Iranian Agriculture News Agency

تلاش اعراب برای انتقال کوه یخ، اتفاق جدیدی نیست

احتمال عملیاتی نشدن تصمیم امارات

رئیس سابق مرکز ملی اقیانوس شناسی با اشاره به اینکه اعراب از مدت‌ها پیش قصد داشتند برای تامین نیازهای شرب خود کوه‌های یخ‌ قطبی را به خلیج فارس منتقل کنند، از احتمال عملیاتی نشدن این تصمیم خبرداد.

احتمال عملیاتی نشدن تصمیم امارات

رئیس سابق مرکز ملی اقیانوس شناسی با اشاره به اینکه اعراب از مدت‌ها پیش قصد داشتند برای تامین نیازهای شرب خود کوه‌های یخ‌ قطبی را به خلیج فارس منتقل کنند، از احتمال عملیاتی نشدن این تصمیم خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایانا، آن طور که دیلی میل گزارش کرده است، اماراتی‌ها در اقدامی عجیب قصد دارند دو کوه یخ بزرگ از قطب را به کشور خود بیاورند تا آب شیرین قابل شرب داشته باشد. در 25 سال آینده امارات با بی‌آبی غیر منتظره‌ای روبرو خواهد شد به همین دلیل مسئولان این کشور تصمیم گرفته‌اند از یخ‌های قطبی کمک بگیرند. گفته می‌شود یک کوه یخ می‌تواند 20 میلیارد گالن آب تولید کند که نیاز یک میلیون نفر را برای 5 سال تامین خواهد کرد. قرار است این دو کوه یخ، از فاصله 8800 کیلومتری به خلیج فارس آورده شود و آب حاصل از ذوب آن، در آب انبارها ذخیره و در نهایت پس از تصفیه به مصرف شرب برسد. در جریان انتقال نیز یک سوم این کوه یخ ذوب خواهد شد. اما وحید چگینی رئیس سابق مرکز ملی اقیانوس شناسی در گفتگو با ایانا گفت: ممکن است این تصمیم عملیاتی نشود زیرا تصمیم جدیدی نبوده و از مدت‌ها پیش اعراب به دنبال استفاده از آب کوه‌های یخ قطبی بوده‌اند اما تا کنون این تصمیم را عملیاتی نکرده‌اند.

به گفته وی تاثیر کوه یخ بر آب‌های مسیر انتقال، باید بررسی شود و پس از بررسی‌های لازم، می‌توان اظهار نظر کرد که آیا این اقدام برای خلیج فارس و دریای عمان می‌تواند مشکل ساز باشد یا نه.

چگینی بیان کرد: یخ در طول مسیر خود ذوب می‌شود و به طور طبیعی روی محیط زیست مسیر حرکت خود تاثیر خواهد داشت. منطقه خاورمیانه دارای دمای بالاست و حضور یک کوه یخ در آب‌های جنوبی ایران، روی چرخه آب منطقه تاثیرگذار است. البته ممکن است این تاثیر شگرف نباشد.

وی اضافه کرد: دریای عمان با توجه به عمق بیشتری که دارد از حضور این کوه‌های یخی تاثیر کمتری می‌گیرد. خلیج فارس به طور متوسط 35 متر عمق داشته و در تنگه هرمز، 110 متر عمق دارد. اگرچه این کوه یخ به سرعت از خلیج فارس و دریای عمان عبور داده خواهد شد تا به ساحل برسد، اما باید اثرات آن بررسی شود. عمق کوه یخ نیز عامل مهمی است که در خلیج فارس باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

رئیس سابق مرکز اقیانوس شناسی گفت: آنچه باید در مطالعات چنین پروژه‌ای بیشتر مورد توجه قرار گیرد، بررسی وضعیت آبزیان منطقه است. ممکن است آبسنگ‌های مرجانی در اثر برخورد با چنین کوه یخی، آسیب ببینند. تاثیر این کوه یخی به روی پستانداران خلیج فارس و دریای عمان، انواع کف زیان، ماهی‌ها و غیره باید مورد بررسی قرار گیرند. ما در دریای عمان نهنگ داریم و در خلیج فارس دلفین وجود دارد که ممکن است از این پروژه تاثیر بپذیرند.

به گفته وی مرکزی نظیر پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی که انواع تخصص‌ها و حتی حقوق‌دان نیز در خود دارد، می‌تواند در صورت جدی شدن اجرای این پروژه، تاثیرات آن به روی خلیج فارس و دریای عمان را بررسی کند. در صورت مشاهده اثرات منفی، ایران می‌تواند از طریق "کنوانسیون‌های منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان (راپمی)" که مقر آن در کویت است و همچنین "کمیسیون بین‌الدولی اقیانوس شناسی" که مقر آن در پاریس است، نسبت به تبعات منفی چنین پروژه‌ای اعتراض کند.

چگینی افزود: اگر اجرای این پروژه اثرات منفی به روی اکوسیستم خلیج فارس و دریای عمان داشته باشد، راپمی باید وارد عمل شود و به این پروژه اعتراض کند.

وی تاکید کرد: بدون مطالعه نمی‌توان روی اثرات مثبت و منفی پروژه‌ای بحث کرد و نیاز به بررسی‌های بیشتری وجود دارد. هرچند فکر می‌کنم این پروژه اجرایی نمی‌شود./

L-960217-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید