Iranian Agriculture News Agency

وزیر نیرو در آیین خدمت رسانی آب و برق به روستاهای کشور:

عملکرد آب‌رسانی روستایی دولت یازدهم، سالانه 1300 روستا در مقابل 300 روستای دولت پیشین/دولت یازدهم، بنیانگذار تعریف ردیف بودجه برای آبرسانی روستایی/ اشتغال زایی برای 59 هزار نفر با عملیات آبرسانی روستایی

وزیر نیرو با اشاره به عملکرد دولت های نهم و دهم در آبرسانی روستایی که به طور متوسط سالانه 293 روستا را تحت پوشش شبکه آب شرب بهداشتی قرار داده است، از آبرسانی به پنج هزار و 200 روستا در سه سال و نیم فعالیت دولت یازدهم خبر داد.

عملکرد آب‌رسانی روستایی دولت یازدهم، سالانه 1300 روستا در مقابل 300 روستای دولت پیشین/دولت یازدهم، بنیانگذار تعریف ردیف بودجه برای آبرسانی روستایی/ اشتغال زایی برای 59 هزار نفر با عملیات آبرسانی روستایی


وزیر نیرو با اشاره به عملکرد دولت های نهم و دهم در آبرسانی روستایی که به طور متوسط سالانه 293 روستا را تحت پوشش شبکه آب شرب بهداشتی قرار داده است، از آبرسانی به پنج هزار و 200 روستا در سه سال و نیم فعالیت دولت یازدهم خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، حمید چیت چیان امروز در "آیین خدمت‌رسانی آب و برق به روستاهای کشور" که در سالن اجلاس سران برگزار شد، از انعقاد دو هزار و 800 فقره قرارداد برای آب‌رسانی روستایی در سال 95 خبرداد.

به گفته وی در دو سال گذشته بیش از 11 هزار کیلومتر لوله‌گذاری برای آب‌رسانی روستایی انجام شده است. در کنار این، ایستگاه‌های پمپاژ، تصفیه‌خانه‌ها و سامانه‌های آب‌شرین‌کن در کنار دریا احداث و بهره‌برداری شد، تا آب با بهترین کیفیت در اختیار مردم قرار گیرد.

وزیر نیرو افزود: در سال 1392، 476 روستا تحت پوشش شبکه آب سالم و بهداشتی قرار گرفت. این اقدامات در نیمه دوم سال و بلافاصله با روی کار آمدن دولت یازدهم انجام شد. در سال 93، 843 روستا، در سال 94، 932 و در سال 95، دو هزار و 958 روستا تحت پوشش شبکه آب بهداشتی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در سال‌های قبل در بهترین وضعیت در سال 90، 580 روستا آب‌رسانی شده بود که در سال بعد از آن، میزان آبرسانی روستایی کاهش یافت و در طول این سال، به 400 روستا آبرسانی انجام شد. در دولت نهم و دهم به طور متوسط در هر سال به کمتر از 300 روستا یعنی 293 روستا، آبرسانی انجام شده است. در حالی که فقط در سال 95، بیش از کل تعداد روستاهایی که در دولت گذشته آبرسانی شده بود، تحت پوشش این خدمات قرار گرفته‌اند.

به گفته چیت‌چیان مجموعا پنج هزار و 200 روستا در دولت یازدهم تحت پوشش شبکه آب شرب بهداشتی قرار گرفته است و جمعیت برخوردار از این نعمت، با روند صعودی روبه‌رو بوده است.

وی افزود: در 3 سال اخیر یک جهش کاملا روشن در آب‌رسانی روستایی صورت گرفته است. مجموعا چهار میلیون نفر در دولت یازدهم تحت پوشش آب سالم و بهداشتی قرار گرفته‌اند. به این ترتیب دولت یازدهم به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کرده است. نتیجه این تلاش نیز تثبیت جمعیت در روستا و ایجاد مهاجرت معکوس بوده است.

آبرسانی به 6 هزار و 500 روستا با تانکر

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آب‌رسانی به 6 هزار و 500 روستا از طریق تانکر، پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، بیان کرد: در برخی روستاها هیچ شبکه‌ای وجود نداشت و برخی شبکه‌های روستایی نیز به شدت فرسوده بودند. خشکسالی‌ها تنها منابع آب روستایی یعنی چشمه‌ها و قنوات را خشکانده بود و مردم مستاصل شده بودند.

وی ادامه داد: مردم برای تامین نیازهای آبی خود ناگزیر بودند کیلومترها مسیر را طی کنند و از کیفیت و سلامت آبی که برداشت می‌کردند نیز اطمینان نداشتند. این شرایط آسایش و سلامت مردم را به مخاطره می‌انداخت و سبب شده بود روستاهای ما خالی از سکنه شوند.

به گفته وزیر نیرو بر اساس قوانین سازمان ملل، آب در دسترس مردم در جوامع مختلف باید دارای پنج شرط باشند. دولت‌ها باید آب کافی، سالم، گوارا، قابل دسترس و مقرون به صرفه در اختیار مردم کشور خود قرار دهند.

وی افزود: ما به این بسنده نکرده‌ایم، بلکه هدفی فراتر از این استانداردها برای مردم حتی در دورترین نقاط کشور تعیین کردیم.

چیت چیان گفت: با روی کار آمدن دولت یازدهم و بررسی بودجه، دریافتیم که آبرسانی روستایی هیچ ردیف اعتباری مصوبی در بودجه ندارد. برای نخستین بار در سال 93 یک ردیف بودجه ملی برای این موضوع در نظر گرفتیم که با کمک مجلس، این اعتبارات مصوب شد. تا پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، تنها اعتبار آبرسانی روستایی تبصره‌ای روی قبض آب شهری بود که رقم بسیار ناچیزی معادل 70 میلیارد تومان برای تامین هزینه‌های آبرسانی روستایی در اختیار وزارت نیرو قرار می‌داد.

وی ادامه داد: در سال 93 یعنی نخستین سال بودجه نویسی وزارت نیرو، 300 میلیارد تومان اعتبار و ردیف ملی خاص برای آب‌رسانی روستایی در نظر گرفته شد. در سال 94 و 95 نیز این اعتبارات روند صعودی به خود گرفت. در سال 96 یک هزار و 100 میلیارد تومان بودجه مصوب برای آبرسانی روستایی پیش‌بینی شده است.

وزیر نیرو عنوان کرد: تحول جدی زمانی اتفاق افتاد که با پیشنهاد وزارت نیرو در مجلس تصویب شد که 500 میلیون دلار در بودجه 94 ، از محل صندوق توسععه ملی برای امر آبرسانی روستایی اختصاص یابد .

وی همچنین از تلاش وزارت نیرو برای ایجاد مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی خبرداد و گفت: با انجام عملیات آبرسانی روستایی برای 59 هزار نفر اشتغال ایجاد شده است. همچنین زمینه فعالیت واحدهای کوچک صنعتی در روستاها فراهم شده که این مسئله اقتصاد روستا را شکوفا می‌کند.

چیت چیان به روستاییان قول داد: تا پایان سال جاری 786 روستای دیگر با 577 هزار نفر جمعیت از نعمت آب سالم و بهداشتی برخوردار شوند.

217 روستا دارای انرژی خورشیدی

وزیر نیرو، بخش برق را یکی از پرافتخارترین بخش‌های کشور دانست و افزود: وزارت نیرو در سال 95 در قالب برنامه‌های اقتصاد مقاومتی متعهد شد، روستاهای بالای 10 خانوار را از نعمت برق برخوردار کند. با مراجعه به آمارهای مرکز آمار ایران، روستاهای کددار بالای 10 خانوار به تعداد 580 روستا شناسایی شدند. در میانه سال نیز روستاهای دیگری شناسایی شد که در مجموع، 623 روستای بالای 10 خانوار بدون برق، با بیش از 9 هزار خانوار ساکن در آن، در لیست برق‌رسانی وزارت نیرو قرار گرفت.

وی گفت: این روستاها در 25 استان کشور واقع شده بودند و بیشترین میزان برق رسانی به روستاهای استان کرمان و سیستان و بلوچستان انجام شد. این روستاها در مناطق صعب‌العبوری واقع شده بودند که در برخی مناطق ناچار بودیم با استفاده از بالگرد یا صخره نوردان، شبکه برق آنها را تکمیل کنیم.

چیت چیان بیان کرد: در نیمه دوم سال 92 تا 94، با توجه به آمارهای استخراج شده و روستاهایی که پیش از این شبکه آنها تکمیل نشده بود، در مجموع به دو هزار و 152 روستا برق رسانی شد. بیش از 32 هزار خانوار دارای برق شدند و برای این خدمت، 275 میلیارد تومان هزینه شد .

به گفته چیت چیان در برخی مناطق، توسعه شبکه برق انجام نشده است و وزارت نیرو تلاش کرده است از طریق سیستم‌های فتوولتائیک و انرژی خورشیدی، برق را به منازل روستاییان ببرد.

وی افزود: در حال حاضر 217 روستای کشور شبکه برق ندارد اما از انرژی برق به کمک سلول‌های خورشیدی بهره‌مند شده است. 117 روستا دولت یازدهم مجهز به انرژی خورشیدی شده‌اند و 100 روستا نیز در دولت‌های قبل تحت پوشش انرژی پاک قرار گرفته‌اند.

وزیر نیرو گفت: با تامین برق روستاها امکان استفاده از تکنولوژی و همچنین وسایلی نظیر یخچال و غیره برای روستاییان فراهم شده و سلامت انسان‌ها تامین می‌شود. همچنین صنایع کوچک نیز در روستاها استقرار خواهد یافت. وی امیدوار است: از این پس شاهد هیچ روستای بدون آب و برقی در کشور نباشیم./

L-960219-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید