Iranian Agriculture News Agency

بزرگ‌ترین باغ خاورمیانه در قصرشیرین احداث می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قصرشیرین گفت: سه‌هزار هکتار باغ در شهرستان قصرشیرین در دست اجراست که بزرگ‌ترین باغ خاورمیانه به‌شمار می‌رود.

بزرگ‌ترین باغ خاورمیانه در قصرشیرین احداث می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قصرشیرین گفت: سه هزار هکتار باغ در شهرستان قصرشیرین در دست اجراست که بزرگترین باغ خاورمیانه است .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، مراد محمودیان فرد افزود: طرح باغ 3 هزار هکتاری قصرشیرین شامل 1400 هکتار باغ مرکبات، یک هزار هکتار باغات انگور و 600 هکتار نخیلات می شود .

محمودیان فرد با اشاره به اینکه باغات سه هزار هکتاری قصرشیرین، پیش بینی شده به تولید 81 هزار تن برسد، خاطرنشان کرد: این باغات 1.5 برابر کل تولیدات کشاورزی شهرستان محصول باغبانی تولید خواهد کرد .

محمودیان اعتبار اجرای طرح باغ سه هزار هکتاری قصرشیرین را 238 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: تسهیلات بانکی به میزان 150 میلیارد تومان برای اجرای طرح تخصیص یافته که تاکنون 85 میلیارد تومان از آن جذب شده است .

وی با اشاره به اینکه بخشی از باغات فوق به بهره‌برداری رسیده افزود: در حال حاضر 567 هکتار باغ مفید اجرا شده که 241 هکتار خرما، 213 هکتار مرکبات و 110 هکتار نیز انگور به روش داربستی هستند .

وی تصریح کرد: در اجرای طرح ایجاد باغات قصرشیرین سعی شده از نیرو و دانش علمی متخصصین بومی بهره‌گیری شده که باعث تولید و اشتغال جهشی در شهرستان می‌شود .

محمودیان فرد اضافه کرد: برای اجرای طرح باغات یک نهالستان در قصرشیرین اجرا شده که یک میلیون اصله نهال را در طول سال تولید و برای ایجاد باغات مناطق گرمسیری بکارگیری می‌شوند .

وی گفت: با برنامه‌ریزی های که شده با اجرای طرح فوق قصرشیرین قطب باغبانی در منطقه خواهد شد .

محمودیان سطح باغات شهرستان قصرشیرین را 3هزار و 141 هکتار برشمرد و افزود: امسال 285 هکتار افزایش سطح باغات صورت گرفته که در سال 94 سطح باغات قصرشیرین در حدود 3هزار و 50 هکتار بوده است .

محمودیان فرد از هدفگذاری افزایش سطح باغات در قصرشیرین خبر داد و گفت: باغات قصرشیرین در سطح 10 هزار هکتار افزایش خواهد یافت که در برنامه‌ای بلندمدت در دستور کار شهرستان قصرشیرین قرار دارد .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قصرشیرین در ادامه از اجرای طرح سامانه گرمسیری به عنوان درخشان‌ترین پروژه آب و خاک شهرستان قصرشیرین سخن گفت که برای اجرای آن بالغ بر 8 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است .

محمودیان فرد با اشاره به اینکه برای انتقال آب سدهای شهرستان قصرشیرین از سال 94 عملیات اجرای طرح در سطح 7 هزار و 200 هکتار شبکه‌های فرعی آبیاری از سد تنگ حمام، زاگرس، شرفشاه و سد مخزنی بیستون پارس شروع بکار کرده، گفت: تاکنون بالغ بر 4 هزار50 هکتار اجرا شده که برای اجرای آن حدود 70 میلیارد تومان هزینه صورت گرفته که آماده بهره‌برداری است .

وی تصریح کرد: در سال 96 نیز برای تکمیل سازی مابقی طرح در سطح 3 هزار هکتار شبکه‌های فرعی آبیاری اجرایی می‌شود که با اعتباری بالغ بر 100 میلیارد تومان در حال اجراست .

وی همچنین از شروع عملیات اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری در 16 هزار هکتار در جگرلوی جنوبی خبر داده که به زودی عملیات کلنگ زنی آغاز شود .

وی گفت: در سامانه گرمسیری برنامه ریزی شده تا 17 هزار هکتار اراضی دیم آبی شود که 9 هزار و 600 هکتار از آن منابع ملی است .

وی سطح اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در سطح اراضی کشاورزی قصرشیرین را حدود سه هزار هکتار اعلام کرد و افزود: حدود 4 هزار هکتار ازاراضی شهرستان به صورت ثقلی آبیاری می‌شود .

محمودیان فرد سپس به حوزه تولیدات کشاورزی شهرستان قصرشیرین پرداخت و گفت: قصرشیرین با اقلیم گرمسیری بارندگی متوسط 270 میلیمتر داشته که دارای سه مرکز الوند، مرکز نصر آباد و مرکز سومار است و دارای 29 هزار و 98 هکتار اراضی کشاورزی بوده که 22 هزار هکتار آن دیم و مابقی آبی است .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قصرشیرین تولیدات کشاورزی شهرستان قصرشیرین را 55هزار تن شهرستان بیان کرد و گفت: این تولیدات شامل 30 هزار تن محصولات زراعی، 20 هزار و 500 تن محصولات باغی و 4هزار و 100 تن تولیدات دام و طیور آبزیان می‌باشد .

محمودیان فرد همچنین از پیش بینی تولید 55 هزار تن محصولات کشاورزی در سال 96 خبر داد که ارزش ریالی آن 2100 میلیارد تومان می باشد .

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار در قصرشیرین دانه روغنی کلزا کشت شده افزود: 39 هکتار کلزای دیم و 30 هکتار نیز آبی کشت شده است .

محمودیان سطح اراضی گندم دیم را در سال زراعی جاری بیش از 8هزار هکتار بیان کرد؛ همچنین 129 هکتار نیز جو کشت گردیده است .

وی از طرح جدید محصولات جالیزی مثل گوجه فرنگی خبر داد و خاطرنشان کرد: این محصولات به روش میکرو قطره‌ای بوده و به صورت گلخانه‌ای کشت می شود .

محمودیان سپس به تولیدات دامپروری پرداخته و تصریح کرد: در شهرستان قصرشیرین 30500 راس دام سنگین، 480 راس دام سنگین،4 واحد مرغداری صنعتی و 900 کلنی زنبور عسل است .

محمودیان اضافه کرد: زمستان ها 10 هزار و 800 کلنی زنبورعسل مهاجر به کلنی های شهرستان افزوده می‌شود .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قصرشیرین این شهرستان را در بحث پرورش ماهیان گرمسیری زبان زد دانست که 600 استخر و 70 واحد پرورش دارد که عملکرد تولیدی انها 3هزار تن است .

وی در ادامه ضریب مکانیزاسیون شهرستان را 1و 2 دهم بیان کرد که دارای 305 دستگاه انواع تراکتور، 1000دستگاه ادوات دنباله بند و 2 دستگاه کمباین است .

وی صادرات محصولات کشاورزی که از شهرستان قصرشیرین صورت گرفته است را عمدتا سبزی و صیفی بیان کرد که ارزش ریالی آن به 125 میلیارد تومان می‌رسد .

گفتنی است بعد از این نشست خبری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قصرشیرین به همراه خبرنگاران استان کرمانشاه از طرح کشت‌های گلخانه‌ای محصولات گوجه‌فرنگی، خیار و فلفل سبز، تولید بذر و نهال شرکت بیستون پارس، سیستم‌های نوین آبیاری، طرح تحقیقاتی پرورش کاکتوس علوفه‌ای شهرستان قصرشیرین، باغات 3000 هکتاری نخیلات، باغات انگور و مرکبات، سد ذخیره‌ای و مخزنی شرکت بیستون پارس دیدن کردند و در جریان اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بخش کشاورزی شهرستان قصرشیرین قرار گرفتند .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید