Iranian Agriculture News Agency

در نشست کارشناسی نمایندگان سازمان خوار و بار جهانی (فائو) و جهادکشاورزی اعلام شد:

دلایل تأخیر 10 ساله اجرای طرح ساماندهی واحدهای کشاورزی خانوادگی (Family Farming) در کشور

حجم جا به جایی بیش از چهار هزار متر مکعب خاک در هکتار ، باغات مرکبات و غیره که در بین مزارع شالیزاری احداث شده اند، عدم موافقت تمام مالکان مزارع ، سنگین بودن هزینه اجرای پروژه، بروز تغییر در نحوه توزیع بودجه های بخش کشاورزی و ... از دلایل تأخیر 10 ساله اجرای طرح ساماندهی واحد های کشاورزی خانوادگی (Family Farming) در کشور به شمار می رود.

دلایل تأخیر 10 ساله اجرای طرح ساماندهی واحدهای کشاورزی خانوادگی (Family Farming) در کشور

نشست فنی کارشناسی نمایندگان سازمان خوار و بار جهانی (فائو) و سازمان تعاونی روستایی با گروه زیربنایی مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز در آمل برگزار شد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز، در راستای اجرای برنامه های طرح ساماندهی واحد های کشاورزی خانوادگی (Family Farming ) در کشور و انتخاب روستای خاص کلای شهرستان آمل به عنوان یکی از پایلوت های این طرح، نمایندگان سازمان خوار و بار جهانی (فائو) و سازمان تعاون روستایی از مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز بازدید به عمل آوردند و طی نشست های فنی، از نزدیک با توانمندی های این مرکز آشنا شدند .

براساس این گزارش، تیم بازدیدکننده طی نشستی فنی و تخصصی با اعضای گروه زیربنایی مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز، با عملکرد این گروه بیشتر آشنا شدند. در ابتدای این نشست، نورالله جلالی کوتنایی رئیس گروه زیربنایی مرکز، به تشریح مراحل فنی و مهندسی عملیات بررسی، طراحی و اجرای پروژه تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی اراضی شالیزاری پرداخت.

وی با اشاره به فرآیند اجرای این پروژه ها، افزود: نخست نمایندگان هر روستا درخواست کتبی خویش را به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و از آن طریق به سازمان جهاد کشاورزی استان ارائه می دهند. سپس تعدادی از درخواست های ارائه شده با توجه به وضعیت بودجه سازمان مورد نظر مورد تأیید قرار می گیرد و در گام های بعدی مهندسان مشاور به نقشه برداری و طراحی و تدوین سایر جزئیات مربوطه اقدام می کنند.

به گفته وی واگذاری کار به مهندسان مشاور و پیمانکار نیز براساس مناقصه و قوانین موضوعه خواهد بود. در ادامه، پروژه به مرحله اجرا وارد خواهد شد .

در ادامه این نشست علمی، یکی از نمایندگان فائو در خصوص تاخیر 10 ساله از زمان طراحی تاکنون و عدم اجرای پروژه روستای خاص کلای آمل پرسید که در پاسخ، کارشناسان مرکز هراز دلیل این امر را در دو بخش مورد بررسی قرار دادند : بخش نخست دلایل فنی بود که عبارتند از : حجم جا به جایی خاک در این پروژه بیش از چهار هزار متر مکعب در هکتار است، باغات مرکبات و غیره که در بین مزارع شالیزاری احداث شده اند و عدم موافقت تمام مالکان مزارع با اجرای پروژه .

آنان افزودند: بخش دوم دلایل مرتبط با بخش دولت بود که عبارتند از : به دلیل حجم بالای عملیات خاکی، هزینه اجرای پروژه بسیار سنگین بود، بروز تغییر در نحوه توزیع بودجه های بخش کشاورزی به گونه ای که در طی یک دوره چندساله، هیچ یک از پروژه تجهیز و نوسازی به مرحله اجرا وارد نشد .

در ادامه این نشست فنی، از امکانات و تأسیسات موجود از جمله آزمایشگاه های مکانیک خاک، سیمان و سنگدانه و بتن بازدید به عمل آمد و طی آن نحوه انجام آزمایش ها، تعداد و کاربرد آنها در پروژه های آبیاری و زهکشی توسط علی اکبر زارعی کارشناس مسئول آبیاری و زهکشی گروه زیربنایی مرکز برای بازدیدکنندگان تشریح شد.

در پایان از پایلوت شالیزاری تجهیز و یکپارچه شده مرکز هراز بازدید به عمل آمد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید