Iranian Agriculture News Agency

دانشیار تغذیه دانشگاه ایالتی کانزاس آمریکا نشان داد

علاقه کودکان به سبزیجات از دوران بارداری شکل می‌گیرد/ تشخیص نوزادان از 6 ماهگی درباره عادت تغذیه‌ای/ با بزرگ‌تر شدن کودکان مصرف سبزیجات‌شان کم می‌شود

متقاعد کردن کودکان به خوردن سبزیجات می‌تواند به یک نبرد بی‌پایان میان آنها و پدران و مادران تبدیل نشود؛ چنانچه توصیه‌های تحقیقات متخصص تغذیه در دانشگاه کانزاس آمریکا دنبال شود.

علاقه کودکان به سبزیجات از دوران بارداری شکل می‌گیرد/ تشخیص نوزادان از 6 ماهگی درباره عادت تغذیه‌ای/ با بزرگ‌تر شدن کودکان مصرف سبزیجات‌شان کم می‌شود

متقاعد کردن کودکان به خوردن سبزیجات می تواند به یک نبرد بی پایان میان آن ها و پدران و مادران تبدیل نشود؛ چنانچه توصیه های تحقیقات متخصص تغذیه در دانشگاه کانزاس آمریکا دنبال شود.

به گزارش ایانا از وب سایت Kansas State University ، ریچارد روزنکرانز" Richard Rosenkranz دانشیار مواد غذایی، تغذیه، رژیم غذایی و سلامت دانشگاه ایالتی کانزاس، گفت: "روی آوردن کودکان و نوجوانان به خوردن سبزیجات می تواند از رحم مادر آغاز شود."

وی افزود: "تحقیقات در مورد ارتباط عادات غذایی جوندگان باردار و فرزندان شان، نشان داد که سلیقه کودکان در مورد مزه و طعم ها در رحم مادر شکل می گیرد. مطالعات نشان می دهد که زنان بارداری که بیشتر از غذاهای پلی فنولیک تلخ، مانند کلم و کلم بروکسل استفاده کنند، کودکان شان بیشتر مشتاق می شوند تا برای نخستین بار این مزه ها را امتحان کنند."

روزنکرانز، نشان می دهد بهتر است روی تمایلات کودکان به مصرف مواد غذایی به جای تکیه بر حالات صورت آن ها در هنگام خوردن غذا تمرکز کرد.

برای مثال، برخی نوزادان ممکن است در هنگام خوردن سبزیجات تلخ ، اخم کنند ، اما چنانچه ماده غذایی را فرو دهند، تمایل شان به سمت غذا می تواند در طول زمان با ادامه این روند افزایش یابد.

وی گفت: "نوزادان از 6 ماهگی می توانند تشخیص دهند که چه عادت تغذیه ای طبیعی و یا غیر طبیعی است. آن ها زمانی که ببینند پدر و مادر خود معمولا از چه نوع غذاهای استفاده نمی کنند، واکنش نشان می دهند. این در حالی است که ما زیر نظر بچه های مان چه کودک چه جوان هستیم. "

ریچارد روزنکرانز توصیه می کند با سبزیجات شیرین مانند ذرت و هویج شروع شود زیرا افراد به طور کلی در تمام سنین غذاهای شیرین را ترجیح می دهند. به منظور افزایش حس لامسه کودکان نو پا و مهارت های حرکتی شان، پدر و مادر می توانند هویج را به قطعات ریز کرده و یا کودکان را تشویق به برداشتن دانه ذرت کنند.

به گفته وی، برای کودکانی که در سن مدرسه هستند ، بهتر است سبزیجات تازه را به شکل های سرگرم کننده در آورد مثلا از گوجه فرنگی و انگور برای چشم های یک حیوان داخل بشقاب استفاده کرد تا بچه ها مشتاق شوند از آن غذا بخورند."

وی پیشنهاد می دهد که درگیر شدن کودکان در پخت و پز و آماده سازی مواد غذایی در مهد کودک ها و افزایش نقش آنها در آشپزخانه می تواند به این موضوع کمک کند.

روزنکرانز گفت: "تحقیقات نشان می دهد یک ارتباط مستقیم بین آماده سازی مواد غذایی و مصرف سبزیجات است، بنابراین اگر کودکان در آماده سازی سبزیجات در آشپزخانه و یا در باغ کمک کنند ، بیشتر به خوردن سبزیجات تمایل نشان می دهند."

وی افزود: "این می تواند استقلال کودک را افزایش دهد، همچنین توانایی اش را برای تصمیم گرفتن در مورد مواد غذایی نیز بالا برد. کارهایی مانند چیدن سبزیجات، خرید برای خانواده و یا پخت سبزیجات، باعث شده تا فرزندان بیشتر به سمت سبزیجات روی بیاورند. به این ترتیب، ما می توانیم عادات غذایی سالم را در آن ها به وجود آوریم."

با بزرگ تر شدن کودکان ، مصرف سبزیجات شان هم کاهش می یابد. این دانشیار معتقد است ، یک راه برای افزایش مصرف سبزیجات نوجوانان این است که سبزیجات آماده و قابل دسترس وجود داشته باشد. به عنوان مثال، پدر و مادر می توانند یک سینی سبزیجات روی کانتر آشپزخانه آماده کنند تا زمانی که بچه ها از مدرسه به خانه بر می گردند، از آن سبزیجات استفاده کنند.

به باور وی، هنگامی که نوجوانان به سن بزرگسالی می رسند، آنچه که آن ها ممکن است به یاد داشته باشید، آن چیزی نیست که به آن ها گفته شده بلکه آنچه را که والدین شان مصرف می کنند، در نظر دارند و باید به یاد داشت که انتخاب مواد غذایی بیش از یک وعده غذایی است.

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید