Iranian Agriculture News Agency

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در نخستین هم‌اندیشی سیاست‌های ملی گیاهان دارویی کشور:

راهکار سه‌گانه موفقیت ملی گیاهان دارویی/ کشاورزی با فقر یا پول دولتی رونق نمی‌گیرد/ طرح خام‌فروشی بدترین وضعیت اقتصادی در بخش کشاورزی

لازمه توسعه بخش کشاورزی و گیاهان دارویی درآمدزایی از این بخش است، چرا که کشاورزی با فقر یا پول دولت رونق نمی‌گیرد.

راهکار سه‌گانه موفقیت ملی گیاهان دارویی/ کشاورزی با فقر یا پول دولتی رونق نمی‌گیرد/ طرح خام‌فروشی بدترین وضعیت اقتصادی در بخش کشاورزی

لازمه توسعه بخش کشاورزی و گیاهان دارویی درآمدزایی از این بخش است، چرا که کشاورزی با فقر یا پول دولت رونق نمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، نخستین هم‌اندیشی سیاست‌های ملی گیاهان دارویی کشور امروز با حضور عباس کشاورز معاون زراعت، محمدعلی طهماسبی معاون باغبانی، پیمان یوسفی‌آذر مجری طرح ملی گیاهان دارویی و جمعی از مسئولان گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان‌ها در سالن نعمتی جم وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

عباس کشاورز، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در نخستین هم‌اندیشی سیاست‌های ملی گیاهان دارویی کشور با بیان این مطلب گفت: برای رونق بخش کشاورزی باید از کشت گیاهان دارویی، باغبانی و زراعت تولید درآمد کنیم چون کشاورزی با فقر یا پول دولت رونق نمی‌گیرد. بنیه کشاورزان باید با سرمایه تقویت و به زنجیره بعد از خودشان متصل و شریک شود تا این قشر قدرت چانه‌زنی پیدا کند.

وی با استناد به تجربه 40 ساله‌اش در بخش کشاورزی، توافق جهت تبیین اهداف مشترک و تعامل یکسان را از رموز موفقیت دانست و افزود: یکی از آفات موفقیت در همه بخش‌ها برنامه نداشتن و نبود پایداری و استمرار در اجرای برنامه‌ها است.

کشاورز با اشاره به اینکه همگی باید برای توسعه گیاهان دارویی روی یک برنامه توافق داشته باشیم، بیان کرد: اهداف، اولویت‌ها، مناطق، چگونگی، زمان و مسئولیت‌ها باید جهت تکامل زنجیره تولید تا مصرف تعیین شود.

وی اجرای موفق طرح ملی گیاهان دارویی را در اجرای سه گام دانست و ادامه داد: گام نخست برنامه‌ریزی و نقشه اجرایی، گام دوم داشتن سلسله مراتب زمانی و گام سوم همکاری گروه راهبردی جهت عملیاتی شدن برنامه است.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه خام‌فروشی بدترین وضعیت اقتصادی در بخش کشاورزی است و کمترین سود را دارد، تأکید کرد: بخش گیاهان دارویی امسال در کشور وضعیت اقتصادی مناسبی ندارد و مغازه‌های عطاری تجلی جامعه از گیاهان دارویی و این حداقل ارزش این کالاها است، چرا که این محصولات مواد اولیه ارزشمندی دارند.

کشاورز عنوان کرد: هرچقدر صاحب کالا سرمایه‌گذاری کمتری کرده باشد، آسیب‌پذیری بیشتری دارد و نخستین فرصت تغییر کاربری برای اراضی خالی و باغ‌ها به‌وجود می‌آید، به‌عنوان مثال تغییر کاربری در گاوداری‌ها به‌دلیل سرمایه‌گذاری زیاد دیده نشده است.

وی بر لزوم استفاده از سرمایه‌گذاران در کنار کشاورزانی که قصد ورود به عرصه گیاهان دارویی را دارند تأکید کرد و یادآور شد: در صورت کم شدن توجه کشاورزان به این بخش، سرمایه از کشاورزان و تولید حمایت می‌کند و 70 درصد نیازهای قبل از تولید را باید با دانش روز تأمین کرد./

H-960217-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید