Iranian Agriculture News Agency

محققان پاسخ می‌دهند؛

آیا گوشت قرمز بدتر از گوشت سفید است؟

در اصل ارزش غذایی گوشت سفید و قرمز یکسان است، اما در برخی ریزمغذی‌ها تفاوت‌هایی دارند که آنها را از هم متمایز می‌کند.

آیا گوشت قرمز بدتر از گوشت سفید است؟

در اصل ارزش غذایی گوشت سفید و قرمز یکسان است، اما در برخی ریزمغذی‌ها تفاوت‌هایی دارند که آنها را از هم متمایز می‌کند.

به گزارش ایانا به نقل از Madison.com یکی از متخصصان تغذیه در ارتباط با تفاوت بین گوشت سفید و قرمز گفت: نمی‌توان اختلاف مشخص و واضحی بین دو گروه از گوشت‌هایی که بر اساس رنگ از هم جدا شده‌اند، پیدا کرد. گوشت‌هایی مانند گوسفند، گوساله و خوک، معمولا به عنوان گوشت‌های با رنگ قرمز معروف هستند. در حالی که مرغ، گوشتی سفید رنگ دارد.

پروفسور اندر میلکوسکی، افزود: البته جزئیات آنها نیز با هم متفاوت است. به عنوان مثال، گوشت آرواره‌های خوک، روشن‌تر از پای بوقلمون به نظر می‌رسد.

از نظر میلکوسکی، تفاوتی که از رنگ‌ها شامل می‌شود، به دلیل میزان وجود میوگلوبین است؛ پروتئینی که عامل انتقال اکسیژن به سلول‌های ماهیچه تلقی می‌شود. وقتی مقدار میوگلوبین در بافت ماهیچه‌ها بیشتر باشد، طبیعتا رنگ ماهیچه تیره‌تر شده و در نتیجه گوشت، قرمز به نظر می‌رسد.

به گفته وی، گوشت تیره یا قرمز، در واقع اثرات مثبتی دارد که برای سلامتی مفید است. مقدار کمی از گوشت قرمز تیره محتوی میزان زیادی از آهن خواهد بود؛ آهنی که به راحتی جذب بدن انسان شده و نسبت به اشکال دیگر این عنصر بیشتر می‌تواند اثرگذار باشد. مشخص است که مصرف آهن از بروز آنمی و کم‌خونی جلوگیری می‌کند؛ بیماری‌ای که از فقر آهن ناشی می‌شود.

این متخصص با اشاره به اینکه تمام گوشت‌های قرمز از نظر ارزش تغذیه‌ای یکسان نیستند، اظهار کرد: طبق نظر وزارت کشاورزی آمریکا مقدار کمی از گوشت قرمز می‌تواند چاق‌کننده باشد و کلسترول بدی که در ساختمان این گوشت وجود دارد، چربی خون را افزایش خواهد داد. بنابراین کارشناسان، بر کاهش مصرف گوشت به منظور کاهش ورود چربی‌های اشباع به بدن، تاکید می‌کنند.

البته میلکوسکی نیز پیشنهادهایی برای خوردن گوشت قرمز دارد. او توصیه می‌کند تنوع تغذیه‌ای برای سلامت انسان بهترین چیز است. با این حال، کنار گذاشتن پرخوری، ورزش منظم و متعادل نگه داشتن وزن از مهم‌ترین مواردی است که سلامت انسان‌ها را تضمین می‌کند. بنابراین اگر این مباحث رعایت شود، دیگر نباید نگران خوردن کم یا زیاد یک ماده غذایی مانند گوشت بود./

V-960218-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید