Iranian Agriculture News Agency

نژاد دام هرمزگان اصلاح می‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از اجرای موفق طرح اصلاح دام استان خبر داد.

نژاد دام هرمزگان اصلاح می‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از اجرای موفق طرح اصلاح دام استان خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، محمد پور طرق گفت: طرح اصلاح دام سبک استان با هدف افزایش تولید شیر و گوشت، اقتصادی کردن واحدهای دامپروری، آموزش روش های نوین افزایش تولید، حفاظت ژنتیکی دام بومی، ارتقاء بهره وری به ازای هر راس دام از جمله افزایش روزانه شیر، ازدیاد دوره شیردهی، بهبود تولید مثلی، افزایش وزن تولد و وزن پرواری، در حال اجرا است .

وی افزود: برای اجرای این طرح سالیانه 200میلیون تومان هزینه می شود . همچنین در هر سال یک هزار راس دام سبک تحت پوشش این طرح قرار می گیرند .

این مقام مسئول با بیان اینکه در استان یک میلیون و 300 راس دام سبک وجود دارد به طوری که 95 درصد جمعیت دام استان را در بر می گیرد، اظهار داشت: سالیانه در استان 4 هزارو 200 تن گوشت قرمز تولید می شود که این مقدار، 65 درصد نیاز استان را تامین می کند .

پور طرق یاد آور شد: با توجه به وجود 42 هزار راس گاو و گوساله در استان میزان کلی نیاز استان به گوشت قرمز سالیانه 10 هزار تن است که 7 هزارتن آن در داخل استان تولید، و مابقی از استانهای کرمان و فارس تامین می شود و همچنین نیاز استان به شیر در سال، 70 هزارتن است که 28 هزار تن آن توسط دامداران استان تامین و مابقی از استان های تهران ، فارس و کرمان به صورت بسته بندی تامین می شود .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ادامه داد:همچنین طرح آمیختگری دام سنگین از جمله گاو از سال 94 آغاز شد وتاکنون 400 راس گاه آمیخته شده اند .

پور طرق با اشاره به اینکه این طرح به مدت 3سال در استان اجرامی شود اظهارداشت: پیش بینی می شود تا پایان طرح سه هزار راس گاو آمیخته شوند .

وی تصریح کرد: اصلاح نژاد گاو بومی، بهره گیری از ژن نژاد برتر و پر تولید مانند گاو سمینتال، اقتصادی کردن دامداری های استان از مهمترین اهداف این طرح است .

پورطرق عنوان کرد: در استان 42 هزار راس گاو و گوساله وجود دارد که 77 درصد آن گاو بومی و 23 درصد گاو آمیخته است.

وی گفت: درسال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال اجرای طرح آمیختگری در دام های سبک باهدف افزایش میزان تولید گوشت وشیر و بهره گیری از نژاد بزسانن از مهمترین برنامه های امسال است .

پورطرق اظهار داشت: طرح اصلاح نژاد دام سبک و سنگین در تمام استان از جمله شهرستانهای بندرعباس، میناب، رودان، حاجی اباد، قشم و پارسیان در حال اجرا است .

وی افزود: دامداران علاقمند برای اجرای طرح اصلاح نژاد در واحد دامداری خود می توانند با مراجعه به کارشناسان امور دام سازمان جهاد کشاورزی مستقر در مراکز جهاد کشاورزی سراسر استان از مشاوره ها و رهنمود های آنها بهره ببرند .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید