Iranian Agriculture News Agency

گزارش از نهاد مدنی گذاکوزا (Guzakuza)، سازمان کارآفرین برای زنان در بخش کشاورزی

شکوفا کردن توان‌های بالقوه کشاورزی آفریقا برای کاهش فقر و گرسنگی

نانا آمپونسا یک کارآفرین موفق و بنیان گذار گذاکوزا(Guzakuza)، سازمانی است که از کارآفرینی زنان در بخش کشاورزی حمایت می کند. او بر این مسئله تاکید می کند که کشاورزی، تنها مربوط به محصول به دست آمده از خاک نمی شود بلکه مربوط به همه مراحل این فرآیند، از زمین کشاورزی تا محصولی که روی میز گذاشته می شود و فعالیت هایی چون پردازش، بسته بندی، انتخاب نام تجاری، بازاریابی، حمل و نقل و توزیع را در بر می گیرد.

شکوفا کردن توان‌های بالقوه کشاورزی آفریقا برای کاهش فقر و گرسنگی

نانا آمپونسا یک کارآفرین موفق و بنیان گذار گذاکوزا( Guzakuza )، سازمانی است که از کارآفرینی زنان در بخش کشاورزی حمایت می کند. او بر این مسئله تاکید می کند که کشاورزی، تنها مربوط به محصول به دست آمده از خاک نمی شود بلکه مربوط به همه مراحل این فرآیند، از زمین کشاورزی تا محصولی که روی میز گذاشته می شود و فعالیت هایی چون پردازش، بسته بندی، انتخاب نام تجاری، بازاریابی، حمل و نقل و توزیع را در بر می گیرد.

به گزارش ایانا از ifpri نانا به زنان جوان کمک می کند که در مناطق روستایی به ایجاد کسب و کار بپردازند تا بتوانند بهره وری محصولات کشاورزی و تولید سود را افزایش دهند. میلیون ها کشاورز خرد در آفریقا وجود دارد، که حداقل نیمی از آن ها زنان هستند. بسیاری از آن ها فقیر هستند و امنیت غذایی ندارند و دسترسی محدودی به بازارها و خدمات دارند. با وجود سیاست های چالش برانگیز و موانع نهادی، تلاش جمعی آن ها، روزانه شکم میلیون ها انسان را سیر می کند. با ایجاد ارتباط بین سایر کشاورزان خرد و بازارها، آن ها می توانند به گونه ای موثر ارزش تولیدات و درآمد خود را افزایش دهند. آن ها می توانند توان های بالقوه قابل توجه خود را در جهت حل شدن هرچه بیشتر در اقتصاد ملی صرف نکنند و به ایجاد کسب و کار و افزایش صادرات بپردازند.

با وجود سرمایه های طبیعی گسترده این قاره، کشاورزان آفریقایی به نسبت میانگین جهانی به ازای هر هکتار، تولید بسیار کمتری دارند، و سیستم های تولید، توزیع و مصرف غذا در شکل بهینه خود عمل نمی کنند. میلیون ها انسان از گرسنگی و سوء تغذیه رنج می برند، و هدر رفت و ناکارآمدی بسیاری در بخش کشاورزی وجود دارد.

می دانیم که عوامل زیادی ازجمله فقر، خشونت، خشکسالی، تغییرات آب و هوایی، بهره وری پایین کشاورزی و بیماری ها موجب ایجاد عدم امنیت غذایی می شوند. برای جلوگیری از گسترش عدم امنیت غذایی در آینده، صادرات کشاورزی و سیاست گذاری باید بر افزایش بهره وری، بهبود رژیم غذایی، افزایش انعطاف پذیری، فراگیری، دسترسی به اطلاعات و مدیریت بهتر مخاطرات اقتصادی، سیاسی و زیست محیطی تمرکز کند.

پنل مالابو منتپولیه، که متشکل از ۱۲ کارشناس آفریقایی و پنج اروپایی در بخش توسعه است، برای سرعت بخشیدن به فعالیت ها در جهت امنیت غذایی در آفریقا با در نظر گرفتن تمام مسائل مطرح شده در حال تلاش است. گزارش های مبتنی بر شواهد و گفت وگوها، تصمیم گیرندگان در آفریقا را به اطلاعات و ایده هایی که برای طراحی و راه اندازی سیاست های نوآورانه و برنامه های سودمند برای کشاورزان خرد به ویژه زنان و جوانان به آن نیاز دارند مجهز می کند. برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار، کشورهای آفریقایی نیاز دارند تا کشاورزان خرد و کارآفرینان جوان را با ارتقا تحصیلات و ایجاد آموزش های حرفه ای، ایجاد ظرفیت برای افراد جوان برای خود سازماندهی، مرتبط کردن کارآفرینان با زنجیره های ارزشی جهانی و منطقه ای، سرمایه گذاری در زیر ساخت ها و بخش تکنولوژی و توانایی دسترسی به منابع مالی حمایت کنند.

این پنل به سیاست گزاران کمک خواهد کرد که با انجام تحقیقات عمقی، برگزاری گفتمان های تخصصی و به اشتراک گذاشتن بهترین روش ها بتوانند این کارها را انجام دهند. آنان دنبال راهی برای افزایش تولید مواد غذایی به ازای هر هکتار هستند تا به گونه ای که دربرگیرنده سود برای اقشار کم درآمد باشد. همچنین آنان دنبال مرتبط کردن اهداف سیاست های عمومی با تحقیقات و نوآوری های متمرکز بر مردم هستند.

در این میان آنان سوالاتی مطرح و مخاطبان شان تلاش می کنند به آن ها پاسخ بدهند که چگونه شواهد بهتر و گفت و گوی آگاهانه، تلاش برای ایجاد سیاست های جایگزین را پرورش دهد و ریسک برگشت به سیاست های گذشته را به حداقل برساند؟ چگونه می توان تضمین کرد که نسل جدید راهبران اطلاعات لازم برای درس گرفتن از گذشته و اجتناب از رفتن در مسیرهای پوپولیستی پرهزینه را دارند؟

موقعیت های بسیاری برای افراد جوان و زنان وجود دارد که باید شناسایی شوند. در سراسر این قاره، نوآوری های الهام بخش بهره وری کشاورزی و میزان مشارکت را افزایش خواهد داد. با تحلیل این داده ها و سپس به اشتراک گذاشتن برون مرزی آن ها، پنل مالابو منتپلیه بذر تغییر را خواهد کاشت.

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید