Iranian Agriculture News Agency

آیت الله مکارم شیرازی: آیا وعده های فراتر از اختیار مصداق دروغ نیست؟


این وعده ها مصداق یعنی یک نوع تقلب است که برای به‌دست آوردن آرا ، دروغ می‌گویند و تدلیس می‌کنند می‌شود اسم ریاکاری را بر این افراد گذاشت

روزگذشته پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله مکارم شیرازی، متنی به نقل از ایشان منتشر کرد که درآن بشدت از وعده‌های بی‌پایه برخی کاندیداها انتقاد شده بود و این دسته ازکاندیداها را به دروغ و تدلیس نزدیک دانسته بود.
درمتن منتشرشده ازسوی آیت‌الله مکارم شیرازی تبلیغات انتخاباتی به دونوع تقسیم شده است. نخست تبلیغات به معنای صحیح و اسلامی و دوم تبلیغات غربی برای رسیدن به هدف با استفاده از هر وسیله‌ای. در ادامه این متن با اشاره به برخی وعده‌های دروغین ازسوی برخی کاندیداها آمده است: «امروز اگر عده‌ای وارد صحنه انتخابات شوند و وعده‌های دروغین به مردم بدهند، ممکن است جمعیت زیادی را مجذوب خود کنند. رئیس‌جمهوری جدید آمریکا با همین بازی‌ها وارد میدان شد و ما امروز می‌بینیم که برترین کشور دنیا به لحاظ مادی، بدترین رئیس‌جمهوری را انتخاب کرد، زیرا دست به عوام‌فریبی زد و دروغ‌پردازی کرد. این نوع رفتارها از ما ساخته نیست؛ چراکه طبق گفته امیرالمومنین(ع) سیاستمداری با تقوای ما همواره درمقابل با سیاستمداری بی‌تقوای معاویه قرار دارد.»
در ادامه آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر پرهیز از دروغ از تبلیغات انتخاباتی نوشت: «انتظار این است که درتبلیغات انتخاباتی دروغ گفته نشود، وعده‌های غیرعملی و نادرست داده نشود، دادن وعده‌های دروغین گناه کبیره و حرام است؛ افرادی که درمسیر انتخابات هستند، هم خودشان و هم ستادهایشان باید این نکات را رعایت کنند».
آیت‌الله مکارم از عنوان‌شدن وعده‌های دروغین و غیرعملی ابراز تاسف کرده و نوشته است: «تأسف‌آور است که بعضی از نامزدها درتبلیغات انتخاباتی خود وعده‌هایی می‌دهند که فراتر از اختیارشان هست، آیا این وعده‌های مصداق دروغ نیست؟ این وعده‌ها مصداق یعنی یک نوع تقلب است که برای به دست آوردن آرا، دروغ می‌گوید و تدلیس می‌کند. به این دلیل که چهره واقعی کارش را برخلاف نشان می‌دهد، حتی می‌شود اسم ریاکاری را براین افراد گذاشت.
ضرورت اجتناب کاندیداها از ایراد افترا، توهین و تخریب
تخریب دیگران ازطریق تهمت،‌ دروغ‌بستن، غیبت و ‌تحقیرکردن از دیگر مواردی بود که آیت‌الله مکارم شیرازی از آن به‌عنوان مهمترین آسیب‌های تبلیغات انتخاباتی یاد کرده‌اند. ایشان در یادداشت خود نوشته‌اند: «بی‌شک هرگونه اهانت به کاندیداهای رقیب شرعا حرام است؛ خواه از طریق کاریکاتور باشد یا نام بدی به کار برده شود، یا عیب دروغینی گفتن یا انتشار شب‌نامه بر ضدشان این اعمال خلاف شرع است، شرع مقدس اهانت به مسلمان را منع کرده است، از این‌رو تخریب دیگری نه در انتخابات و نه درغیرآن، نه با نشر اکاذیب و اهانت و نه بدون آن جایز نیست؛ بلکه فرد باید به صورت صحیح به معرفی خود بپردازد».
لزوم اجتناب نامزدهای انتخاباتی از یأس‌آفرینی؛ غلو و افراط‌گویی
آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی درکشور، ضرورت حفظ امید درکشور را بسیار بااهمیت توصیف کرده و نوشته‌اند: «درچنین شرایطی باید برای حل مشکلات به مردم امید داد تا حضور پرشوری درصحنه داشته باشند، البته افراد باید به صورت منطقی و نه تبلیغاتی به مردم امید دهند. همچنین نباید مردم را نسبت به آینده مأیوس یا بیش از اندازه امیدوار کرد اما باید این مسأله به‌طور کامل درجامعه تبیین شود که افتخارات نظام اسلامی ازمشکلاتش به مراتب بیشتر است و با وجود بحران‌های کنونی منطقه و دنیا، امنیت را برای مردم به ارمغان آورده است. ‌لذا این‌که بگوییم فلانی در دنیا بی‌نظیر است، این غلوها گناه کبیره است،‌ همان‌گونه که اهانت و تحقیر گناه کبیره است؛ باید درحدی که شخص لیاقت، استعداد و توانایی دارد تبلیغات شود، مردم به افراد خالص و مخلص رأی می‌دهند، البته ممکن است افرادی گول اینها را بخورند اما اکثر مردم فریب غلوگویی و افراط‌گویی‌ها را نمی‌خورند».
هدف وسیله را توجیه نمی‌کند
ایشان استفاده برخی کاندیداها از هر وسیله‌ای برای برنده‌شدن در انتخابات را نادرست و ناپسند دانسته و نوشته‌اند: «من نمی‌خواهم کسی را متهم کنم، لیکن متاسفانه هم اینک شاهد هستیم که فضای انتخابات ناسالم شده و برخی برای رسیدن به این هدف از هر وسیله‌ای بهره می‌گیرند. باید اذعان کرد؛ ریاست‌جمهوری آش دهن‌سوزی نیست که برخی این‌گونه برای رسیدن به آن از همه نوع ابزار و وسیله بهره می‌گیرند تا به آن برسند؛ زیرا این پست مسئولیت سنگین مردمی در دنیا و مسئولیت الهی و اخروی دارد و کسانی که به این میدان می‌روند، لحظه‌ای آسایش ندارند و باید هدف و مقصدشان را الهی کنند تا تحمل سختی‌ها را داشته باشند.

برخی برای اخذ رأی شام می‌دهند
آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین نسبت به اسراف تبذیر درجریان تبلیغات انتخاباتی هشدار داد. وی نوشت: «نکته دیگر پرهیز از اسراف و تبذیر درمسائل تبلیغاتی است. اگر افرادی خودشان و ستادهای انتخاباتی‌شان پول‌های زیادی خرج کنند، این سوال برای مردم پیش می‌آید که این پول‌ها را از کجا آورده‌اند. به‌عنوان نمونه نامزدهایی که برای اخذ رأی، شام می‌دهند یا خرج‌های آنچنانی می‌کنند، این اقدام آنها ازمصادیق اسراف است، به علت این‌که با تزویر و تقلب می‌خواهد آرا کسب کند، مردم باید این کار را بررسی کنند؛ کسی که می‌آید این پول‌ها را صرف می‌کند، آیا می‌خواهد برود خدمت بکند یا این‌که کیسه دوخته است، اینگونه افراد صلاحیت‌دار نیستند و انتخاب اینها هم شرعا جایز نیست. ما نباید براى به دست آوردن رأى مردم در انتخابات ریاست‌جمهورى یا دیگر انتخابات، این همه پول خرج کنیم، بلکه مردم باید براساس معیارهاى برخاسته از نظام ارزشى اسلام همچون تقوا، ایمان، علم، دانش، سابقه مبارزاتى، حضور درمیدان‌هاى جهاد و شهادت و مانند آن، فرد مورد نظر خود را انتخاب کنند».
لزوم مقابله فراگیر با عوام‌فریبی
درتبلیغات انتخاباتی
ایشان همچنین درخصوص مضرات عوام‌فریبی درتبلیغات انتخاباتی نوشتند: «بدیهی است چنانچه برخی ازکاندیداها با توسل به حیله‌های عوام‌فریبانه، سوابق بسیار منفی و اندیشه‌ها و اهداف پلید خود را تا قبل از انتخابات پنهان کرده باشند و بخواهند از حُسن ظنّ مردم پاک‌سیرت سوءاستفاده کنند و با کسب آرای غیرواقعی قصد شکستن آرای شایستگان یا رسوخ در بدنه نظام اسلامی را داشته باشند، لازم است با حفظ همه موازین شرعی و براساس نهی ازمنکر، فرد مزبور را از اعمال شیطانی‌اش بازداشت و مردم را به پرهیز ازچنین افرادی واداشت؛ اما چنانچه او همچنان به فریبکاری و ظاهرسازیِ خویش ادامه دهد، دراین صورت به منظور نجات مردم از دام‌های شیطانیِ چنین دغل‌بازانی، لازم است توطئه آنها را نقش برآب کرد».

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید