Iranian Agriculture News Agency

در راستای بهبود راندمان آب انجام می‌شود:

توسعه آبیاری میکرو، اولویت وزارت جهاد کشاورزی

مدیرکل دفتر توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی گفت: از آنجا که آبیاری میکرو راندمان بسیار بالاتری نسبت به سایر روش‌های آبیاری دارد، توسعه این سامانه در سراسر کشور اولویت وزارت جهاد کشاورزی است.

توسعه آبیاری میکرو، اولویت وزارت جهاد کشاورزی

مدیرکل دفتر توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی گفت: از آنجا که آبیاری میکرو راندمان بسیار بالاتری نسبت به سایر روش‌های آبیاری دارد، توسعه این سامانه در سراسر کشور اولویت وزارت جهاد کشاورزی است.

جلال ابوالحسنی مدیرکل دفتر توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: آبیاری میکرو نسبت به سایر روش‌های آبیاری، راندمان بالا و بهره‌وری مطلوبی دارد. به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی تلاش می‌کند این شیوه آبیاری را در ایران توسعه دهد.

وی به پرسشی درباره راندمان آبیاری میکرو با طرح یک مثال پاسخ داد: آبیاری میکرو در میزان مصرف آب خیلی تاثیر می‌گذارد مثل این می‌ماند که با سرنگ گلدان را آبیاری کنید به جای آینکه با پارچ، آب پای گل بریزید.

ابوالحسنی به این پرسش که آیا آبیاری غرقابی نیاز به اجرای عملیات زهکشی در مزرعه را افزایش می‌دهد و با توسعه روش‌های آبیاری میکرو، این نیاز رفع شده و هزینه کشاورزان کاهش می‌یابد، این گونه پاسخ داد: روش‌های آبیاری غرقابی، آن طور که تصور می‌شود، باعث افزایش نیاز به زهکشی نمی‌شود.

به گفته وی بر اساس قانون، 85 درصد اعتبارات مورد نیاز برای توسعه روش‌های نوین آبیاری توسط دولت پرداخت می‌شود و 15 درصد بقیه را کشاورزان می‌پردازند. وزارت جهاد کشاورزی تلاش می‌کند با همین اعتبارات موجود، سامانه آبیاری میکرو را توسعه دهد.

بر اساس نظر کارشناسان ، افزایش رشد تقاضای غذا در غرب آسیا و شمال آفریقا که ایران نیز جزئی از آن است، سالانه به حدود 3.8 درصد می‌رسد. برای پاسخ به این نیاز، باید اراضی جدید تحت کشت آبی قرار گیرند و سالانه 5 میلیون هکتار در این منطقه زیر کشت بروند تا نیاز جمعیت رو به رشد این منطقه تامین شود. در چنین شرایطی با توجه به محدودیت منابع آب، مدیریت صحیح منابع، ضروری است. افزایش نیاز غذایی بیشتر هشداری در رابطه با مسئله تقاضای روز افزون برای تامین آب آبیاری و نیاز به تحول در روش‌های مدیریت فعلی، در راستای بالا بردن بهره‌وری آبیاری است. این مسئله در خاورمیانه بسیار اهمیت پیدا می‌کند زیرا بیش از 80 درصد نیاز آبی کشورهای این منطقه صرف کشاورزی می‌شود. در حال حاضر حدود 60 میلیون هکتار از اراضی تحت آبیاری جهان در خطر شوری و باتلاقی شدن قرار دارد. کشور ما ایران نیز از این خطر در امان نیست، در اغلب شبکه‌های آبیاری تحت بهره‌برداری، مسایل فوق دامنگیر سازمان‌های بهره‌بردار شده است. متاسفانه آمار دقیقی از میزان صدمات شوری و زه‌دار شدن اراضی در شبکه‌های آبیاری کشور در دسترس نیست، اما شواهد موجود دال بر زه‌دار شدن نسبی بخش وسیعی از اراضی همراه با بروز مشکل شوری به‌خصوص در نواحی گرم و خشک کشور است. برای بالا بردن تولید محصول به ازاء هر واحد حجم آب مصرفی، راه حل‌های متعددی وجود دارد که شامل به‌کارگیری تکنولوژی‌های نو آبیاری، اعمال مدیریت مناسب توسط زارعان و متصدیان آب و اصلاح ساختار سازمان‌های توزیع آب است. استفاده از تکنولوژی آبیاری میکرو تا حدود زیادی در صرفه‌جویی آب و کاهش این مشکلات موثر خواهد بود./

L-960217-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید