Iranian Agriculture News Agency

گزارش ساینس دیلی از نقش کرم ها در سالم سازی خاک کشاورزی

شخم زدن زمین های کشاورزی کرم های خاکی را از بین می برد/کرم ها خاک را زنده می کنند وشخم زمین خاک ها را می کشد

کاهش فعالیت های مربوط به شخم زدن زمین های کشاورزی، کرم های خاکی مولد را باز می گرداند و به حفظ ساختار خاک و بازیافت مواد مغذی کمک می کند.

شخم زدن زمین های کشاورزی کرم های خاکی را از بین می برد/کرم ها خاک را زنده می کنند وشخم زمین خاک ها را می کشد

کاهش فعالیت های مربوط به شخم زدن زمین های کشاورزی، کرم های خاکی مولد را باز می گرداند و به حفظ ساختار خاک و بازیافت مواد مغذی کمک می کند.

به گزارش ایانا از ساینس دیلی دانشمندان می گویند کندن، هم زدن و واژگون کردن خاک از طریق روش های شخم زدن سنتی در زمین های کشاورزی به کرم های خاکی آسیب وارد می کند.

یافته های منتشر شده در مجله علمی تغییر جهانی زیست شناسی ، کاهش سیستماتیک جمعیت کرم های خاکی موجود در خاک را را نشان می دهد که هر سال شخم زده می شوند. هر چه شخم خاک عمیق تر باشد آسیب بیشتری به کرم های خاکی وارد می شود.

دانشمندان دانشگاه ویگو اسپانیا و دانشگاه کالج دوبلین ایرلند، ۲۱۵ مورد مطالعه میدانی در ۴۰ کشور از سال ۱۹۵۰ انجام داده اند. در هر کدام از این موارد جمعیت کرم های خاکی در شرایط شخم زدن سنتی زمین و سایر اشکال آن مورد بررسی قرار گرفتند.

پروفسور اولاف اشمیت، دانشیار دانشگاه کشاورزی و صنایع غذایی دانشگاه دوبلین می گوید: "چیزی که ما مشاهده می کنیم کاهش سیستماتیک در جمعیت کرم های خاکی موجود در خاک بعد از شخم زدن زمین و افزایش قابل توجه آن ها در خاکی است که کمتر دستکاری شده، اگرچه در بعضی از انواع خاک ده سال طول می کشد تا اثرات خوب این بازیابی دیده شود."

بر اساس یافته ها، انواعی از کرم های خاکی که نسبت به عملیات شخم آسیب پذیرترند، آن هایی هستند که درازتر هستند و بین لایه های خاک حرکت می کنند و بین آن ها لانه می سازند (کرم های خاکی آنسیک). کرم های خاکی کوچک که در لایه های بالایی خاک زندگی می کنند و آشعال ها را به خاک سطحی تبدیل می کنند (کرم های خاکی اپیجیک) نیز دیده شده است که به شدت آسیب می بینند.

فعالیت های کشاورزی که بدون شخم زدن انجام می گیرند، نشان داده شده است که به طور قابل ملاحظه ای موجب افزایش جمعیت کرم های خاکی می شود . دانشمندان به این نکته توجه کرده اند که کاهش این نوع از فعالیت های کشاورزی به طور فزاینده ای در سرتاسر جهان مقبولیت یافته است چرا که برای محیط زیست مزایای بسیار دارد و موجب کنترل فرسایش و حفاظت از خاک می شود.

پروفسور ماریا بریونز از دانشگاه ویگو توضیح می دهد که "مطالعه ما هم چنین شرایطی را که تحت آن کرم های خاکی، بیشترین پاسخ را به کاهش فعالیت های شخم زدن نشان داده اند شناسایی کرده است. این یافته ها می تواند به عنوان توصیه ای در اختیار کشاورزان در سراسر دنیا قرار گیرد."

وی می افزاید: "برای مثال نتایج قوی در این مورد به دست آمده است که در خاک هایی که حاوی میزان رس بیشتر ( بالای ۳۵ درصد رس) و ph کمتری هستند و باقی مانده مواد حاصل از برداشت را در خود حفظ می کنند این اثرات افزایش می یابد. استفاده از سمومی که باعث از بین رفتن علف های هرز می شوند خیلی بر روی کرم های خاکی ای که به کاهش فعالیت های شخم زدن پاسخ می دهند تاثیر نمی گذارد."

کرم های خاکی برای حفظ کارکرد خاک و خدماتی که ما انتظار داریم به اکوسیستم ارائه دهند بسیار حیاتی هستند. چارلز داروین زیست شناس بزرگ، کرم های خاکی را "شخم زنندگان طبیعت" خطاب می کند به دلیل این که آن ها به طور پیوسته خاک را مصرف و آن را تصفیه می کنند و در طول این فرآیند میزان باروری خود را افزایش می دهند.

در آزمایش او در اواخر دهه ۱۸۰۰، داروین کشف کرد که حدود 54 هزار کرم خاکی در هر جریب خاک زندگی می کنند و هرکدام از این بخش ها سالانه ده ها تن خاک سطحی تولید می کنند.

در شناخت ارزش زیست محیطی کرم های خاکی داروین می نویسد: "بعید است که هیچ حیوانی به اندازه این موجودات کوچک بتواند نقشی با این اهمیت در تاریخ دنیا بازی کند."

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید