Iranian Agriculture News Agency

مدیر مرکز همکاری‌های امور دام در گفتگو با ایانا:

ارز دولتی واردات کالا سر از بازارهای داخلی درآورد

ارز دولتی واردات کالا سر از بازارهای داخلی درآورد
ارز دولتی واردات کالا سر از بازارهای داخلی درآورد

24 میلیارد دلار اعتباری که برای تأمین واردات کالاهای اساسی اختصاص یافته بود، ارز دولتی آن به جای واردات کالاهای اساسی، سر از بازارهای داخلی درآورد.

مدیر مرکز همکاری‌های امور دام در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: هرچند دولت به‌منظور تأمین کالاهای استراتژیک در آستانه اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها رقم قابل توجه 24 میلیارد دلار تومان اختصاص پیدا کرده بود، به‌دلایل نامعلومی، بخشی از ارزهای دولتی آن در بازارهای داخلی تزریق شده است.

محمدجواد وکیل‌گیلانی افزود: بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از طریق تشکل‌ها، بخشی از گوشت مورد نیاز که با ارز دولتی وارد کشور شد و باید به قیمت‌های ارزان در اختیار مردم قرار می‌گرفت، توسط نفوذ عده‌ای دلال و سودجو وارد سیستم خرده‌فروشی در سطح شهر شده و به همان قیمت‌های گذشته در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در واقع آن بخش از ارز دولتی کشور که مستقیماً از خزانه اقتصادی خارج شد تا برای تنظیم بازار به کار گرفته شود، به‌علت نفوذ دلالان و سودجویی عده‌ای فرصت‌طلب نتوانست هدف دولت را محقق کند.

24 میلیارد دلار انقلابی در تولید ایجاد می‌کرد

فعال بخش خصوصی ادامه داد: اگر مبلغی که برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داده شده بود به توسعه بخش کشاورزی و تولید هدایت می‌شد، می‌توانست انقلابی در بخش کشاورزی به‌وجود آورد.

وکیل‌گیلانی تصریح کرد: اکنون بسیاری از واحدهای پرورش دام‌های صنعتی به‌علت کمبود نقدینگی ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های دامی در آستانه ورشکستگی هستند. این در حالی است که به آسانی اعتبار تخصیص‌یافته به واردات کالاها می‌توانست مشکل تولیدکنندگان محصولات دامی را مرتفع کرده و برای سال‌های متمادی بستر افزایش تولید را فراهم کند.

وی یادآور شد: با وجود کاهش قیمت شیر خام، هنوز نهاده‌های ارزان‌قیمت در اختیار دامداران قرار نگرفته است.

گفتنی است، رقم 24 میلیارد دلار در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واردات کالاهای اساسی در آستانه هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفته بود./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

N-910307-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید