Iranian Agriculture News Agency

مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

جذب 140 درصدی تسهیلات مکانیزاسیون در بخش دامپروری در سال گذشته/ 225 میلیارد تومان تسهیلات برای مکانیزاسیون دامپروری در سال 96/ شرکت همکار برای استانداردسازی نداریم

مکانیزاسیون در بخش دام، طیور و شیلات اغلب کمتر از بخش‌های دیگری مانند زراعت و باغبانی مطرح بوده است. در حالی که چنین نیازی در این بخش به شدت احساس می‌شود.

جذب 140 درصدی تسهیلات مکانیزاسیون در بخش دامپروری در سال گذشته/ 225 میلیارد تومان تسهیلات برای مکانیزاسیون دامپروری در سال 96/ شرکت همکار برای استانداردسازی نداریم

مکانیزاسیون در بخش دام، طیور و شیلات اغلب کمتر از بخش‌های دیگری مانند زراعت و باغبانی مطرح بوده است. در حالی که چنین نیازی در این بخش به شدت احساس می‌شود.

رئیس گروه دام، طیور و شیلات مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: از خط اعتباری سال گذشته برای مکانیزاسیون که یک‌هزار و 200 میلیارد تومان بود، بیش از 80 میلیارد تومان جذب شد.

مقصود دهقان‌زاده با اشاره به اعتبار 67 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای این بخش، افزود: به عبارتی جذب تسهیلات در گروه دام، طیور و شیلات، به بالاتر از مقدار پیش‌بینی شده رسید و به 140 درصد افزایش یافت.

وی عنوان کرد: برای ورود ماشین‌ها و تجهیزات جدید به این بخش، کارهای بسیاری انجام گرفته و هم‌اکنون بیش از 160 شرکت در فهرست واحدهای تولیدکننده از طرف سایت مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی برای فروش آخرین ماشین‌آلات و تجهیزان دامپروری معرفی شده‌اند.

به گفته دهقان‌زاده، از خط اعتباری (5) در سال 96 که حدود یک‌هزار و 500 میلیارد تومان تعیین شده، 15 درصد متعلق به بخش دام، طیور و شیلات است. به عبارتی بیش از 225 میلیارد تومان در سال جاری برای توسعه مکانیزاسیون در این بخش تشهیلات جذب خواهد شد.

وی با اشاره به درخواست یکی از تولیدکننده‌ها مبنی بر استانداردسازی تجهیزات و ماشین‌آلات دامپروری که در سایت مرکز توسعه مکانیزاسیون عرضه می‌شوند، اظهار کرد: هم‌اکنون در بخش‌های زراعت و باغبانی حداقل 14 شرکت خصوصی برای تدوین استانداردهای ادوات مخصوص به خودشان پیش‌قدم شده و برای تولیدات مربوطه پس از انجام تست و آزمون‌های مختلف، گواهی صادر می‌کنند. این در حالی است که برای بخش دامپروری، تاکنون تنها یک شرکت برای استانداردسازی اقدام کرده و با وجود درخواست‌های مکرر وزارت جهاد کشاورزی، هیچ‌کدام از شرکت‌ها حاضر به تدوین استاندارد برای ماشین‌آلات مختلف این بخش نیستند.

شایان ذکر است که دو روز پیش، یکی از تولیدکننده‌های تجهیزات طیور به خبرنگار ایانا گفته بود: "یکی از مسائلی که باید آن را جزو اولویت‌های مهم در کاهش توسعه مکانیزاسیون در صنعت مرغداری دانست، نبود استاندارد صحیح و مدون برای این منظور در کشور است."

رئیس گروه دام، طیور و شیلات مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی معتقد است: از آنجا که استانداردسازی برای بخش دولتی هزینه‌بر است، باید آن را به بخش خصوصی واگذار کرد. این شرکت‌ها که در حقیقت، خدماتی و مطالعاتی هستند، هیچ تولیدی در این زمینه ندارند و تنها به‌عنوان "شرکت‌های همکار" برای انجام تست و آزمون‌های محصولات مختلف در عرصه مکانیزاسیون، به کارخانه‌ها کمک می‌کنند و البته در این راستا اطمینان بیشتر بهره‌برداران را نیز فراهم خواهند کرد.

دهقان‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر تنها پنج دستگاه در بخش دامپروری استانداردسازی شده است، ادامه داد: دستگاه های فیدر و سپراتور در امور دام، درام فیلتر در بخش شیلات و هواکش و هیتر هم در گروه طیور از جمله دستگاه‌هایی هستند که برای آنها استاندارد لازم تدوین شده است، اما بقیه دستگاه‌ها از این امتیاز محرومند.

وی نبود استاندارد برای تمام دستگاه‌ها را یک مشکل جدی برای مکانیزاسیون کشور دانست و بیان کرد: اکنون در فهرست سایت مرکز توسعه مکانیزاسیون، دستگاه‌های واجد و فاقد استاندارد، هر دو با هم برابرند که این موضوع به نفع بخش نیست. بنابراین باید زیرساخت‌ها و امکانات استانداردسازی برای تمام ادوات و ماشین‌آلات فراهم شود.

به گفته دهقان‌زاده، هر شرکت خصوصی که تدوین استانداردها را متقبل می‌شود، می‌تواند آزمون سه تا پنج دستگاه اولیه تولید شده توسط کارخانه‌ها را انجام داده و با صدور گواهی برای آن، هزینه کارشناسی را به‌عنوان یک امر تشویقی، از آن خود کند.

وی در پایان تأکید کرد: بعد از فراهم شدن زیرساخت‌های لازم و تدوین استاندارد ملی برای تمام دستگاه‌های بخش دامپروری، آنگاه می‌توان تدبیری اندیشید تا رعایت این استانداردها برای صنایع، الزامی شده و این موضوع به‌عنوان یک معیار برای انتخاب شرکت‌ها قلمداد شود./

V-960217-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید