Iranian Agriculture News Agency

15 اردیبهشت امسال و بعد از 3 نوبت بازرسی ممیزان یونسکو،

کارت قرمز ژئو پارک قشم در دولت یازدهم سبز شد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم،‌ با بیان اینکه ژئو پارک قشم در دولت یازدهم کارت سبز گرفت ، افزود: این ژئوپارک، تنها ژئوپارک ثبت جهانی شده در خاورمیانه است .

کارت قرمز ژئو پارک قشم در دولت یازدهم سبز شد

به گزارش ایرنا، «حمیدرضا مومنی» امروز (شنبه) در نشست خبری در دفتر سازمان های مناطق آزاد افزود: بسیاری بر این باور بودند که ایران نمی تواند به این موفقیت جهانی دست یابد، اما امروز اعلام می کنیم در دولت یازدهم توانستیم کارت قرمز یونسکو را تبدیل به کارت سبز کنیم .

وی ادامه داد: ژئوپارک قشم در دویست و یکمین نشست ژئوپارک‌های یونسکو که 15 اردیبهشت در فرانسه برگزار شد، کارت سبز گرفت و جهانی شد .

مومنی ژئوپارک قشم را تنها ژئوپارک ثبت جهانی شده در خاورمیانه دانست و افزود: ژئو پارک قشم بیش از 3 بار مورد بازرسی ممیزان و نمایندگان یونسکو قرار گرفت تا کارت قرمز آن به کارت سبز تبدیل شد .

وی با اشاره به اینکه اضافه شدن جزایر «هرمز» و «هنگام» به ژئوسایت های منطقه آزاد قشم در دستور کار قرار دارد، افزود: ثبت یک اثر در جهان کاری مهم و در عین حال پیچیده است از این رو تلاش می کنیم نمایندگی ژئوپارک های جهانی در منطقه آزاد قشم ایجاد شود تا هر ژئوپارکی که در منطقه قرار است ثبت شود، در نمایندگی قشم مورد بررسی قرار گیرد .

وی با اشاره به اینکه توسعه ژئوپارک قشم می تواند تعریف کاملی از اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی باشد ،افزود: با توسعه ژئوپارک در قشم، یکی از شاخصه های اقتصاد مقاومتی عملیاتی خواهد شد و منطقه به لحاظ اقتصادی و فرهنگی به سمت توانمندسازی پیش می رود .

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد توریسم گفت: سال گذشته 14 میلیون ورود و خروج به قشم داشتیم و از 25 اسفند تا 15 فروردین امسال نیز قشم میزبان 642 هزار گردشگر بود که 5 درصد آنها از راه هوایی و بقیه از طریق دریایی وارد قشم شدند .

مومنی، درآمد قشم از صنعت گردشگری را برای هر نفر 700 هزار تومان (هفت میلیون ریال) عنوان کرد و افزود: ما شاهد یک گردش مالی 450 هزار تومانی ( 4 میلیون و 500 هزار ریالی) در قشم هستیم .

وی ادامه داد: این ژئوپارک در سال ٩٢ کارت قرمز دریافت کرده بود، بسیاری فکر می‌کردند که این سازمان در دولت تدبیر و ‌امید موفق به ثبت جهانی آن نشود؛ اما فعالیت های شبانه روزی و تخصیص اعتبارات عمرانی به این موضوع، سبب شد موضوعی که سال ها مغفول مانده بود، بار دیگر در دستور کار یونسکو قرار بگیرد .

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه ژئوپارک قشم در سال 1385 برای نخستین بار عضو شبکه جهانی شده بود، افزود: از سال 1382 تا 1384 تقریبا کار عمده ای در زمینه ژئوپارک صورت نگرفته بود بنابراین کارت زرد گرفتیم .

وی یادآور شد: بیس از 6 سال بررسی کارشناسان یونسکو، بحث ژئوپارک به صورت رسمی از دستور کار سازمان یونسکو خارج شده بود اما با تلاش همکاران سازمان منطقه آزاد قشم این توفیق حاصل شد و توانستیم به این عنوان ارزشمند دست یابیم .

به گفته مومنی، امروز ژئوپارک قشم به عنوان یک ژئوپارک جهانی در یک دوره چهارساله تایید و تا سال ٢٠٢٠ بصورت رسمی زیر نظر یونسکو فعالیت خواهد کرد .

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: این سازمان افتخار دارد که ژئوپارک بین المللی قشم می‌تواند از درآمد پایدار برخوردار باشد و فضایی برای سرمایه گذاری باز کند تا بومیان منطقه نیز خود بتوانند درآمدزایی داشته باشند .

وی ادامه داد: مطرح شدن ژئوپارک بین المللی قشم می تواند زمینه توسعه روزافزون گردشگری در سطح بین الملل و نیز توسعه اقتصادی و اشتغال بخش قابل توجهی از بومیان جزیره در کنار مراقبت صحیح از میراث ماندگار فرهنگی بر اساس استانداردهای بین المللی یونسکو را فراهم سازد .

مومنی جاذبه های طبیعی را مزیت های عمده گردشگری در جزیره قشم عنوان کرد و افزود: وقتی در عرصه های بین المللی معرفی می شویم، مخاطب جدید پیدا می کنیم، جاذبه های طبیعی است .

وی افزود: توسعه و تکمیل زیرساخت ها از قبیل توسعه مسیرهای دسترسی، اسکله ها و ساخت ترمینال مسافری دریایی و هوایی در دستور کار قرار دارد و خط دریایی کیش ـ قشم و قشم ـ خصب عمان نیز راه اندازی شده و با استقبال خوبی از سوی گردشگران مواجه شده است .

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه در سه سال و نیم گذشته 4 هزار تخت به ظرفیت های اقامتی جزیره قشم اضافه شده است، افزود: 12 هتل در این مدت به بهره برداری رسیده و 16 هتل جدید نیز امسال در جزیره قشم ساخته می شود که در مجموع 4 هزار تخت دیگر به ظرفیت های اقامتی قشم افزوده می شود .

مومنی با اشاره به اینکه ترمینال فعلی فرودگاه قشم شرایط خوبی ندارد، افزود: یک ترمینال جدید بر اساس تقاضاهای جدید و افزایش پروازها برای ارایه خدمات و امکانات بیشتر به مسافران در حال ساخت است

« سعدالله نصیری قیداری» دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران ، «مهین گزانی مدیر گروه علوم طبیعی کمیسیون یونسکو» و «علیرضا امری کاظمی» مسئول پرونده ثبت جهانی ژئو پارک قشم نیز در این نشست حضور داشتند .

نشست شورای ژئوپارک‌های جهان به مدت 10 روز در فرانسه برگزار شد و روز پانزدهم اردیبهشت در آخرین روز این نشست، جهانی شدن ژئوپارک قشم قطعی شد و سازمان یونسکو تاییدیه کتبی آن را به سازمان منطقه آزاد قشم فرستاد .

« ژئوپارک» طبق تعریف یونسکو گستره‌ای است با مرزهای آشکار و پهنه کافی است که دربرگیرنده چند پدیده زمین‌شناسی کمیاب و برجسته بوده و در آن گستره جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی ارزشمند نیز یافت شود .

این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون خود نقش مؤثری ایفا نماید و ممکن است علاوه بر پدیده‌های زمین‌شناسی از آثار تاریخی، بوم‌شناسی، باستان‌شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر برخوردار باشد


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید