Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر بسیج سازندگی و شبکه عاملان ترویج در گفت‌وگو با ایانا اعلام کرد:

برنامه‌های نخستین همایش ملی مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها/ کمبود امکانات مهم‌ترین مشکل مراکز/ بازسازی و نوسازی 50 درصد از مراکز با اجرای طرح نظام نوین ترویج

مدیرکل دفتر بسیج سازندگی و شبکه عاملان ترویج گفت: پس از اینکه حجتی به‌عنوان سکاندار وزارت جهاد کشاورزی تعیین شد، دو، سه کار برای احیای فعالیت‌های مراکز جهاد کشاورزی به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ساماندهی شد تا دانشی که تولید می‌شود به عرصه و سفره کشاورزان نفوذ پیدا کند و بهره‌وری در بخش بالا رود.

برنامه‌های نخستین همایش ملی مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها/ کمبود امکانات مهم‌ترین مشکل مراکز/ بازسازی و نوسازی 50 درصد از مراکز با اجرای طرح نظام نوین ترویج

از سوی مدیرکل دفتر بسیج سازندگی و شبکه عاملان ترویج برنامه‌های نخستین همایش ملی مراکز جهاد کشاورزی دهستان اعلام شد.

علی درجانی، مدیرکل دفتر بسیج سازندگی و شبکه عاملان ترویج در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به فعالیت بیش از یک‌هزار و 200 مرکز جهاد کشاورزی در سراسر کشور گفت: تمام فعالیت‌های بخش کشاورزی از سوی این مراکز در کانون‌های تولید صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: پس از اینکه حجتی به‌عنوان سکاندار وزارت جهاد کشاورزی تعیین شد، دو، سه کار برای احیای فعالیت‌های مراکز جهاد کشاورزی به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ساماندهی شد تا دانشی که تولید می‌شود به عرصه و سفره کشاورزان نفوذ پیدا کند و بهره‌وری در بخش بالا رود.

درجانی افزود: مهم‌ترین درخواست وزیر جهاد کشاورزی از مجموعه ترویج این بود که بیشتر بتواند نقش خود را احیاء کند و ارتباط مؤثری بین محققان و بهره‌برداران برقرار شود و بخش‌های اجرایی نیز به‌عنوان سیاستگزار در این بین فعالیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه معاونت ترویج طرح نظام نوین ترویج را با مشارکت دانشگاهیان، پیشکسوتان عرصه ترویج و بخش‌های اجرایی پیشنهاد داد، عنوان کرد: این طرح سه محور عمده دارد که مهم‌ترین آن، ساماندهی و پشتیبانی مراکز جهاد کشاورزی است. پهنه‌بندی عرصه‌های تولیدی و مدیریت دانش به‌عنوان محورهای بعدی طرح نظام نوین ترویج مطرح بوده است که در حال اجرا است.

مدیرکل دفتر بسیج سازندگی و شبکه عاملان ترویج ادامه داد: طی دو سال گذشته اتفاقات خیلی خوبی در مراکز جهاد کشاورزی افتاده است که ازجمله می‌توان شکل‌گیری ستاد ساماندهی این مراکز و ابلاغ دستورالعمل ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی با محوریت حمایت از مراکز، تجمیع امکانات و استفاده از ظرفیت‌های استانی از سوی وزیر جهاد کشاورزی را نام برد.

درجانی تأکید کرد: اتفاق دیگر این بود که همه مراکز جهاد کشاورزی به بیش از هشت‌هزار پهنه تولیدی تقسیم شده است و هر کارشناسی که در مرکز مسقر است، متولی یک پهنه تولیدی است و تمام فعالیت‌ها را در بحث انتقال یافته‌ها و طرح مسائل و مشکلات -اعم از تحقیق و اجرا- بر عهده دارد.

وی مهم‌ترین مشکل مراکز جهاد کشاورزی را در حال حاضر کمبود امکانات سخت‌افزاری مانند رایانه به‌ویژه خوردو اعلام کرد و یادآور شد: خوشبختانه 50 درصد از مراکز با اجرای طرح نظام نوین ترویج و اسقرار هشت‌هزار کارشناس مسئول پهنه در آنها بازسازی و نوسازی شده است. اقدام دیگر آموزش و توانمند سازی مراکز است تا افراد بتوانند از نظر دانش فنی به‌روز شوند و انتقال یافته به بهره‌برداران به‌خوبی صورت گیرد.

درجانی هدف از برگزاری نخستین همایش ملی مراکز جهاد کشاورزی دهستان را بررسی مسائل و مشکلات این مراکز و هم‌فکری در رفع آنها دانست و اضافه کرد: نکته مهم در برگزاری این همایش تأکید وزیر جهاد کشاورزی بر حضور مسئولان مراکز جهاد کشاورزی به‌عنوان افراد در خط مقدم فعالیت در عرصه کشاورزی در افتتاح سالن آمفی‌تئاتر ساختمان جدید وزارتخانه (محل برپایی همایش) است.

وی در پایان برنامه‌های نخستین همایش ملی مراکز جهاد کشاورزی دهستان را عرض خیرمقدم توسط خاوازی معاون ترویج، سخنرانی یک نفر به نمایندگی از مروجان پهنه از استان فارس، سخنرانی یک نفر از رؤسای مراکز جهاد کشاورزی، سخنرانی محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، گزارش اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سخنرانی یک نفر نفر از رؤسای سازمان جهاد کشاورزی به نمایندگی از رؤسای سازمان‌ها، سخنرانی آیت‌الله عالمی نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی، پخش کلیپ در حوزه‌های مختلف مانند: طرح نظام نوین ترویج، ریزگردها و... اعلام کرد.

گفتنی است، نخستین همایش ملی مراکز جهاد کشاورزی دهستان فردا در سالن آمفی‌تئاتر ساختمان جدید وزارت جهاد کشاورزی برگزار خواهد شد./

A-960218-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید