان جنگل‌ها نوشته‌اند. به این نامه، توسط عباسعلی نوبخت معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها پاسخ داده شده است.

در نامه قرقبانان آمده است: اینجانبان امضاء کنندگان ذیل، نیروهای حفاظت در طرح‌های جنگلداری شمال کشور، ضمن آگاهی کامل از وظایف و تعهدات شرعی، ملی و اخلاقی خود نسبت به حفاظت و صیانت از منابع طبیعی به عنوان بخشی از انفال، در راستای انجام این وظیفه‌ی خطیر، همه‌ی همت خود را معطوف نموده‌ایم تا به خواسته‌های مقام معظم رهبری در خصوص حفظ و احیای منابع طبیعی و جنگل، جامه‌ عمل پوشانده و از نابودی سرمایه‌ها و منابع ملی متعلق به ملت ایران، جلوگیری نماییم. اما از آنجایی که شغل ما ارتباط تنگاتنگی با مردم و جوامع محلی دارد و برای مقابله با آزمندان و متخلفانی که توجهی به قوانین و مفهوم انفال ندارند همواره مخاطراتی متوجه ما می‌باشد، باید شرایط و الزامات خاصی نیز برای تحقق عملکرد بهینه در بخش حفاظت مهیا باشد . خصوصاً اکنون که از نظر اقتصادی، کشور با مشکلاتی روبروست و افراد زیادی بیکار هستند، متعاقباً تعدی به جنگل برای استفاده از چوب آلات و تعلیف دام نیز افزایش یافته است و از سویی با انتشار خبر حذف مولفه بهره‌برداری از طرح‌های جنگلداری، اذهان عمومی خصوصا در شهرها و روستاهای حاشیه‌ جنگل که از نظر معیشتی وابسته به این طرح‌ها هستند، مشوش شده است، لذا با توجه به تجربیات سنوات گذشته در زمان تعطیلی طرح‌های جنگلداری، پیش‌بینی می‌شود، میزان مواجهه و درگیری نیروهای حفاظتی با این افراد بیشتر شود که این مسئله با وجود شرایط شغلی (حقوقی و امنیتی) در نظر گرفته شده برای ما، به شدت آسیب‌پذیر و در نتیجه دلسردمان کرده است. به همین منظور برای رفع این مشکل، نواقص و کاستی‌های موجود را فهرست کرده و به پیوست این نامه، به عنوان مطالبات نیروهای حفاظت طرح‌های جنگلداری، خدمت جنابعالی تقدیم می‌کنیم و امید آن داریم که با نگاه مثبت، دوراندیش و خیرخواهانه حضرتعالی، ضمن رفع این نواقص، بتوانیم با قدرت هر چه بیشتر به کار خود ادامه داده و به وظایف شرعی و قانونی خویش عمل کنیم تا هم خداوند را به جهت حفاظت از آیات حضورش، خشنود ساخته و هم به وطن خویش خدمت مفید کرده باشیم ؛ لذا خواهشمندیم مساعدت لازم را در این زمینه مبذول داشته و اقدامات مورد نیاز را معمول فرمایید.

در پیوست نامه تشریح وضعیت نیروهای طرح‌های جنگلداری آورده شده است:

1- با توجه به پایان یافتن قرارداد برخی طرح‌های جنگلداری در سال جاری و عدم انعقاد قرار جدید با مجریان، نحوه پرداخت حقوق به نیروها نامشخص است زیرا با پایان یافتن قرارداد طرح‌ها، مجریان دیگر تعهدی در قبال پرداخت حقوق به پرسنل ندارند و تا تعیین تکلیف نهایی طرح تنفس و مشخص شدن منبع پرداخت حقوق به پرسنل، این نیروها بلا تکلیف مانده و تحت فشار اقتصادی زیادی قرار می‌گیرند. لذا در نخستین گام، قبل از هر تصمیمی خواهشمندیم وضعیت حقوق این نیروها را در این مدت مشخص نمایید. 2- نحوه محاسبه و پرداخت حقوق به نیروهای حفاظت طبق قوانین کارگری اداره کار بوده و تفاوتی با یک کارگر ساده ندارد در حالی‌که ما کارگر ساده نیستیم و طبق قانون جزء مشاغل سخت محسوب شده و باید میزان حقوق نیز با افراد معمولی فرق داشته باشد. زیرا مسئولیت ما پس از پایان ۸ ساعت کاری مطابق قانون، به پایان نمی‌رسد و در هر زمانی از شبانه روز باید برای انجام وظیفه حاضر شویم؛ مانند دستگیری متخلفین، مهار آتش سوزی و کشیک اداره که نه در حقوق پایه محاسبه می‌شود و نه به عنوان اضافه کار پرداخت می‌گردد و این در حالیست که طبق علام رسمی اداره کار، حداقل هزینه یک خانوار در ماه حدود دو میلیون و 80 هزار تومان است و ما از همین حداقل حقوق نیز برخوردار نیستیم .

3- در طرح‌های جنگلداری پرداخت حقوق توسط مجریان طرح صورت می‌گیرد که این مسئله باعث می‌شود تا افراد، خود را نیروی مجری دانسته و از نظر اخلاقی خود را زیر دین او بینند! مسلماً با این ذهنیت نمی‌توانند وظیفه حفاظتی خود را در قبال بهره‌برداری و گاهاً برخی تخلفات، به خوبی انجام دهند و این رویه علاوه بر فسادآور بودن شدید، باعث تناقض در انجام وظایف قانونی آنها می‌شود. لذا نیاز است که پرداخت حقوق از مجری به اداره یا نظارت طرح انتقال یابد. اکنون که بهره‌برداری تجاری ممنوع و بنا شده است که دولت هزینه حفاظت و احیا را در جنگل به عهده بگیرد، پیشنهاد می‌شود این نیروها به‌صورت قراردادی یا رسمی دراختیار خود سازمان قرار گیرند.

4- باتوجه به شرکتی بودن نیروها، هیچ تضمین و امنیتی برای این شغل وجود ندارد و با اینکه از حیث وظایف محوله و نحوه عملکرد، یک شغل حساس و درگیر با منافع ملی است اما نحوه قرار داد با نیروها به‌صورت یک ساله و موقت است که با خروج در هر زمانی از این سیستم، این افراد به‌شدت متضرر می‌شوند. زیراعلاوه بر نداشتن تخصص برای انجام کار جدید، جایگاه اجتماعی خود را نیز به‌خاطر اعمال جریمه برای افراد مختلف از دست می‌دهند و از دید مردم به عنوان دشمن دیده شده و از بین آنان طرد می‌شوند. لذا برای این افراد نیاز به امنیت شغلی وجود دارد. (برخی از دوستان اظهار می‌کنند پس در زمان بازنشستگی چه؟ اما آنان این مسئله را در نظر نمی‌گیرند که بازنشستگان حقوق کامل دریافت می‌کنند ولی کسی که با پنج یا ده سال سابقه اخراج می‌شود، تنها بخشی از حقوق را دریافت می‌کند که باید مد نظر دوستان تصمیم گیرنده قرار گیرد ).

5-متاسفانه نحوه آموزش نیروها برای یادگیری قوانین و نحوه برخورد با مسائل به‌صورت تجربی بوده و نسبت به بسیاری از قوانین بی‌اطلاع هستند و یا به غلط آن‌را فرا گرفته‌اند. که موجب می‌شود تا در اکثر مواقع اعمالشان به ضرر خودشان تمام شود .لذا نیاز شدید به آموزش جامع قوانین به نیروها وجود دارد .

6- در حال حاضر بین نیروهای حفاظت و یک شخص عادی از نظر اختیارات قانونی هیچ تفاوتی وجود ندارد و نیروها تنها به عنوان شاهد و گزارش دهنده عمل می‌کنند. لذا خواستار آن هستیم که تمام نیروها تحت تعلیم دادستانی قرار گرفته و به عنوان ضابط دادگستری به کار خود ادامه دهند.

7-تاکنون محمولات قاچاق فراوانی توسط این نیروها کشف و تحویل مراجع قضایی شده است اما هیچ مبلغی بابت حق کشف به مامورین پرداخت نمی‌شود. در حالی‌که طبق قانون باید 30 درصد حق کشف به مامورین مرتبط تعلق گیرد.

8-با وجود مخاطرات فراوان جانی و مالی برای نیروها، هیچ ابزار دفاعی برای آنان در نظر گرفته نشده است که خواستار تخصیص یافتن حداقل یک نوع از ابزار دفاعی برای این نیروها هستیم.

9-با توجه به سابقه کار و تجربیات میدانی نیروها در طرح‌های جنگلداری و تحصیل علوم دانشگاهی توسط ایشان، اکنون این نیروها به کارشناسانی ماهر در امر جنگلداری و حفاظت تبدیل شده‌اند . لذا اکنون که ادارات منابع طبیعی از نیروهای استخدام رسمی تهی شده است، اگر استخدامی در دستور کار دولت محترم قرار بگیرد، بهترین گزینه برای انجام امور اداری و حفاظتی همین نیروهای طرح هستند. لذا خواهش ما این است که جانب انصاف نسبت به جذب نیرو از طرح‌های جنگلداری رعایت شود.

10- متاسفانه در هیچ سندی، شرح وظایف، حیطه اختیارات و نحوه فرمان‌پذیری نیروهای طرح مشخص نشده است. لذا خواهشمندیم در صورت وجود چنین سندی آن را در اختیار نیروها قرار داده و آنان را نسبت به وظایف، اختیارات و نحوه فعالیت خود آگاه کنید و در صورت عدم وجود چنین اسنادی آن را تدوین نمایید .

پاسخ به درخواست‌های مطرح شده از سوی معاون امور جنگل

در پاسخ به درخواست‌های قرقبانان و نیروهای حفاظتی جنگل معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها خطاب به نگهدار اسکندری، مدیر کل دفتر حوزه ریاست و مدیریت عملکرد این سازمان، نوشته است: تعدادی از نیروهای حفاظتی طرح‌های جنگلداری شمال که اکثریت آنها در طرح‌های جنگلداری حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان مشغول هستند، در رابطه با حیطه وظایف شغلی و با عنایت به مسئولیت خطیرشان در راستای حفاظت و صیانت از منابع طبیعی و به‌ویژه جنگل‌های شمال، درخواست و مطالباتشان را در 10 بند به منظور تحقق بخشیدن به عملکرد ناشی از حفظ و حراست از جنگل‌ها و نیز بسترسازی مناسب جهت ارتقاء و امنیت شغلی عنوان داشته‌اند که نتایج بررسی هر یک از موارد مطرحه را به شرح زیر اعلام می‌کند:

1-تغییر رویکرد سازمان به منظور اجتناب از بهره‌برداری تجاری چوب در دوره تنفس از جنگل‌های شمال هیچ‌گاه به منزله تعطیلی طرح‌های جنگلداری نبوده و نیست زیرا اعمال مدیریت چند منظوره در راستای حفظ، توسعه و پایداری جنگل‌ها به‌کارگیری نیروهای حفاظتی و نظارتی نه تنها متوقف نمی‌شود بلکه در چارچوب سازمان کار ساماندهی منسجمی پیدا می‌کند و هیچ‌گونه نگرانی از بابت وضعیت اشتغال نیروها وجود ندارد.

2-نحوه محاسبه و میزان پرداخت حقوق و دستمزد نیروهای شاغل در طرح‌های جنگلداری با توجه به سابقه کار تعیین می‌شود و در این زمینه با عنایت به شرح وظایف و دستورالعمل مربوطه و ضوابط قانون کار، نیروهای حفاظتی به کار گمارده می‌شوند. برای زمان‌های خارج از وقت مقرر در قرارداد، پرداخت اضافه کار و سایر مطالبات در چارچوب مقررات منعی وجود ندارد.

3-تاکنون طبق روال نیروهای شاغل در طرح‌های جنگلداری از محل درآمد طرح‌ها و از طریق مجریان طرح‌های جنگلداری حقوق و مزایا مطابق با قانون کار دریافت کرده و می‌کنند. انتقال نیروهای حفاظتی طرح‌ها به سازمان و دریافت حقوق و مزایا از محل اعتبارات دولتی تابع شرایط و ضوابط خاصی است که در حال حاضر مقدور نمی‌باشد.

4-با توجه به اینکه در دوره تنفس، مدیریت طرح‌ها تعطیل نمی‌شود بنابراین به‌کارگیری نیروهای شاغل در طرح‌ها و به خصوص نیروهای حفاظتی در چارچوب سازمان کار تداوم می‌یابد و امنیت شغلی هیچیک از نیروهای شاغل به خطر نمی‌افتد از آن گذشته در طول اجرای طرح‌های مدیریت چند منظوره در رویکرد جدید سعی بر این است که تمام مطالبات و مزایای نیروها مد نظر قرار گیرد.

5-آموزش نیروهای حفاظتی به‌ویژه قرقبانان به منظور آشنایی به قوانین و مقررات قانونی در دستور کار سازمان قرار دارد و مقرر است که سالانه در مقاطع زمانی مختلف نسبت به برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی اقدام شود که در برخی از ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارگانه شمال (به عنوان مثال اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران-نوشهر) مسبوق به سابقه است.

6-صدور کارت ضابط دادگستری تابع ضوابط و مقررات دادگاه هاست و در حال حاضر فقط برای نیروهای حفاظتی دولتی با هماهنگی ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری با برگزاری دوره‌های خاص زیر نظر دادستان شهرستان صورت می‌گیرد. چنانچه بر اساس دستورالعمل مربوطه دادگاه‌های شهرستان مجوز صدور کارت برای نیروهای حفاظتی خارج از تشکیلات دولتی و برای نیروهای حفاظتی به‌ویژه قرقبانان که از محل اعتبارات مجریان حقوق و مزایا دریافت می‌کنند را اعلام دارند، اقدام لازم صورت می‌گیرد.

7- طبق قانون پرداخت حق کشف در رابطه با قاچاق چوب به کلیه افرادی که از مرحله اطلاع‌رسانی به عنوان مخبر تا مرحله کشف و ضبط چوب آلات و یا سایر تخلفات نظیر قطع غیر مجاز درختان و ... دخالت دارند تعلق می‌گیرد و در این زمینه قرقبانان و نیروهای حفاظتی که در این امر شرکت دارند در اولویت قرار خواهند داشت اما در مواردی و به خصوص در سال‌های اخیر اعتبارات مورد نیاز تامین نشده و یا تخصیص نیافته است و گاهی مشاهده می‌شود که زحمات همکاران و سایر نیروهای مردمی به‌خوبی ادا نشود.

8-اختصاص ابزار دفاعی مطابق دستورالعمل مربوطه از سوی یگان حفاظت برای نیروهای حفاظتی طرح‌های جنگلداری منعی ندارد و در این رابطه به جز حمل اسلحه برای سایر ابزار دفاعی با هماهنگی واحدهای حفاظتی و یگان حفاظت در چارچوب دستورالعمل مربوطه اقدام خواهد شد. لذا ضروری است که پیگیری لازم انجام شود.

9-استخدام نیروهای کارشناس در سازمان تابع ضوابط و مقررات خاصی است و در درجه اول باید مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح اخذ شود. چنانچه مجوز جذب نیروهای کارشناسی صادر شود در شرایط و ضوابط آگهی استخدام، جذب نیروهای باسابقه اجرایی با ارائه مدارک و مستندات در اولویت قرار خواهد داشت. در این رابطه نیروهای شاغل در طرح‌های جنگلداری مد نظر خواهند بود.

10-شرح وظایف و حیطه اختیارات نیروهای حفاظتی بویژه قرقبانان تهیه و تدوین شده است و باید از طریق ادارات کل منابع طبیعی چهارگانه در اختیار واحدهای حفاظتی و نظارتی طرح‌های جنگلداری قرار گیرند که در این زمینه پیگیری‌های لازم انجام می‌شود./

L-960216-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید