Iranian Agriculture News Agency

با انتقال یافته‌های تحقیقاتی کشاورزی استان زنجان دانش‌بنیان می‌شود/ وجود 80 طرح تحقیقاتی در حال اجرا در استان

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، گفت: دانش بنیان کردن بخش کشاورزی جزو سیاست ها و اولویت های اصلی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی محسوب می‌شود که برای تحقق آن اقدامات و برنامه های مختلفی در استان در حال اجراست.

با انتقال یافته‌های تحقیقاتی کشاورزی استان زنجان دانش‌بنیان می‌شود/ وجود 80 طرح تحقیقاتی در حال اجرا در استان

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، گفت: دانش بنیان کردن بخش کشاورزی جزو سیاست ها و اولویت های اصلی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی محسوب می‌شود که برای تحقق آن اقدامات و برنامه های مختلفی در استان در حال اجراست .

به گزارش ایانا از زنجان ، سهیل نصرتی دانش بنیان کردن بخش کشاورزی را قرار دادن فعالیت های کشاورزی بر بنیان دانش دانست و تصریح کرد: در این راستا اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی یکی از مهم ترین و کارآمدترین اقداماتی است که در سه محور «پهنه بندی عرصه های تولیدی»، «ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی» و «مدیریت دانش» در استان زنجان با جدیت تمام در حال انجام است .

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی با جذب تعداد بالغ بر 200 نفر کارشناس کشاورزی، عرصه های تولیدی استان زنجان را به 134 پهنه تقسیم بندی کرده و برای هر پهنه کارشناس مسئول ویژه آن پهنه تعیین شد .

نصرتی عنوان کرد: کارشناس هر پهنه با جمع آوری تمام اطلاعات مربوط به آن پهنه، ارتباط بسیار نزدیکی را با بهره برداران پهنه برقرار کرده و نتایج پژوهش ها و یافته های تحقیقاتی و اطلاعات و دانش روز را بدون واسطه به کشاورز منتقل می کند .

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی از دیگر محور های مهم طرح نظام نوین ترویج کشاورزی در استان به شمار می رود به طوری که در این راستا تقویت و تجهیز این مراکز از نظر جذب نیروی کارشناسی و همچنین بهسازی و تجهیز آن ها از نظر دسترسی به سخت افزارها و نرم افزارهایی که برای انتقال دانش به کشاورزان مورد نیاز است، مورد توجه جدی قرار گرفت .

وی بیان داشت: به منظور رسیدن به اهداف مورد نظر و دانش بنیان کردن بخش کشاورزی در طرح نظام نوین ترویج کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان در راستای رسیدن به دانش نوین متناسب با شرایط منطقه ای و منطبق با نیازهای جامعه روستایی طرح های تحقیقاتی مختلفی را در حال اجرا دارد .

نصرتی با بیان اینکه هم اکنون تعداد 80 طرح تحقیقاتی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان در حال اجراست، افزود: از این تعداد اجرای 29 طرح از سال گذشته در استان اغاز شده است .

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در ادامه با اشاره به برگزاری برنامه‌ای با عنوان «روز مزرعه» با هدف انتقال یافته های تحقیقاتی به مزرعه عنوان کرد: با برگزاری این برنامه بهره برداران بخش کشاورزی استان از نزدیک با فعالیت های مطالعاتی و تحقیقاتی آشنا شده و با مقایسه نتایج طرح ها در مزرعه، خود در به کارگیری دانش و علم روز پیش قدم می‌شوند .

وی راه‌اندازی «تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی» را گامی موثر در راستای اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی و مدیریت دانش برشمرد و تصریح کرد: این سامانه با هدف دسترسی ساده و سریع بهره برداران و مروجان به جدیدترین یافته‌های علمی کشاورزی، راه‌اندازی شده است .

گفتنی است، «تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی» از طریق آدرس agrilib.areo.ir قابل دسترسی است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید