Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در گفت‌وگو با ایانا عنوان کرد:

معرفی 15 رقم جدید در زمینه غلات، حبوبات و دانه‌های روغنی طی چهار سال گذشته/ افزایش مشارکت بخش خصوصی در تولید بذر ارقام دیم در سال جاری/ معرفی هفت رقم جدید در سال 96

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: در دولت یازدهم 450 طرح تحقیقاتی در زمینه‌های به‌نژادی، توسعه کشاورزی حفاظتی، کشاورزی دقیق و مسائل به‌زراعی مبتلابه کشور در 16 استان کشور انجام شده است.

معرفی 15 رقم جدید در زمینه غلات، حبوبات و دانه‌های روغنی طی چهار سال گذشته/ افزایش مشارکت بخش خصوصی در تولید بذر ارقام دیم در سال جاری/ معرفی هفت رقم جدید در سال 96

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ضمن تشریح فعالیت‌های مؤسسه طی چهار سال گذشته، 15 رقم جدید زراعی شامل ارقام غلات، حبوبات و دانه‌های روغنی را معرفی کرد.

صابر گلکاری، رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه طی چهار سال گذشته در دولت یازدهم حدود 450 طرح تحقیقاتی در زمینه‌های به‌نژادی، توسعه کشاورزی حفاظتی، کشاورزی دقیق و مسائل به‌زراعی مبتلابه کشور در 16 استان کشور انجام شده است، گفت: از دستاوردهای مهم این طرح‌های تحقیقاتی می‌توانم معرفی 15 رقم جدید زراعی را نام ببرم که شامل ارقام غلات، حبوبات و دانه‌های روغنی است.

وی بیان کرد: نتیجه‌ای که معرفی این ارقام به ما نشان می‌دهد این است که اولاً افزایش تولید در سطح اراضی دیم کشور را درپی داشته است و ثانیاً با توجه به اینکه اراضی دیم کشور به‌طور مرتب با تنش‌های محیطی غیرزنده مانند گرما و خشکی آخر فصل یا سرما در مناطق سردسیر و همین طور با تنش‌های زنده که عوامل بیماری‌زا هستند، روبه‌رو هستیم، ارقام جدید این خاصیت را دارند که متحمل به این تنش‌های زنده و غیرزنده به‌ویژه درباره بیماری‌ها هستند.

به گفته گلکاری، معرفی ارقام جدید حبوبات یا دانه‌های روغنی همچنین می‌توانند در تناوب با غلات در اراضی دیم کشت شوند که این امر به حفظ حاصلخیزی اراضی دیم کمک می‌کند و در نتیجه پایداری تولید را در اراضی دیم در پی دارد که به‌طور کلی به امنیت غذایی کشور کمک می‌کند.

وی با اشاره به افزایش درآمد کشاورزان دیم‌کار کشور در نتیجه استفاده از ارقام جدید معرفی‌شده مؤسسه، افزود: به‌طور مثال رقم گندم باران، به‌طور میانگین حدود 19 درصد نسبت به شاهدهای موجود برتری دارد. با کاشت این رقم حدود 379 کیلوگرم در هکتار عملکرد بیشتر نسبت به ارقام قبلی مانند رقم آذرجو یا سرداری نصیب کشاورز می‌شود. با احتساب کیلویی یک‌هزار و 50 تومان (خرید قبلی گندم) حدود 400 هزار تومان در هکتار بر درآمد کشاورزان اضافه می شود. یا در کشت رقم گندم آفتاب، با احتساب رقم قبلی در هر هکتار بالای 220 هزار تومان در هکتار ارزش افزوده را نصیب دیم‌کاران می‌کند. همچنین در رقم نخود سعید، حدود 50 درصد افزایش درآمد را به ارمغان می‌آورد.


مشکلات دیم‌کاران کشور

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور بزرگ‌ترین مشکل دیم‌کاران در اراضی دیم کشور را به‌روز نبودن تکنولوژی تولید نام برد و عنوان کرد: مؤسسه سعی می‌کند با اجرای طرح‌هایی مانند "طرح ساماندهی اراضی دیم کشور" در 11 استان و اجرای طرح مشترک با مرکز بین‌المللی ایکاردا در سطح چهار استان کشور یافته‌های تحقیقاتی به مزارع کشاورزان انتقال یابد و همین‌طور با توسعه روش‌های نوین کشاورزی و استفاده از ادوات مناسب، رعایت توصیه‌های به‌زراعی در خصوص مصرف انواع کود و تاریخ کشت، عملیات کاشت،‌ داشت و برداشت، دستورالعمل‌های زراعی لازم در این زمینه‌ها را به کشاورزان منتقل کند.


برنامه‌های سال جاری مؤسسه

گلکاری با اشاره به برنامه‌های امسال مؤسسه ادامه داد: حدود 210 طرح پژوهشی مصوب مؤسسه در 16 استان دیم‌خیز کشور در حال اجرا است. یکی از برنامه‌های مؤسسه در کنار فعالیت‌های عادی خود، سعی در افزایش مشارکت بخش خصوصی در زمینه تولید بذر ارقام دیم است. در سال 95، مؤسسه 10 مورد ارقام معرفی‌شده به شرکت‌های خصوصی واگذار کرد که از این طریق بخش خصوصی بتواند نقش مهم‌تر و مؤثرتر در تولید بذر ارقام اصلاح‌شده داشته باشد و در نتیجه دسترسی بهتر کشاورزان به بذر ارقام اصلاح‌شده را فراهم کند.

وی تأکید کرد: در سال جاری همچنین سعی خواهیم کرد برای اجرای طرح‌های مشترک و هم‌افزایی امکانات پژوهشی که در کشور وجود دارد، تعاملات با دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های پژوهشی داخل و خارج از کشور افزایش یابد، به‌ویژه برای حل معضلات کشاورزی کشور که با آن روبه‌رو هستیم.

به گفته رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، معرفی هفت رقم جدید در زمینه غلات، حبوبات (نخود، عدس، جو و گندم) در برنامه‌های امسال مؤسسه قرار دارد و با معرفی این هفت رقم، ارقام معرفی شده به 51 رقم تا پایان سال جاری خواهد رسید.

گلکاری یادآور شد: برنامه دیگر مؤسسه در سال جاری افزایش 25 درصدی تولید هسته‌های بذری نسبت به سال گذشته است. تولید هسته‌های بذری ارقام دیم در زمینه غلات، حبوبات و دانه‌های روغنی به بالای پنج‌هزار تن در سال 96 افزایش می یابد.

وی با اشاره به اجرای طرح انتخاب مشارکتی (Pvs) برای توسعه سریع‌تر ارقام اصلاح‌شده در بین کشاورزان در سال جاری اظهار کرد: در این طرح ارقام جدید و لاین‌های امیدبخش مؤسسه در مزارع کشاورزان در تطبیق با شرایط کشاورزان کشت می‌شود. در طول دوره رشد و در فرصت‌های مختلف کشاورزان این امکان را پیدا می‌کنند در قالب فعالیت‌های روز مزرعه، اجرای پایلوت و دوره‌های آموزشی از ارقام جدید بازدید کنند و از نزدیک از شرایط خود آشنا شوند و چون این طرح در خارج از ایستگاه‌های تحقیقاتی اجرا می‌شود باعث می‌گردد کشاورزان سریع‌تر و باور بیشتری این ارقام را بپذیرند و در نهایت با استفاده از این ارقام عملکرد در سطح هکتار افزایش پیدا کند.

به گفته گلکاری، اجرای سه طرح مشترک با مرکز بین‌المللی سیمیت ( cimyt ) در ارقام و لاین‌های بومی کشت در اراضی دیم در نقاط مختلف کشور از دیگر برنامه‌های مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در سال جاری به‌شمار می‌رود./

A-960218-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید