Iranian Agriculture News Agency

ظهور روحانی ٩٦

اعتماد| « تنها در ستاد روحانی است که مخالفان می‌توانند اینچنین آزادانه اظهار عقیده کنند» سخنرانی انتخاباتی حسن روحانی در همدان دیروز با این جمله خطاب به مخالفانش آغاز شد. حسن روحانی آماده شد تا پشت تریبون برود که نزدیک ٥٠ نفر از مخالفانش در میان موج جمعیت حامیانش پلاکاردهایی را بالا بردند و شروع کردند به شعار دادن علیه او. حسن روحانی اما شاخه گل سرخی را که در دستش بود به سمت آنها گرفت و به روی‌شان لبخند می‌زد و مدام برای‌شان دست تکان می‌داد.
پشت تریبون رفت و نطقش را خطاب به مخالفانش آغاز کرد، مخالفینی که در مناظره دوم او را متهم به بستن دهان منتقد کردند و گفت: تنها در ستاد روحانی است که مخالفان می‌توانند اینچنین آزادانه اظهار عقیده کنند. سپس رو به حامیانش گفت: چند نفر از شما می‌توانید به ستاد رقبای من بروید و علیه آنها شعار دهید؟ همین جمله کافی بود تا آرامش را به سالن برگرداند و در میان تشویق‌های بی‌امان ورزشگاه ٦ هزار نفری همدان مخالفان پلاکاردهای‌شان را رها و محل سخنرانی را ترک کنند، در حالی که حسن روحانی فریاد می‌زد: ما آمده‌ایم به بداخلاقی‌ها پایان دهیم، آمده‌ایم تا به خشونت‌طلبان و افراطیون پایان دهیم. اکنون دیگر حسن روحانی صریح‌تر از گذشته سخن می‌گوید و هشدار می‌دهد. به نظر می‌رسد روندی که انتخابات تا امروز طی کرده است بیش از هر چیز او را نگران آینده کشور کرده است، نگران از سیاست‌هایی که رقبایش در سر می‌پرورانند و گاه برای شکستن روحانی دست به دامن رفتارهایی می‌شوند که چندان پسندیده نیست. حسن روحانی لب به سخن گشوده و صریح‌تر از همیشه جملات را شهر به شهر بر زبان جاری می‌کند و نسبت به خشونت طلبی و افراطی‌گری هشدار می‌دهد. از کارنامه هشت ساله اصولگرایان در دولت قبل سخن می‌گوید و از ممنوعیت‌هایی که هزینه‌های زیادی به کشور وارد کرد. روحانی لب به صراحت گشوده چون این روزها بر نگرانی بسیاری درباره آینده کشور دامن زده شده است.

آمده‌ایم به خشونت ورزان و افراطیون بگوییم دوره شما تمام شده است
حسن روحانی در میان شور و هیجان مردم همدان گفت: ما در انتخابات آمده‌ایم تا به بداخلاقی پایان بدهیم و به خشونت ورزان و افراطیون بگوییم دوره شما تمام شده است. شما هشت سال در این کشور بودید و مردم دیدند که در این کشور چه کردید. ما دنبال آزادی هستیم و حتی در سالن سخنرانی مان بداخلاق‌ها را راه می‌دهیم. اینجا روزی است که باید برای روزهای آینده تصمیم بگیریم. منطق شما ممنوع کردن است و چیز دیگری ندارید. چیز دیگری ندارید. او همچنین گفت: جوانان غیور ما راه آزادی را انتخاب کرده‌اند، شما در طول این چهار سال در همه جلسات آمدید تا همه شبکه‌های اجتماعی را ببندید. شما در مسیر پیشرفت و آزادی جوانان ما نخواهید بود. او سپس گفت: من از شما سوال می‌کنم چه شده است که برای عده‌ای از کاسبان تحریم غصه ایجاد شده است؟ هر چقدر ناراحت و غصه‌دار باشید بدانید که این مردم ١٢ روز دیگر پاسخ شما را خواهند داد.
روحانی با بیان اینکه ملت ما در انتخابات خرداد ٩٢ اعلام کرد خشونت را قبول ندارد، خاطرنشان کرد: ملت ما خرداد ٩٢ اعلام کرد که راه حصر و انزوای ایران را نمی‌پذیرد. ملت ایران یک‌بار دیگر هم اعلام کرد که مسیرش مسیر آزادی است و آن اسفند ٩٤ بود. او ادامه داد: من به همه دوستان و همه آنهایی که این روزها از پول بیت‌المال و پولی که به خاطر امنیت به آنها داده شده است، به روستاها و شهرها می‌روند تا مردم را ناامید کنند می‌پرسم چه چیزی موجب هراس شما شده است؟ اگر این ملت هم پیروز شود شما هم پیروز خواهید بود. اگر این ملت پیروز شود، آن وقت در سفره‌تان نانی را خواهید خورد که حاصل دسترنج کشاورز ایرانی است. روحانی یادآور شد: آن روزی که ٧٥٠ میلیارد پول نفت در دست‌تان بوده است، برای مردم ایران چه کردید؟ چه شده است که در این دو سه هفته سیاه نمایی دولت را یاد گرفته است؟ اجازه نمی‌دهم خانه‌ای که باید خانه عدالت باشد به خانه اتهام و دروغ تبدیل شود. البته شما نمی‌خواهید روحانی این مسیر را ادامه دهد.

ما ملت صددرصدی هستیم
حسن روحانی دیروز صریح‌تر از همیشه از رقبایش سخن گفت و افزود: ١٢ روز دیگر باید راه مان را به جهانیان یک‌بار دیگر اعلام کنیم. ما انحصارگرایان را نمی‌خواهیم. راه ما مشخص است. راه ما همزیستی مسالمت‌آمیز میان اقوام ایرانی است. ما نمی‌گذاریم درصد درست کنید. ما ملت صد در صدی هستیم. ملت ایران با حقوق شهروندی واحد راه مان را ادامه می‌دهیم. رییس دولت یازدهم با بیان اینکه «من از همه شما می‌خواهم که ٢٩ اردیبهشت که روز حماسه ما است، همه پای صندوق بروید» گفت: به پای صندوق رای بروید، اما تنها نروید. هر نفر به همراه ١١ نفر دیگر به صندوق بروید یعنی ١٢ نفره پای صندوق آرا بروید. همه آنهایی که می‌خواهند ناامنی را به کشور بازگردانند و می‌خواهند آرامش منطقه را برهم بزنند، بدانند ما برای آرامش و امنیت و پیشرفت ایران عزیز به پای صندوق رای خواهیم رفت. او با بیان اینکه «ما برای پیشرفت و اشتغال زنان به پای صندوق رای خواهیم رفت» خاطرنشان کرد: آنها در هشت سال ٨٦٠ هزار خانم را بیکار کردند اما در دولت یازدهم ٧٥٠ هزار بانو سرکار رفتند.
اگر شما جوانان در خانه بنشینید، بدانید که در پیاده‌رو‌های ما هم دیوار خواهد بود. شما آنها را نمی‌شناسید من آنها را می‌شناسم. آنها روزی در جلسه‌ای تصمیم گرفتند که در تهران و در پیاده رو دیوار بکشند. آنها می‌خواستند پیاده رو زنانه و مردانه ایجاد کنند، همانطور که در محل کارشان بخشنامه تفکیک جنسیتی را ایجاد کردند. روحانی خاطرنشان کرد: ما باید برای اشتغال جوانان قدم‌برداریم، اما نه با حرف. آن کسی می‌تواند برای اشتغال حرف بزند که در سال ٩٥، ٦٥٠ هزار اشتغال ایجاد کرد. دولت در بهمن ٩٥ طرح کارورزی و اشتغال آنها را تصویب کرده است، ولی عده‌ای همان طرح را به صورت ناقص به مردم وعده می‌دهند. وی ادامه داد: طرح کارورزی برای جوانان را ما در برنامه ششم اعلام کردیم که به صورت متوسط ٩٥٥ هزار شغل برای جوانان درست خواهیم کرد. عدد شغل محاسبه شده و کارشناسی شده و در هزاران جلسه بررسی شده و در قالب لایحه به مجلس داده شده است، چرا گفتیم ٩٥٥ هزار نفر و نه یک میلیون. این به خاطر محاسبات کارشناسی ما بود. این عدد مصوب برنامه ششم در مجلس و با پیشنهاد دولت است.

چرا دلسوزان و عزیزان ما را خانه‌نشین می‌کنید؟
فرازهای پایانی سخنان حسن روحانی در همدان بیش از پیش ورزشگاه ٦ هزار نفری را به وجد آورد، آنجایی که رییس‌جمهور از چهره‌هایی سخن به میان آورد که امروز خانه‌نشین شده‌اند. روحانی گفت: من از شما می‌پرسم آیا می‌خواهیم مظلومیت‌ها در این کشور ادامه یابد؟ آیا می‌خواهیم باز چهره‌هایی که مرحوم هاشمی را مخدوش کردند به کارشان ادامه دهند؟ آیا می‌خواهیم جامعه ما از بیانات خاتمی عزیز استفاده نکند. او ادامه داد: چرا عزیزان و چهره‌های عزیز ما را که به کشور خدمت کردند و آنهایی را که به ملت خدمت کردند و گفت‌وگوی میان ملت‌ها را به ارمغان آوردند و آنها چهره واقعی ایران را به دنیا نشان دادند، خانه‌نشین می‌کنید؟ با چه قانونی، با چه مقرراتی؟ با بیان این جملات صدای شعارها بالا گرفت. حسن روحانی دقایقی سکوت کرد تا مردم پیام خود را مخابره کنند و سپس در جواب گفت: ما ٢٩ اردیبهشت پای صندوق می‌رویم تا بزرگان مان را به جامعه برگردانیم. ما ٢٩ اردیبهشت پای صندوق می‌رویم تا شرایط امنیتی به دانشگاه بازنگردد. ما نمی‌خواهیم ١٦ آذر سخنرانی در دانشگاه ممنوع باشد.
او افزود: ما نمی‌خواهیم بازار صادرات کشورمان را به دیگران بسپاریم. نفت صادراتی شما راچه کسانی گرفته بودند؟ یک میلیون بشکه صادراتی نفت شما را چه کسانی گرفتند؟ آیا در اختیار گذاشتن بازار صادراتی ملت ایران به دیگران، افتخار دارد؟ شما به کشورهای همسایه خیلی کمک کردید. آنها دل‌شان می‌خواهد شما مجددا برگردید. چون کشتیرانی ما تحریم بود، کشتی ما باید به کشورهای همسایه می‌رفت و ما با لنج کالاهای‌مان را به ایران می‌آوردیم. برای هر کانتینر باید ٧٠٠ دلار اضافه‌تر می‌دادیم. با اجازه چه کسی شعار دادید. از یک تکه تاریخی سخنرانی کردید ولی از همان تکه تاریخی سه بار علیه فلسطین در سازمان ملل قطعنامه گرفتید. او در پایان همانند دیگر سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش گفت: دوباره برای ایران خواهیم آمد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید