Iranian Agriculture News Agency

طرح‌های زهکشی در 280 هزار هکتار از اراضی گلستان انجام می‌شود

استفاده از منابع اعتباری خارجی برای اجرای عملیات

مدیرکل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح‌های زهکشی در 280 هزار هکتار از اراضی گلستان با استفاده از منابع اعتباری خارجی انجام خواهد شد.

استفاده از منابع اعتباری خارجی برای اجرای عملیات

مدیرکل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح‌های زهکشی در 280 هزار هکتار از اراضی گلستان با استفاده از منابع اعتباری خارجی انجام خواهد شد.

رضا سرافرازی در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: اراضی کشاورزی استان‌های خوزستان، گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، کرمان، گیلان، مازندران، یزد و بوشهر بیش از سایر مناطق کشور نیاز به اجرای عملیات زهکشی دارند.

وی افزود: در همین راستا معاونت آب و خاک، اجرای طرح‌های زهکشی در 280 هزار هکتار از اراضی استان گلستان را با کمک منابع اعتباری خارجی در دست اقدام دارد. همچنین اراضی خوزستان نیز توسط موسسه جهاد نصر تحت پوشش عملیات زهکشی قرار خواهد کرد.

سرافرازی ادامه داد: به‌طور کلی زهکشی به مفهوم خارج کردن آب و نمک اضافی از زمین است. تا شرایط برای رشد گیاهان زراعی بهبود یابد. در ایران زهکشی مناطق مرطوب با هدف خارج کردن آب اضافی از زمین و پایین آوردن سطح ایستابی، انجام می‌شود ولی در مناطق خشک و شور، به منظور اصلاح اراضی به کار می‌رود.

وی درباره وسعت اراضی کشاورزی نیازمند به عملیات زهکشی در کشور، گفت: اراضی زه‌دار بحرانی کشور در سال 1379، در حدود یک و نیم تا دو میلیون هکتار برآورد شده است. اراضی زه‌دار تحت شبکه‌های مدرن آبیاری و زهکشی نیز 700 هزار هکتار است.

به گفته مدیر کل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در برنامه ششم توسعه بر اساس بررسی‌های انجام شده، معادل 550 هزار هکتار زهکشی، احیا و اصلاح خاک‌های کشاورزی در اولویت اجرا قرار دارد. عملکرد زهکشی اراضی کشاورزی کشور در حدود 400 هزار هکتار در سال است.

وی درباره هزینه اجرای عملیات زهکشی در هر هکتار از اراضی کشاورزی عنوان کرد: به طور متوسط هزینه زهکشی در اراضی کشاورزی در شرایط فعلی به ازای هر هکتار حدود 75 میلیون ریال است که این رقم در استان‌های مختلف بسته به شرایط آنها متفاوت است.

بر اساس آمار منتشر شده توسط کمیته ملی آبیاری و زهکشی، از مجموع ۱۵۵۲,۹۸ میلیون هکتار اراضی قابل کشت و محصولات دائمی جهان، ۲۰۲.۹ میلیون هکتار یعنی ۱۳.۰۶ درصد از اراضی زراعی جهان تحت پوشش عملیات زهکشی قرار دارد. در ایران نیز از مجموع ۱۴,۸ میلیون هکتار اراضی زراعی دائمی، ۰.۲۸ میلیون هکتار معادل ۱.۸۹ درصد اراضی زراعی تحت پوشش عملیات آبیاری و زهکشی قرار گرفته است./

L-960218-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید