Iranian Agriculture News Agency

سفر مبدعان ژاپنی گل های آبی به ایران

دو دانشمند برجسته ژاپنی که تولید نخستین گل‌های زینتی آبی رنگ جهان را به نام خود ثبت کرده‌اند در سفر به ایران، آخرین تکنیک‌های بیوتکنولوژیک به نژادی گل و گیاهان زینتی را آموزش دادند.

سفر مبدعان ژاپنی گل های آبی به ایران

دو دانشمند برجسته ژاپنی که تولید نخستین گل‌های زینتی آبی رنگ جهان را به نام خود ثبت کرده‌اند در سفر به ایران، آخرین تکنیک‌های بیوتکنولوژیک بهنژادی گل و گیاهان زینتی را آموزش دادند.

پژمان آزادی، قائم مقام فناوری پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در گفت و گو با روابط عمومی پژوهشکده اظهار داشت: دکتر یوشیکاتزو تاناکا و دکتر ماساهیرو می به منظور بازدید و برگزاری کارگاه آموزش اصلاح مولکولی گیاهان زینتی به پژوهشکده دعوت شده اند. در این دوره آموزشی که با استقبال خوب محققان و دانشجویان طی روزهای 16 و 17 اردیبهشت ماه در پژوهشکده برگزار شد آخرین تکنیک های بیوتکنولوژیک بهنژادی گل و گیاهان زینتی به صورت تئوری و عملی آموزش داده شد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با حضور این دو دانشمند برجسته ژاپنی در پژوهشکده ضمن استفاده از دانش و تجارب آنها زمینه همکاری با شرکت سانتوری - تنها تولیدکننده تجاری گل های زینتی مهندسی ژنتیک شده - در تولید ارقام جدید گیاهان زینتی حاصل از مهندسی ژنتیک از ارقام بومی در کشور فراهم شود

آزادی با اشاره به گردش مالی 200 میلیارد دلاری گل و گیاهان زینتی در جهان که موتور محرکه آن تولید ارقام جدید است اظهار داشت : گل های زینتی آبی رنگ که با روش های سنتی قابل تولید نیستند حداقل 60 برابر گلهای معمولی قیمت دارند لذا دستیابی به تکنیک های مهندسی ژنتیک تولید این گل ها ارزش افزوده فوق العاده بالایی دارد.

پرفسور تاناکا که از طریق مهندسی ژنتیک موفق به تولید نخستین گل رز آبی رنگ در جهان شده است برنده جوایز علمی متعدد از جمله جایزه علوم کشاورزی اتحادیه انجمن‌های علمی کشاورزی ژاپن است. وی مولف بیش از 9 فصل کتاب به زبان انگلیسی و 10 فصل به زبان ژاپنی و نویسنده بیش از 153 مقاله علمی است.

پرفس ور استاد دانشگاه Chiba در ژاپن بیش از 3 دهه در زمینه اصلاح گیاهان زینتی دارد. در دهه اخیر بیشتر تمرکز وی بر روی مهندسی ژنتیک گیاهان زینتی بوده است. از مهم ترین دستاوردهای وی، تولید نخستین گل ارکیده و گل کوکب به رنگ آبی حاصل از روش های مهندسی ژنتیک بوده است. به علاوه وی در زمینه کشت بافت گیاهان زینتی به ویژه کشت پروتوپلاست و پروتوپلاست فیوژن دستاوردهای ارزشمندی داشته است. پ

روفسور می بیش از 230 مقاله در مجلات معتبر بین المللی دارد. وی همچنین عضو هیات تحریره چندین مجله بین المللی در حوزه بیوتکنولوژی می باشند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید