Iranian Agriculture News Agency

تحقیقی تازه نشان می‌دهد:

آلودگی صوتی، حتی مناطق حفاظت شده را نیز دچار مشکل کرده است

دانشمندان دریافته‌اند که صداهای انسانی که اغلب 10 برابر بیشتر از صدای طبیعت هستند، باعث می‌شود از آرامش پارک‌های طبیعی لذت نبریم؛ این صداها همچنین بر رفتار حیوانات نیز تاثیر می‌گذارند.

آلودگی صوتی، حتی مناطق حفاظت شده را نیز دچار مشکل کرده است

دانشمندان دریافته‌اند که صداهای انسانی که اغلب 10 برابر بیشتر از صدای طبیعت هستند، باعث می‌شود از آرامش پارک‌های طبیعی لذت نبریم؛ این صداها همچنین بر رفتار حیوانات نیز تاثیر می‌گذارند .

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین ، تحقیقات جدید نشان می‌دهد فعالیت‌های انسانی، حتی در مناطق حفاظت شده حیات وحش نیز صداهای طبیعی را تحت تاثیر قرار داده است .

سر و صدا نه تنها مانع لذت بردن مردم از پناهگاه‌های طبیعی می‌شود که ثابت شده هم برای سلامت روانی و هم جسمی انسان مفید است، بلکه بر حیات وحش هم تاثیر گذاشته به طوری که حیوانات کمتر قادرند از دست شکارچیان فرار کنند و پرندگان در پیدا کردن جفت با مشکل مواجه شده‌اند .

دانشمندان بیش از یک میلیون ساعت از صداهای ضبط شده از 492 نقطه در مناطق حفاظت شده ایالات متحده را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که در دو سوم مناطق، آلودگی صوتی ناشی از فعالیت‌های انسانی دو برابر حد مجاز بوده است. دانشمندان همچنین دریافتند که یک پنجم از مناطق حفاظت شده، از صداهایی 10 برابر صدای طبیعی محیط رنج می‌بردند .

راچل باکستون از دانشگاه ایالتی کلرادو که هدایت این تحقیق را که در مجله Journal Science چاپ شده بر عهده داشته است می‌گوید: "دفعه بعدی که برای قدم زدن به جنگل می‌روید، به صداهایی که از جریان آب رودخانه می‌آید، صدای پیچش باد در شاخ و برگ درختان، پرندگانی که آواز می‌خوانند و صدای غرش گوزن‌ها گوش فرا دهید. این آواها همچون جلوه‌های تصویری، زیبا و باشکوه و شایسته حفاظت هستند" .

او می‌گوید: "این صداها به ما احساس خوبی می‌دهند و برای سلامت جسمی و روحی ما مفید هستند. ما تحقیقاتی داریم که نشان می‌دهد صداهای طبیعی روحیه ما را بهبود می‌بخشد، حافظه را تقویت می‌کند و حواس ما را بازیابی می‌کند". حیوانات از صدا برای فعالیت‌های ضروری زندگی خود مانند فرار از دست شکارچیان، پیدا کردن غذا و جفت و حفظ روابط در گروه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. باکستون می‌گوید: "از این نظر که حیوانات نتوانند این صداها را بشنوند، می‌تواند برای آنها پیامدهای جدی داشته باشد" .

آلودگی صوتی می‌تواند بر کل اکوسیستم تاثیر بگذارد؛ حتی با تغییر رفتار حیواناتی که با گیاهان ارتباط دارند، بر حیات گیاهان نیز تاثیر می‌گذارد. هر چند گیاهان نمی‌توانند بشنوند، اما بسیاری از جانورانی که دانه‌ها را پراکنده می‌کنند یا گل‌ها را گرده افشانی می‌کنند، می‌توانند بشنوند و از آلودگی صوتی متاثر شوند. اگر صداها جانوران شکارگر را فراری دهد، ممکن است تعداد جانوران گیاه‌خوار افزایش یابد .

محققان علل اصلی آلودگی صوتی را دریافته‌اند؛ صداهای تولید شده ناشی از ترافیک جاده‌ای و هوایی، ساخت مسکن، صنایع فعالی مثل جنگلداری و استخراج معادن. در مناطق حفاظت شده، صداهای طبیعی با وجود تولید صداهایی 10 برابر صدای محیط که تا صد متری هم شنیده می‌شوند تنها در فاصله 10 متری قابل شنیدن است .

در 12 درصد از مناطق بیابانی که بر طبق قوانین آمریکا "مناطق خالی از سکنه" تعریف شده، بر اثر فعالیت‌های انسانی، هنوز صدایی دو برابر صدای طبیعی به گوش می‌رسد. مشکل آلودگی صوتی همچنین زیستگاه حیوانات در معرض انقراض مثل سمندر سن مارکوس و موش کانگورویی سن برناردو را تحت تاثیر قرار داده است .

محققان یادآوری می‌کنند که قوانین مناطق حفاظت شده در ایالات متحده معیاری برای نظارت یا مدیریت آلودگی صوتی بر اثر فعالیت انسانی ندارد. این فرصتی است که در حال از دست رفتن است چون تکنیک‌های لازم برای مدیریت آلودگی صوتی در حال حاضر موجود است .

چنین تکنیک‌هایی قبلا در برخی مناطق حفاظت شده استفاده شده است؛ از جمله ایجاد خدمات شاتلی برای بازدیدکنندگان و محدود کردن صدا به مناطق خاص با ترسیم الگوهای پروازی بر فراز جاده‌ها؛ همچنین اقداماتی برای کم کردن صدای قایق‌های موتوری و اسنوموبیل‌ها در پارک ملی یلواستون و کاهش تعداد پروازها بر فراز منطقه گرند کانیون انجام شده است .

نوئل کامپل مدیر برنامه سیاست‌گزاری در انجمن حیات وحش در لندن می‌گوید باید تحقیقات بیشتری درباره تاثیرات آلودگی صوتی در مناطق طبیعی انجام گیرد. این تاثیرات به شکلی پنهان رخ می‌دهد که باعث می‌شود به‌طور جدی به آن فکر نکنیم. ما به عنوان انسان برای آرامش و سکوت ارزش قائلیم و در حیات وحش نیز چنین است .

کامپل می‌گوید شواهدی از آسیب رساندن صداهای انسانی به حیات وحش در سراسر جهان وجود دارد؛ از صدای مته‌های حفر چاه‌های نفتی که در اوگاندا فیل‌ها را فراری می‌دهد تا صداهای زیر آب که در جزایر قناری باعث کوچ دسته جمعی وال‌ها شده است. او می‌افزاید باید بین محدود کردن تاثیرات انسانی در مناطق حیات وحش و اجازه تجربه لذت بردن از طبیعت، توازن برقرار شود./


ترجمه: محسن حدادی

L-960218-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید