Iranian Agriculture News Agency

جوانان بیکار تانزانیایی به بخش کشاورزی روی می‌آورند

مادر جوان تانزانیایی، مستند کشاورزی رادیویی تولید کرد/ اول مسخره‌ام کردند، حالا تحسین‌ام می‌کنند/ چگونه در کشاورزی موفق شدم؟

بیکاری جوانان یکی از مهم ترین مسائل مهم در تانزانیا به‌شمار می‌رود. شمار جوانانی که وارد سن کار می‌شوند، بیش از مشاغل موجود هستند. بر اساس اطلاعات رسمی از اداره ملی آمار (National Bureau of Statistics) در سال 2014، بخش اقتصاد حدود 282 هزار و 382 شغل رسمی ایجاد کرد. در حالی که تقریباً 800 هزار تا یک میلیون جوان در همان زمان به نیروی کار اضافه شدند. با این حال، انتظار می‌رود شمار افراد جویای کار تا سال 2030 دو برابر شود.

مادر جوان تانزانیایی، مستند کشاورزی رادیویی تولید کرد/ اول مسخره‌ام کردند، حالا تحسین‌ام می‌کنند/ چگونه در کشاورزی موفق شدم؟

بیکاری جوانان یکی از مهم ترین مسائل مهم در تانزانیا (1) به شمار می رود. شمار جوانانی که وارد سن کار می شوند، بیش از مشاغل موجود هستند. براساس اطلاعات رسمی از اداره ملی آمار National Bureau of Statistics) ) در سال 2014، بخش اقتصاد در حدود 282 هزار و 382 شغل رسمی ایجاد کرد. در حالی که ، تقریبا 800 هزار تا یک میلیون جوان در همان زمان به نیروی کار اضافه شدند. با این حال، انتظار می رود شمار افراد جویای کار تا سال ، 2030 دو برابر شود. با توجه به گزارش بانک جهانی، شمار جوانان تانزانیا، از حدود 8.1 میلیون در سال 2010 ، به 11 میلیون تا سال 2020 و همچنین به 15 میلیون تا سال 2030 افزایش می یابد.

به گزارش ایانا از وب سایت How we made it in Africa ، در صورت نبود مشاغل رسمی، بسیاری از جوانان تحصیل کرده، به دنبال فرصت های شغلی در بخش کشاورزی و تجارت محصولات کشاورزی می روند. این در حالی است که، از دارالسلام تا آروشا و منطقه دریاچه موانزا، شمار زیادی از جوانان تحصیل کرده در حال حاضر در بخش کشاورزی سرمایه گذاری کرده اند.

یکی از این افراد دبورا سیمون مالابا است. وی یک پسر دارد و به عنوان یک روزنامه نگار شغل خود را ترک کرد و در سال 2016 به کشاورزی سبزیجات روی آورد.

وی در مصاحبه ای با سایت How we made it in Africa ، گفت: "کارفرمایان به من بدهکار بودند و من فکر کردم، در این جا زمان و انرژی ام هدر می رود، از خلاقیت ام استفاده کردم و تصمیم گرفتم در زمینه تجارت کشاورزی کار کنم."

پیش از انجام کار، دبورا در این زمینه تحقیقاتی کرد و دریافت که چه نوغ سبزیجاتی در تانزانیا دارای تقاضای بالاتری هستند. او به این کسب و کار علاقه مند شد چراکه درآمدش در مقایسه با آنچه در رسانه دریافت می کرد، بیشتر بود.

این مادر جوان، کسب و کار کشاورزی سبزیجات را با یک هزار و 790 دلار آمریکا ، که از بستگان اش قرض گرفت، آغاز کرد. بخشی از این پول را برای خرید دو هکتار زمین در یک منطقه روستایی، نه چندان دور از فرودگاه موانزا، هزینه کرد. به دلیل قرار گرقتن مزرعه اش در نزدیکی دریاچه، برای آبیاری مزرعه اش مشکلی نداشت.

گفتنی است، حدود 46 درصد از زمین های تانزانیا قابل کشت هستند درحالی که هرگز کاری روی آن ها انجام نشده است.

دبورا گفت: "دسترسی به زمین در تانزانیا آسان است. به طوری که هم می توان خریداری کرد و هم برای مدتی اجاره کرد. تنها چالش آن، هزینه زمین است، به خصوص در مناطق شهری. هزینه زمین درمناطق روستایی سه یا چهار برابر کمتر است."

وی پس از برداشت، محصول را به بازار و سوپر مارکت ها برای فروش می برد. این درحالی است که با ظهور خرده فروشی ها- سوپر مارکت ها و مراکز خرید - بازاریان تانزانیایی کارآفرینان جوان را برای تجارت محصولات کشاورزی، تشویق می کنند. اما فقدان دانش یک مانع بر سر کارآفرینان کشاورزی به شمار می رود.

دبورا افزود: "من نمی دانستم از کجا می توانم اطلاعاتی درباره بذر و یا هر گونه مطالب فنی دریافت کنم، همچنین درباره بازار و درآمد افراد آگاهی نداشتم. "

به گفته دبورا، با این موانع شاید هر کسی جسارت وارد شدن به این بخش را نداشته باشد. در حالی که فرصت ها در منطقه دریاچه وجود دارد، بسیاری از مردم هنوز هم به کشاورزی به عنوان فعالیتی برای کسی که تحصیل کرده نیست، نگاه می کنند.

وی گفت: "فرصت ها وجود دارد، اما اکثر مردم نمی دانند چگونه از آن استفاده کنند. البته من به این موضوع آگاه هستم که یکی از چالش های بزرگ روند دریافت وام است."

برای کاستن از این چالش ها، دبورا از یک متخصص مشاوره می گیرد . به گفته وی، در واقع گرفتن مشاوره از یک فرد دارای قدرت آگاهی و عملی، کار آسانی نیست، اما من با استفاده از روابط به عنوان یک روزنامه نگار سابق، توانستم منابع و مشاوره حرفه ای برای کسب و کار خود دریافت کنم.

با این اقدامات وی تاکنون توانسته، نیمی از وام کسب وکارش را طی یک سال راه اندازی مزرعه اش بپردازد. دبورا می خواهد به جوانان بیشتری برای رهایی از فقر کمک کند. او یک سازمان رسانه ای به نام Agribusiness Media Initiative راه اندازی کرده است که به تولید برنامه مستند رادیویی به نام " InukaBadilika ، می پردازد، نام این برنامه، به زبان سواحِلی (2) به معنی "بیدار شوید و تغییر دهید" است.

وی گفت: "ما با اجرای برنامه، جوانان را برای فعالیت بیشتر، تغییر وضعیت و توانمند سازی، تشویق می کنیم."

تا کنون وی چهار مستند در بخش کشاورزی، برای پخش رادیو جامعه موانزا ، تولید کرده است. در آینده، او قصد دارد برای باز کردن یک سوپرمارکت کوچک برای فروش سبزیجات به صورت محلی و صادر به نقاط دیگر کشور اقدام کند.

دبورا گفت: "وقتی آغاز کردم، مردم به من می خندیدند. اما در حال حاضر، من کار بزرگی انجام داده ام و اکنون برای کاری که کرده ام ، من را تحسین می کنند."

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1-تا نزانیا ، کشوری است در شرقآفریقا که از شمال باکنیا واوگاندا، از غرب بارواندا،بوروندی وجمهوری دمکراتیک کنگو و از جنوب بازامبیا،مالاوی وموزامبیک همسایه‌است و از شرق بهاقیانوس هند محدود می‌شود . دودوما ،پایتخت کشور تانزانیا است. اقتصاد تانزانیا بر پایه کشاورزی استوار است ، از محصولات مهم کشاورزی می توان به قهوه، پنبه، چای، توتون و بادام هندی اشاره کرد. تانزانیا از بزرگترین تولیدکنندگان ماهی در شرق آفریقا است. ماهی از سواحل دریا و آب‌های داخلی، به ویژه دریاچه‌های ویکتوریا و تانگانیکا و نیاسا، صید می‌شود . بخش صنعت عمدتا محدود به فرآوری محصولات کشاورزی و تولید کالاهای مصرفی است. صنعت گردشگری بخش مهمی در اقتصاد تانزانیا بازی می کند. دو پارک طبیعی سرنگتی و نگورونگورو شهرت جهانی دارند.تانزانیا منابع معدنی فراوانی همچون طلا، الماس، فسفات، زغال سنگ، آهن، اورانیوم، نیکل، کروم، پلاتین و قلع دارد.

2- زبان سواحِلی ( Swahili) : عضوی از خانواده یزبان‌های بانتو است و در شرق و تا حدودی مرکزِآفریقا به‌کار می‌رود .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید