Iranian Agriculture News Agency

دکتر زند در نخستین همایش مراکز جهادکشاورزی دهستان ها اعلام کرد:

نوسازی و بازسازی 500 مرکز خدمات کشاورزی در دولت یازدهم / پهنه بندی 70 درصد از اراضی کشاورزی کشور / پایداری نظام نوین ترویج در آینده

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه مراکز خدمات جهاد کشاورزی در گذشته فراموش شده بودند و حتی سخن از حذف آنها در میان بود، گفت: در دولت یازدهم از یک هزار و 200 مرکز خدمات کشاورزی 500 مرکز نوسازی و بازسازی شده است و از یک هزار و 370 کارشناس مسقر در آنها در سال 92 به هفت هزار کارشناس که اغلب لیسانس به بالا هستند، در حال حاضر افزایش یافته است.

نوسازی و بازسازی 500 مرکز خدمات کشاورزی در دولت یازدهم / پهنه بندی 70 درصد از اراضی کشاورزی کشور / پایداری نظام نوین ترویج در آینده

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نخستین همایش مراکز جهادکشاورزی دهستان ها گزارشی از فعالیت های این مراکر و اجرای طرح نظام نوین ترویج در کشور را ارائه کرد.

به گزارش ایانا اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نخستین همایش مراکز جهادکشاورزی دهستان ها که صبح امروز در سالن آمفی تئاتر ساختمان جدید وزارت جهاد کشاوری برگزار شد، با بیان اینکه توسعه پایدار 17 اصل دارد که 10 اصل آن مربوط به کشاورزی، محیط زیست و غذاست، گفت: چنانچه این 10 اصل هم خلاصه شود، اهداف وزارت جهاد کشاورزی نیز که شامل کاهش فقر و افزایش درآمد روستاییان، نأمین امنیت غذایی، بهبود کیفیت و پایداری اکوسیستم است، معلوم خواهد شد.

وی افزود: کشاورزی نسبت به 20 یا 40 سال گذشته پیچیده و سخت تر شده و در آینده هم سخت تر خواهد شد، از این رو کار ما نیز دشوارتر می شود؛ زیرا اهدافی که در حال حاضر بر دوش وزارت جهادکشاورزی مانند پایداری اکوسیستم، کیفیت غذا و ... قرار گرفته قبلاً مطرح نبود.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی یادآور شد: با توجه به این شرایط، چنانچه فعالان بخش کشاورزی به صورت دانش بنیان فعالیت نکنند، شیرازه کارهایشان به هم خواهد خورد. یکی از تأکیدهایی که در این دولت در وزارت جهادکشاورزی در تمام حوزه ها و معاونت ها و بویژه وزیر جهادکشاورزی به عنوان مبنای فعالیت ها دنبال شد، کار براساس دانش بنیان یعنی استفاده از عقل، فکر و تدبیر بود.

به گفته وی نظام نوین ترویج براساس فعالیت دانش بنیان با مشارکت دانشگاهیان، پیشکسوتان عرصه ترویج و بخش اجرایی معاونت ترویج شکل گرفت و شامل تجهیز و نوسازی مراکز خدمات کشاورزی، پهنه بندی عرصه های کشاورزی و مدیریت دانش است.

زند با بیان اینکه مراکز خدمات جهاد کشاورزی در گذشته فراموش شده بودند و حتی سخن از حذف آنها در میان بود، خاطرنشان ساخت: در دولت یازدهم از یک هزار و 200 مرکز خدمات کشاورزی 500 مرکز نوسازی و بازسازی شده است و از یک هزار و 370 کارشناس مسقر در آنها در سال 92 به هفت هزار کارشناس که اغلب لیسانس به بالا هستند، در حال حاضر افزایش یافته است.

وی پهنه بندی 70 درصد از اراضی کشاورزی کشور، ثبت اطلاعات 2.7 میلیون از چهار میلیون عرصه های کشاورزی، رجوع کارشناسان ترویج به کشاورزان و اسقرار محقق معین در مراکز خدمات جهاد کشاورزی را از جمله فعالیت های ارزشمند طرح نظام نوین ترویج نام برد و افزود: در آینده نزدیک تمام دستورالمل های ترویجی با استفاده از اپلیکشن ها در تلفن همراه کشاورزان قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در پایان اختصاص ردیف بودجه در برنامه ششم توسعه کشور، تأمین منابع مالی، آموزش مروجان مسئول پهنه ها و حمایت های وزیر جهادکشاورزی را از پایداری نظام نوین ترویج در آینده برشمرد.

گفتنی است در پایان نخستین همایش مراکز جهادکشاورزی دهستان ها از رؤسای سازمان جهاد کشاورزی استان های آذربایجان شرقی،اردبیل، کرمانشاه و گلستان، مدیران هماهنگی ترویج استان های آذربایجان شرقی، مازندران و فارس، رؤسای مراکز جهاد کشاورزی استان های لرستان و گیلان، مسئولان پهنه استان های کرمانشاه، آذربایجان غربی و اردبیل، قائم مقام معاونت ترویج، مدیر کل بسیج سازندگی و شبکه عاملین ترویج، مدیر کل مدیریت دانش و رسانه های ترویجی، رئیس فناوری اطلاعات ترویج و رئیس تحول اداری با اهداء لوح از سوی وزیر جهادکشاورزی و معاونان وی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید