Iranian Agriculture News Agency

گزارش بانک جهانی از استراتژی خود برای برای حمایت از کشورها در حوزه تجارت فراگیر در کشاورزی

توسعه کسب وکار کشاورزی برای همه افراد/ضرورت سرمایه گذاری در طول زنجیره ارزش ، برای توسعه فراگیر تجارت محصولات کشاورزی

رشد جمعیت، تغییر اشتها و افزایش تقاضای مواد غذایی باعث شده تا بخش غذا و کشاورزی پاسخگوی این نیازها باشد ، در سال 2016، 65 درصد از افراد فقیر از بخش کشاورزی امرار معاش می کردند و این نشان می د هد که می تواند فرصتی برای ایجاد شغل و رفاه مشترک ایجاد کند.

توسعه کسب وکار کشاورزی برای همه افراد/ضرورت سرمایه گذاری در طول زنجیره ارزش ، برای توسعه فراگیر تجارت محصولات کشاورزی

رشد جمعیت، تغییر اشتها و افزایش تقاضای مواد غذایی باعث شده تا بخش غذا و کشاورزی پاسخگوی این نیازها باشد ، در سال 2016، 65 درصد از افراد فقیر از بخش کشاورزی امرار معاش می کردند و این نشان می د هد که می تواند فرصتی برای ایجاد شغل و رفاه مشترک ایجاد کند.


به گزارش ایانا از بانک جهانی، این درحالی است که سرمایه گذاری زیادی در تمام طول زنجیره ارزش تجارت محصولات کشاورزی، نیاز است. چراکه کشاورزان را قادر می سازد تا از فرصت ها استفاده کنند، که این امر برای توسعه تجارت فراگیر محصولات کشاورزی مساله ای حیاتی است. ارتباط تولید کنندگان و کارآفرینان به بازارهای داخلی، منطقه ای و جهانی به طور مستقیم و یا از طریق ارتباطات دیگر کسب و کار کشاورزی می تواند به افزایش درآمد ، ارائه مواد غذایی بیشتر به مناطقی که با کمبود روبه رو هستند و فراهم کردن منابع متنوع در زمینه رشد و توسعه، کمک کند.

در این راستا، گروه بانک جهانی WBG) )، که شامل بانک جهانی، شرکت بین المللی مالی و آژانس سرمایه گذاری چند جانبه است به کشورها برای بهبود زیرساخت و تقویت خدمات پشتیبانی کمک می کند ، به طوری که آن ها بتوانند به افزایش پتانسیل رشد تجارت محصولات کشاورزی و بهبود دسترسی به بازار کار برای طیف گسترده ای از بازیگران بخش خصوصی، از مزرعه تا سفره دست یابند.

استراتژی

گروه بانک جهانی از تخصص چندبخشی خود ، برای حمایت کشورها در شناسایی و اجرای راه حل های تجارت فراگیر محصولات کشاورزی استفاده می کند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ارائه پشتیبانی و مشاوره تحلیلی به کشورها، به طوری که آن ها بهتر درک کنند و سیاست ها، قوانین و موارد نظارتی شان را برای کشاورزان خرده پا، کارآفرینان و تجارت امن و موثر محصولات کشاورزی بهبود بخشند.

• حمایت از تلاش کشورها برای بهبود ارائه محصول با به حداقل رساندن ضایعات با ایجاد ایجاد شبکه های جاده ای و توسعه دسترسی به برق ، تامین آب و فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT) )

• سرمایه گذاری در همه موارد، از امکانات ذخیره سازی تا تسهیل ظرفیت های تجارت و زیرساخت در مرزها به منظور کاهش هزینه های معامله برای کشاورزان، بهبود رقابت کشاورزان و شرکت ها، بهبود فرآوری محصولات کشاورزی؛ و کاهش ضایعات پس از برداشت.

• کمک به خرده مالکان برای بهبود تجارت و معیشت شان، از طریق برقراری ارتباط با مصرف کنندگان فراتر از بازارهای محلی. همچنین با حمایت از سازمان های تولید کننده و برنامه های ارتباطاتی بازار، WBG کمک می کند تا کشاورزان به بازارها و نهاده ها ، خدمات توسعه کسب و کار، مهارت ها و زیرساخت های بازاریابی دسترسی داشته باشند.

• حمایت از کارآفرینان بخش تجارت محصولات کشاورزی از طریق ارتباط آن ها با بازارها و صنعت داخلی و خارجی برای رشد درآمد و ایجاد شغل پایدار.

• کمک به کشورها، کشاورزان و شرکت ها در زمینه کیفیت و استانداردهای ایمنی مواد غذایی، به طوری که آن ها بتوانند در بازارهای مختلف محصولا ت شان را بفروشند و همچنین به سلامت داخلی و تغذیه هم کمک شود. همچنین WBG ، دسترسی به آموزش ایمنی مواد غذایی از طریق آموزش الکترونیکی و ابزار های دیگر را فراهم می کند، به موسسات ایمنی مواد غذایی محلی و سیستم ها برای نیازهای بازار و کمک به بهبود درجه بندی و بسته بندی محصولات کمک می کند.

نتایج

-در برزیل، به پروژه های رقابتی روستایی کمک شده و بیش از 130 هزار کشاورز به بازارهای داخلی و بین المللی بین سال های 2010 و 2016 دسترسی یافتند

- در کامبوج، ازبکستان و ویتنام بین سال های 2008 و 2014، تسهیلات اعتباری به کشاورزان کمک شد و صادر کنندگان و افراد در بخش فرآوری توانستند محصولات خود را در بازار عرضه کنند.

- در ساحل عاج، کنیا، مالاوی و سنگال، از سال 2010، سیستم Warehouse Receipt Systems (WRS) ، به دولت ها معرفی شد تا به تولیدکنندگان، تجار و فرآوران در زمینه بهبود دسترسی آنها به منابع ذخیره سازی حرفه ای و اعتبارات کمک شود. در ساحل عاج، با پشتیبانی WBG از قانون جدید WRS ، کمک 16 میلیون دلار امریکا، به صورت وام برای فرآوران بادام زمینی ایجاد شد. پایلوت WRS در کنیا و مالاوی به صورت میلیون ها دلار وام برای تقریبا پنجاه هزار کشاورز منجر شده است.

- در کلمبیا، گروه بانک جهانی با همکاری دولت و بخش خصوصی برای باز کردن بازارهای جدید برای کشاورزان خرده پا اقدام کرد. بسیاری از سازمان های تولید کننده در بازار جدید فعال باقی مانده و این به لطف محصولات با کیفیت بالاتر و فرصت های جدید بازار بوده و حتی بسیاری قادر به پیدا کردن خریداران جدید و فرصت های بازار جدید بوده اند.

- در آسام، هند در سال 2015، یک هزار و 53 روستا به جاده های بهتر روستایی متصل شدند، تسهیل دسترسی بهتر به بازار برای تولیدکنندگان روستایی و افزایش حجم تجارت به 30 درصد.

این درحالی است که WBG از مشارکت بخش دولتی و خصوصی در زمینه ذخیره سازی امن و محافظت از مواد غذایی دربرابر فاسد شدن، کنترل آفات حمایت کرده است. در پنجاب، هند، امکانات ذخیره سازی دانه با ظرفیت50 هزار تن در سال 2010 فراهم شد و در مالی، تجهیزات ذخیره سازی سرد در فرودگاه در سال 2015 ایجاد شد.

در جمهوری قرقیزستان، خدمات مشاوره به شرکت های تجارت محصولات کشاورزی کمک کرد تا به افزایش فروش و سود با اتصال به بازارهای جدید در سال 2013 دست یابند.

در سال 2016، WBG از بهبود سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی حمایت کرد که به تولید کشاورزی مواد غذایی در مولدووا کمک کرد و در ویتنام با بهبود استانداردهای بازار صادرات به استاداردهای ایمنی مواد غذایی کمک شد.

در پاراگوئه، پروژه PRODERS کمک کرد تا کشاورزان کوچک به بازارهای جدید و زنجیره ارزش از سال 2013 دسترسی پیدا کنند.

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید